Kommunaludvalget 2011-12
KOU Alm.del
Offentligt
Folketingets KommunaludvalgChristiansborg
Finansministeren
2. april 2012
Endeligt svar på Kommunaludvalgets spørgsmål nr. 98 af 7. marts 2012(Alm. del - § 7).Spørgsmål:
Vil ministeren redegøre for, hvordan ministeren vil sikre udbredelse af de godelokale digitale løsninger og samtidig sikre en ensretning af digitaliseringen lokalt,regionalt og statsligt?Svar:
Det er fastlagt i digitaliseringsstrategien, at den offentlige sektor skal tilbyde bor-gerne gode og brugervenlige selvbetjeningsløsninger. Ansvaret for dette påhvilerde enkelte myndigheder. For at støtte myndighederne i dette arbejde har Digitali-seringsstyrelsen i samarbejde med myndigheder og brugervenlighedseksperterfastlagt nogle basale kriterier for, hvornår en selvbetjeningsløsning er god og bru-gervenlig. Det fremadrettede arbejde med forbedring af de digitale selvbetjenings-løsninger vil tage udgangspunkt i disse kriterier for brugervenlighed, ligesom detvil inddrage fastsatte kriterier for (handicap-)tilgængelighed.Såfremt der eksisterer flere selvbetjeningsløsninger til den samme opgave, vurde-res det, hvilken selvbetjeningsløsning der har størst brugervenlighed og er mesttilgængelig. I det fællesoffentlige statistiksystem på borger.dk har myndighedernemulighed for at følge med i anvendelsen af over 400 forskellige selvbetjeningsløs-ninger. Her kan de f.eks. på det kommunale område følge med i gennemførelses-procent og gennemførelsestid og dermed se, hvilke selvbetjeningsløsninger derklarer sig bedst. Disse data er frit tilgængelige for alle og kan derfor bruges tilsammenligning på tværs af selvbetjeningsløsninger og myndigheder.Borger.dk opsamler via sit kontaktcenter løbende borgernes tilkendegivelse afbrugervenlighedsproblemer i selvbetjeningsløsninger. Problemerne beskrives ogformidles videre til de myndigheder, der har ansvaret for selvbetjeningsløsninger-ne. Fra december 2012 får borgerne endvidere mulighed for på borger.dk at vur-dere og give bemærkninger om deres oplevelser med brugervenlighed i selvbetje-ningsløsninger på borger.dk. Den viden, der opsamles ad denne vej, stilles til rå-dighed for myndighedernes arbejde med at forbedre løsningerne.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Der udvikles et digitalt scorecard i løbet af 2012, som skal give overblik over ihvilken grad digitaliseringsstrategiens mål nås. Her vil der også være mulighed forat følge op på selvbetjeningsløsningernes kvalitet.For at gøre det nemmere og billigere for myndighederne at udvikle gode selvbe-tjeningsløsninger udarbejdes der i løbet af 2012 en forpligtende udviklingsvejled-ning, der vil indeholde alle vigtige retningslinjer og standarder for udvikling afgode og brugervenlige selvbetjeningsløsninger. Dette initiativ vil bidrage til enstandardisering i forhold til kriterierne for bl.a. brugervenlighed i selvbetjenings-løsninger.Med venlig hilsenBjarne Corydon