Kulturudvalget 2011-12
KUU Alm.del
Offentligt
1138437_0001.png
1138437_0002.png
1138437_0003.png
1138437_0004.png
1138437_0005.png
INSPIRATIONSPUNKTER
Juni 2012
Det talte ord gælder.
Talepapir til brug for åbent samråd i Kulturudvalget omKøbenhavns filmfond (spørgsmål AC til Erhvervs- ogvækstministeren). Samrådsspørgsmålene er stillet efter øn-ske fra Michael Aastrup Jensen (V).Spørgsmål AC:Ministeren bedes redegøre for bevæggrundene for ikke at af-sætte 5 mio. kr. til at igangsætte Københavns Filmfond.Svar:
Indledningsvist vil jeg gerne takke for invitationen til dettesamråd. Jeg finder det positivt, at Kulturudvalget går ind i dis-kussioner om, hvordan kunst og kultur kan bidrage til økono-misk vækst.
Det er også positivt, at man lokalt og regionalt interesserer sigfor vækstpotentialet inden for film som et led i sin regionaleerhvervsudvikling.
Vedrørende en Filmfond i Hovedstadsområdet synes jeg, det ervigtigt at huske på, at staten i forvejen støtter dansk film bety-deligt.
2/5
Med den brede politiske filmaftale for 2011-2014 blev der,som udvalget vil være bekendt med, afsat mere end 0,5 mia.kr. årligt primært til filmstøtte.
Spørgsmålet om støtte til en københavnsk filmfond var et em-ne under forhandlingerne om filmaftalen 2011-2014. Her blevdet besluttet, at man ikke skulle anvende filmstøtte til en kø-benhavnsk filmfond. Eller andre filmfonde.
Som en del af aftalen valgte den brede forligskreds at øremær-ke midler til regional filmstøtte uden for hovedstadsområdet.
Disse politiske valg og den aftale, der er indgået, respektererjeg naturligvis.
Samtidig vil jeg gerne minde om, at regeringen har sat sig detmål, at der skal findes betydelige besparelser på erhvervsstøt-ten for at frigøre midler til andre initiativer. Tiden er ikke mo-den til at opfinde nye ordninger.
Det er også vigtigt at pointere, at filmselskaber og andre krea-tive erhverv altid har mulighed for at få rådgivning, vejledning,eksportstøtte og adgang til risikovillig kapital i det generelleerhvervsfremmesystem, hvis man har kommercielt bæredygti-ge projekter.
Og her vil jeg gerne bemærke, at jeg – som mange andre – sy-nes det er ærgerligt, at de mange filmpriser og flotte kunstneri-
3/5
ske indsats ikke i højere grad fører til økonomisk vækst blandtbranchens virksomheder.
Især når vi har at gøre med en branche, hvor der via filmaftalenanvendes 0,5 mia. kr. årligt, primært til filmstøtte.
I forhold til de finansieringsproblemer, filmbranchen i lighedmed andre brancher pt. oplever, må jeg holde fast i, at virk-somheder i filmbranchen er – og skal være – i konkurrencemed alle andre virksomheder om investorernes penge. Det er etgrundlæggende sundt princip, som jeg vil holde fast i.
Min opgave som erhvervs- og vækstminister er, at sørge for,der generelt er kapital til rådighed til nye investeringer i sundeinitiativer – og så lade det være op til markedet at vurdere,hvad det er mest fornuftigt at investere i.
Her er der taget en række initiativer for at styrke adgangen tilfinansieringen for små og mellemstore virksomheder. Man harbl.a. styrket Vækstfondens muligheder for at lave investeringerog give kautioner for lån – og så har man etableret DanskVækstkapital, der skal styrke markedet for egenkapital med 10mia. kr.
Senest har vi den 2. marts indgået en bred politisk aftale om enudviklingspakke, der skal fremme især små og mellemstorevirksomheders finansiering. Den samlede pakke vil som mini-
4/5
mum forbedre lånefinansieringen for mindst 20 mia. kr. ogeksportgarantier for mindst 20 mia. kr.
Vi holder selvfølgelig løbende øje med adgangen til finansie-ring for små og mellemstore virksomheder, således at vi kanvære klar til at tage yderligere tiltag, hvis det viser sig nødven-digt.
Desuden kan jeg orientere udvalget om, at regeringen har ned-sat et Vækstteam for kreative erhverv og design. Vækstteametbestår af erhvervsfolk og ressourcepersoner med særlig eksper-tise inden for området. De har fået til opgave at komme medanbefalinger til, hvordan vi i højere grad kan understøtte, atdanske virksomheder får andel i den stigende globale efter-spørgsel efter godt design, kreativitet og oplevelser.
Arbejdet indgår i regeringens nye, offensive erhvervs- ogvækstpolitik, hvor vi både ser på de generelle rammevilkår,som er afgørende for, at danske virksomheder kan klare sig iden globale konkurrence. Det er blandt andet arbejdsudbud,uddannelse og adgang til kapital.
Samtidig sætter vi fokus på de erhvervsområder, hvor danskevirksomheder har særlige styrker og potentialer.
I forhold til de kreative erhverv er vi især optaget af, hvordanvi i Danmark kan få en større andel af den betydelige internati-onale vækst på området. En vækst, der blandt andet drives af
5/5
den øgede globale velstand og udviklingen af nye informati-ons- og kommunikationsteknologier.Danmark har en række erhvervsmæssige styrker inden forf.eks. arkitektur, design, mode og møbler, som vi er internatio-nalt anerkendte for.
Disse styrker skal udnyttes samtidig med, at nye vækstmulig-heder gribes. Endvidere skal Danmarks omdømme som kreativnation udnyttes til at tiltrække og fastholde udenlandske inve-steringer og kreative talenter.
Desuden spiller kreative kompetencer og metoder en stadigvigtigere rolle for virksomheder i udviklingen af nye produk-ter, løsninger og forretningsgange. Flere danske virksomhederskal derfor anvende kreative kompetencer og metoder til atstyrke deres innovation.
Det er alt sammen noget, Vækstteamet for kreative erhvervkigger på. Jeg forventer at modtage deres anbefalinger i løbetaf efteråret, og snarest herefter vil regeringen komme med enhandlingsplan med initiativer for området.
Jeg vil oversende handlingsplanen til Kulturudvalget, når denforeligger, og ser frem til at fortsætte diskussionen af, hvordanogså det, vi traditionelt opfatter som kunst og kultur, kan bi-drage til økonomisk vækst.
Tak for ordet.