Kommunaludvalget 2011-12
KOU Alm.del
Offentligt
KommunaludvalgetChristiansborg1240 København K
MinisterenJ.nr. 2012 - 2251Den 15. maj 2012
Kommunaludvalget har i brev af 7. marts 2012 stillet følgende spørgsmål nr.97 (alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraikkemedlem af udvalget (MFU) Karsten Lauritzen (V).
Spørgsmål nr. 97 (alm. del)Vil ministeren oplyse, hvor mange offentlige instanser – inden forministerområdet – man som borger kan klage til i Danmark, herunder– hvor mange klager disse offentlige instanser har modtaget fra borgerne i2011 eller 2010, hvis der ikke forefindes fuldt opgjorte tal for 2011?– om der er sket en stigning i antallet af klager i løbet af de sidste 10 år?– hvad en gennemsnitlig klage koster at behandle for hhv. borgere og detoffentlige?– hvor ofte en klager får medhold i sin klage?SvarJeg forstår spørgsmålet således, at det vedrører egentlige klageinstanser,f.eks. klagenævn.Jeg har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet bidrag frainstitutionerne inden for ministerområdet.
DepartementetMiljøministeriets departement er i medfør af den ulovbestemte klageadgangklagemyndighed for afgørelser truffet af ministeriets styrelser, hvor klageikke er afskåret i medfør af lov eller bekendtgørelse. Departementet erendvidere klagemyndighed for de afgørelser som Kort- og Matrikelstyrelsen,Miljøstyrelsen og Naturstyrelsen træffer om aktindsigt i medfør afoffentlighedsloven og i lov om aktindsigt i miljøoplysninger.Departementet ligger ikke inde med statistik over, hvor mange klager der erindkommet til departementet, herunder om der har været en stigning iantallet over de sidste 10 år, eller statistik over hvor ofte en klager får
Miljøministeriet • Børsgade 4 • 1215 København KTlf. 72 54 60 00 • Fax 33 32 22 27 • CVR 12854358 • EAN 5798000862005 • [email protected] • www.mim.dk
medhold. Departementet ligger heller ikke inde med oplysninger om, hvaden klage gennemsnitligt koster.
Kort & MatrikelstyrelsenInden for Kort & Matrikelstyrelsens ressortområde er det muligt for borgereat indklage en landinspektør for Landinspektørnævnet, som er etdisciplinærnævn.Landinspektørnævnet har i 2011 modtaget i alt 16 sager.Det samlede antal indkomne sager for Landinspektørnævnet har i de seneste10 år ligget på 8 - 13 sager pr. år, med enkelte udsving.Udgifterne for det offentlige anslås til gennemsnitligt 28.000 kr. pr. sag,fordelt på honorar til de eksterne medlemmer, rejseomkostninger, samtpersonaleomkostninger til nævnets sekretariatsfunktion m.v., som varetagesaf Kort & Matrikelstyrelsen.Det er gratis for borgere at klage til nævnet.I de sager, som nævnet har modtaget i de seneste 10 år, har borgerne i godtog vel 1/3 af sagerne fået medhold i den forstand, at nævnet har ikendt denpågældende landinspektør en sanktion, enten i form af en advarsel,irettesættelse eller bøde. I perioden fra 2001-2010 har nævnet i to tilfældefrakendt en landinspektør beskikkelsen (tidsbegrænset i 1 år).
