Kommunaludvalget 2011-12
KOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Kommunaludvalg
København, denSagsnr.: 14745
Folketingets Kommunaludvalg har i brev af 7. marts 2012 stillet følgende spørgsmål nr.88 (Alm. del), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikke-medlemaf udvalget (MFU) Karsten Lauritzen (V).Spørgsmål 88:
”Vil ministeren oplyse, hvor mange offentlige instanser - inden for ministerområdet -man som borger kan klage til i Danmark, herunder– hvor mange klager disse offentlige instanser har modtaget fra borgerne i2011 eller 2010, hvis der ikke forefindes fuldt opgjorte tal for 2011?– om der er sket en stigning i antallet af klager i løbet af de sidste 10 år?– hvad en gennemsnitlig klage koster at behandle for hhv. borgere og det offentlige?– hvor ofte en klager får medhold i sin klage?”Svar:
På Fødevareministeriets område er der i dag tre instanser, som en afgørelse kanpåklages til: Fødevareministeriets Klagecenter, NaturErhvervstyrelsen ogFødevareministeriets departement.I februar 2008 oprettedes Sekretariatet for Fødevare- og Veterinærklager, der havde tilopgave at behandle klager over afgørelser truffet af Fødevarestyrelsen ogfødevareregionerne på fødevare- og veterinærområdet.Sekretariatet blev i april 2011 udvidet til tillige at behandle klager over afgørelser truffetaf FødevareErhverv, Plantedirektoratet og Fiskeridirektoratet bl.a. på områdernevedrørende landbrugsstøtte, økologi og fiskeri. Samtidig ændrede sekretariatet navn tilFødevareministeriets Klagecenter.NaturErhvervstyrelsen (fusion pr. 1. oktober 2011 af FødevareErhverv,Plantedirektoratet og Fiskeridirektoratet) behandler klagesager på enkelte områder f.eks.
på landbrugslovsområdet, hvor afgørelserne i 1. instans træffes afjordbrugskommissionerne.Fødevareministeriets departement behandler tilsvarende enkelte klagesager først ogfremmest på områder, hvor det i henhold til lovgivningen ikke er muligt at afskæreklageadgangen til departementet, og hvor der således finder sagsbehandling sted i treinstanser.Der er i 2011 modtaget i alt 1.501 klagesager på ministerområdet. Tallet dækker bådeover klagesager fra borgere og fra virksomheder, da det ikke umiddelbart er muligt atskelne mellem om en klage er modtaget fra en person, fra et enkeltmandsfirma eller fraen virksomhed med et CVR-nummer. Personalesager er dog ikke medtaget. I 3,65 % afsagerne har klager fået helt eller delvist medhold i sin klage.I perioden fra august 2004 til november 2007 lå fødevare- og veterinærområdet – ogdermed også klagesagerne på dette område – i Familie- og Forbrugerministeriet. For atfå et direkte sammenligneligt grundlag er der foretaget en opgørelse over antallet afklagesager i perioden fra den 1. januar 2008 til og med den 31. december 2011. Talleneviser, at en stigning på 21,8 % fra 2008 til 2009, en stigning på 4,7 % fra 2009 til 2010og en stigning på 30 % fra 2010 til 2011.Det koster gennemsnitligt Fødevareministeriets Klagecenter 6.000 kr. at behandle enklagesag. I beløbet er udover sagsbehandlernes samlede ressourceforbrug indregnet HK-og chefløn, men ikke driftsomkostninger.For så vidt angår spørgsmålet om, hvad der koster klageren at klage, kan det oplyses, atministeriet ikke opkræver gebyr for behandlingen af klagesager.
Mette Gjerskov
/Birgitte Thiesen
2