Kommunaludvalget 2011-12
KOU Alm.del
Offentligt
1107741_0001.png
1107741_0002.png
Kulturministeren
Folketingets KommunaludvalgChristiansborg1240 København K
KulturministerietNybrogade 21203 København KTlfFaxE-mailWeb::::33 92 33 7033 91 33 88[email protected]www.kum.dk
20. april 2012
Folketingets Kommunaludvalg har den 7. marts 2012, efter ønske fra Karsten Laurit-zen (V), stillet mig følgende spørgsmål, nr. 92 (Alm. del), som jeg hermed skal besvare.

Spørgsmål:

Vil ministeren oplyse, hvor mange offentlige instanser - inden for ministerområdet -man som borger kan klage til i Danmark, herunder- hvor mange klager disse offentlige instanser har modtaget fra borgerne i 2011eller 2010, hvis der ikke forefindes fuldt opgjorte tal for 2011?- om der er sket en stigning i antallet af klager i løbet af de sidste 10 år?- hvad en gennemsnitlig klage koster at behandle for hhv. borgere og det offentli-ge?- hvor ofte en klager får medhold i sin klage?

Svar:

Kulturministeriet forstår spørgsmålet således, at det vedrører egentlige klageinstanser,dvs. rekursinstanser.På Kulturministeriets område er Kulturministeriets departement rekursinstans i for-hold til visse afgørelser truffet af institutioner på Kulturministeriets område, f.eks. vis-se afgørelser truffet i medfør af museumsloven og bygningsfredningsloven. Kulturmini-steriet ligger ikke inde med statistik over, hvor mange klager der er indkommet til mi-nisteriet, herunder om der har været en stigning i antallet over de sidste 10 år, ellerstatistik over hvor ofte en klager får medhold. Kulturministeriet ligger heller ikke indemed oplysninger om, hvad en klage gennemsnitligt koster.I visse tilfælde er den administrative rekurs henlagt til en særlig klageinstans, og i an-dre tilfælde træffer institutionerne den endelige administrative afgørelse.Der findes på Kulturministeriets område rekursinstansen Biblioteksafgiftsnævnet. Bib-lioteksafgiftsnævnet træffer den endelige administrative afgørelse vedrørende klager
Dok. nr. 1315453
Side 2
over afgørelser truffet af Kulturstyrelsen om fordelingen af biblioteksafgift, jf. bekendt-gørelse nr. 222 af 17. marts 2011 om biblioteksafgift § 22, jf. lovbekendtgørelse nr. 1175af 17. december 2002 om biblioteksafgift § 7. Af nedenstående skema fremgår antalletaf klager, som nævnet har behandlet i perioden 2001-2011 samt det antal sager, hvorklager har fået medhold.Afgiftsår2001-20022003-200620072008-2011Antal klagesager behandlet afnævnet9624Antal klagesager, hvor klager har fåetmedhold0002
Kulturministeriet ligger ikke inde med umiddelbar statistik over de gennemsnitligeomkostninger for hhv. klageren og det offentlige i forbindelse med behandling af en sagfor Biblioteksafgiftsnævnet. Kulturministeriet kan dog oplyse, at formanden for Biblio-teksafgiftsnævnet ydes et vederlag på 5.200 kr. pr. møde i niveau oktober 1997, svaren-de til 6.815 kr. pr. møde i niveau 1. april 2010, samt at nævnets øvrige medlemmer ydeset vederlag på 2.400 kr. pr. møde i niveau oktober 1997, svarende til 3.146 kr. pr. møde iniveau 1. april 2010. Nævnet har i de sidste 5 år (2007-2011) afholdt 2-4 møder pr. år.Borgeren afkræves ikke et gebyr for at klage, men skal afholde egne udgifter forbundetmed sagen.Derudover findes der på Kulturministeriets uddannelsesinstitutioner rekursinstanser,hvor studerende kan klage over faglige afgørelser om eksempelvis eksamenskarakter ogafgørelser om optagelse på en uddannelse. Kulturministeriet har ikke statistik over an-tallet af disse klagesager, udviklingen eller omkostninger i forbindelse hermed.
Uffe Elbæk