MiljøstyrelsenNatur- og Miljøklagenævnet er klagemyndighed for langt de fleste af deafgørelser, der kan påklages på Miljøstyrelsens område.Visse afgørelser kan desuden jf. nedenfor påklages til henholdsvisMiljøstyrelsen og Miljømærkenævnet.Det bemærkes, at Taksationskommissionerne i medfør af reglerne i lov omoffentlige veje træffer afgørelser i visse sager om erstatning i forbindelsemed afgørelser om ekspropriation mv. efter miljøbeskyttelsesloven,jordforureningsloven og lov om undersøgelse, forebyggelse og afhjælpningaf miljøskader. Overtaksationskommissionen er klagemyndighed for disseafgørelser. Disse sager er ikke medtaget i nærværende besvarelse.1. Miljøstyrelsen er klagemyndighed for følgende afgørelser:Miljøzonemærkesekretariatets afgørelser om tildeling af grønnemiljøzonemærker til køretøjer, der opfylder euronormen for at køre i
2
en miljøzone i medfør af bekendtgørelse nr. 700 af 24. juni 2011 omkrav til lastbiler og busser i kommunalt fastlagte miljøzoner.Miljøstyrelsen har endnu ikke modtaget nogen klager.Beholderkontrolordningens bestyrelses afgørelser om tildeling ogtilbagekaldelse af autorisationer til kontrollanter og omtilbagebetaling af gebyrer i forbindelse med autoriseredekontrollanters tilstandsrapporter i medfør af bekendtgørelse nr. 723af 12. september 1997 om kontrol med beholdere for flydendehusdyrgødning, ensilagesaft eller spildevand. Miljøstyrelsen ses ikkeat have modtaget nogen klager de sidste 10 år.Dansk Producentansvarssystems afgørelser i medfør afbekendtgørelse nr. 1296 af 12. december 2011 om markedsføring afelektrisk og elektronisk udstyr samt håndtering af affald og elektriskog elektronisk udstyr (elektronikbekendtgørelsen) samtbekendtgørelse nr. 1186 af 7. december 2009 om batterier ogakkumulatorer og udtjente batterier og akkumulatorer(batteribekendtgørelsen). Miljøstyrelsen har i 2011 modtaget 2 klagerefter elektronikbekendtgørelsen. Miljøstyrelsen modtager ca. 2 klagerom året, og der er ikke sket en stigning i antallet af klager, sidenordningen blev etableret i 2006. Klager har fået medhold i ca.halvdelen af sagerne. Der anvendes ca. 150 timer pr. klagesag.Miljøstyrelsen har endnu ikke modtaget nogen klager efterbatteribekendtgørelsen.Dansk Retursystem A/S’s afgørelser efter bekendtgørelse nr. 1129 af27. september 2010 om pant på og indsamling m.v. af emballager tilvisse drikkevarer. Miljøstyrelsen har ikke modtaget klager i 2011. I2002 har Miljøstyrelsen modtaget 4 klager, i 2005 1 klage, ingen i2006 og i perioden 2007 - 2010 1 klage hvert af årene. Klager harfået medhold i én af de behandlede klagesager. Der er ikke sket enstigning i antallet af klager de sidste 10 år. Der anvendes ca. 7,4timer pr. klagesag, dog er der anvendt ca. 15 t i 1 af sagerne.Politiets afgørelser om påtegning af rekvisitioner i forbindelse medprivates køb af gifte i medfør af bekendtgørelse nr. 1075 af 24.november 2011 om klassificering, emballering, mærkning, salg ogopbevaring af stoffer og blandinger (klassificeringsbekendtgørelsen).Miljøstyrelsen modtager ca. 1 klage om året. Klager har ikke fåetmedhold i de behandlede klagesager. Der anvendes ca. 3 timer pr.klagesag.
3
2. På Miljøstyrelsens område er endelig Miljømærkenævnet klagemyndighedfor afgørelser truffet af:Miljømærkning Danmark i medfør af bekendtgørelse nr. 447 af23. april 2010 om det europæiske og det nordiske miljømærke. Iklagesager fungerer Miljøstyrelsen som sekretariat forMiljømærkenævnet. Miljømærkenævnet har ikke modtaget klageri 2010-11. Der blev modtaget 4 sager i perioden 2001/02 – 2010.Klager har ikke fået medhold i de behandlede sager. Derforeligger ikke oplysninger om tidsanvendelsen for disse firesager.
NaturstyrelsenAfgørelser truffet efter lovgivningen inden for Naturstyrelsens område kanhovedsagligt påklages til Natur- og Miljøklagenævnet, jf. nedenfor.Visse afgørelser inden for lovgivning, som administreres af Naturstyrelsen,kan påklages til nævn udenfor Miljøministeriets ressort. Der er tale omKonkurrenceankenævnet som klageinstans for så vidt angårvandsektorloven, Ankenævnet for Søfartsforhold efter havmiljøloven,Taksationsmyndighederne under Vejdirektoratet som klageinstans for vissespørgsmål efter henholdsvis lov om vandløb og planloven samt enekspropriations- og taksationskommission under Transportministeriet, derbl.a. behandler klager over ekspropriation i forbindelse med etableringen afDet nationale testcenter for vindmøller i Østerild, efter Transportministerietslov om fremgangsmåden vedrørende ekspropriation af fast ejendom.Naturstyrelsen er ikke i besiddelse af oplysninger om sagsbehandlingen idisse nævn.Naturstyrelsens kan herefter oplyse, at styrelsen er i besiddelse afoplysninger om erstatning i fredningssager og for ekspropriation inden forstyrelsens ressort, som kan påklages til Taksationskommissionen.Antallet af sager indgivet for Taksationskommissionen vedrørende dissespørgsmål har været beskedent og har i perioden 2006-2011 ligget mellem 2og 7 sager om året. I 2011 blev der indgivet 3 sager.Det er svært at vurdere omkostningerne ved klager, da de varierer fra sag tilsag. I 2011 var den samlede udgift for styrelsen på kr. 182.610 for drift,besigtigelse, sekretærbetjening og vederlag til kommissionens medlemmer.Omregnet til gennemsnit pr. sag i 2011 svarer det til ca. kr. 60.870.Det koster ikke noget for borgerne at klage.
4
Natur- og MiljøklagenævnetDen følgende besvarelse vedrører alene Natur- og Miljøklagenævnet somoffentlig klageinstans. Det bemærkes i øvrigt, at det på baggrund afregistreringerne i ESDH-systemet Captia ikke er umiddelbart muligt atopdele de modtagne klager i klager fra borgere/private henholdsvisvirksomheder/organisationer, hvorfor oplysninger om antalgebyrindbetalinger respektive tilbagebetalinger i 2011 i stedet lægges tilgrund, se nedenfor (sondringen mellem høj og lav gebyrsats).Modtagne klager i 2011 i Natur- og MiljøklagenævnetNatur- og Miljøklagenævnet modtog i 2011 i alt 2201 klager fra bådeborgere og virksomheder. 128 af disse klager blev afvist som følge afmanglende betaling af klagegebyr.Der blev i samme periode registreret 1501 gebyrindbetalinger med lavgebyrsats (borgere / privatpersoner) og 530 gebyrindbetalinger med høj sats(organisationer og virksomheder mv.). Det forudsættes at de 128gebyrafviste sager fordeler sig ligeligt mellem privatpersoner/borgere hhv.organisationer/virksomheder. Den manglende fuldstændigeoverensstemmelse mellem det oplyste antal samlede klager og deregistrerede gebyrindbetalinger skyldes registreringstekniske forhold samtdet forhold, at ikke alle typer af klager er gebyrbelagte (fx aktindsigt imiljøoplysninger).Antallet af klager fra borgere/privatpersoner til Natur- og Miljøklagenævneti 2011 udregnes på dette grundlag til 1565 (1501+64) klager.Udviklingen i antallet af klager til Natur- og MiljøklagenævnetAf hensyn til sammenligneligheden medtages her antallet af nye klagesagertil Natur- og Miljøklagenævnet i 10-års perioden 2002 – 2011. For perioden2007 – 2010 benyttes tal fra boks 2.2.1.1a i ’Afrapportering fra det eksterneekspertudvalg vedrørende klagesystemet på natur- og miljøområdet’ fra maj2011, for perioden 2002 – 2006 er anvendt oplysninger fra nævnenesårsrapporter.
ÅrAntal nyeklagesager
20022095
20032171
20042059
20052281
20062503
20072374
20082448
20092583
20102938
20112201
Det bemærkes, at de 2 perioder 2002 – 2006 og 2007 – 2009 ikke er direktesammenlignelige som følge af tilførsel af nye klagesagsområder til specieltdet daværende Miljøklagenævn fra og med 2007.
5
Som det fremgår af tabellen er antallet af nye klagesager steget gennemperioden 2007 – 2010, mens antallet er faldet i 2011 ift. tidligere år.Gennemsnitlig omkostning for en klageNatur- og Miljøklagenævnet afgjorde i 2011 2506 klagesager og 7fredningssager. Nævnets samlede driftsomkostninger var i 2011 85,0 mio.kr.. Dette giver en gennemsnitlig omkostning for nævnet på 33.824kr./afgørelse. Det bemærkes, at denne gennemsnitsomkostning dækker overen meget stor omkostningsvariation mellem lovområder og mellem sagerinden for lovområder.Omkostningen for borgerne svarer til gebyret på 500 kr., idet det dogbemærkes, at gebyret tilbagebetales, såfremt der gives helt eller delvismedhold i klagen.Antallet af sager hvor klager får medholdUd af 2506 afgørelser i 2011, fik 694 klagere medhold i klagen.
Ida Auken
/
Camilla Brask Lentz
6