Kommunaludvalget 2011-12
KOU Alm.del
Offentligt
1096848_0001.png
1096848_0002.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7228 2400F +45 7228 2401M[email protected]Woim.dkDato: 26. marts 2012Enhed: AdministrationspolitikSagsbeh.: MBSags nr.: 1203794Dok nr.: 873556
Folketingets Kommunaludvalg
Folketingets Kommunaludvalg har den 1. marts 2012 stillet følgende spørgs-mål nr. 78 (Alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Erling Bonnesen (V).Spørgsmål nr. 78:”Vil ministeren kommentere sagen om udbud af Svendborg Kommunes entre-prenørafdeling, som beskrevet i bl.a. Fyns Amts Avis d. 27-2-2012 og FyensStiftstidende d. 28-2-2012, særligt med fokus på, at et flertal i byrådet tilsyne-ladende ikke vil vælge det tilbud, der er bedst og billigst? Vil ministeren desu-den oplyse, hvilke initiativer ministeren vil tage for at sikre, at der ved udbudikke bliver tale om skin-udbud, men at man vælger det tilbud, der er bedst ogbilligst ud fra de opstillede kriterier.”Svar:Jeg ønsker ikke at gå ind i den konkrete sag om udbud af Svendborg Kommu-nes entreprenørafdeling.Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har i anledning af spørgsmålet imidlertidgenerelt oplyst følgende:”Et kontrolbud er en offentlig myndigheds beregning af omkostninger ved egenudførelse af en opgave, som myndigheden har besluttet at sende i udbud.Kontrolbud er en teknik, som de offentlige myndigheder kan benytte til vurde-ring af, om det er hensigtsmæssigt at overlade udførelsen af en offentlig opga-ve til en ekstern leverandør. Kontrolbud er derimod ikke at betragte som tilbudefter EU’s udbudsregler.Såfremt en offentlig myndighed har udbudt en offentlig kontrakt efter EU’s ud-budsregler skal ordregiver tildele kontrakten til den eksterne tilbudsgiver, som– alt afhængig af hvilket tildelingskriterium myndigheden har valgt – har afgivet”den laveste pris” eller ”det økonomisk mest fordelagtige tilbud”.Ordregiver kan dog også beslutte at annullere udbudsproceduren og i stedettildele kontrakten til en intern enhed. For at ordregiver kan annullere et udbuder det imidlertid efter de danske domstoles praksis en forudsætning, at annul-lationen ikke strider mod principperne om ligebehandling og gennemsigtighed,og ordregivers beslutning om annullation ikke er usaglig begrundet.Det er i alle tilfælde en konkret vurdering om betingelserne for annullation eropfyldt.
Side 2
Såfremt der i en konkret sag måtte opstå tvivl om, hvorvidt en offentlig myn-dighed har overholdt udbudsreglerne, kan det oplyses, at enhver med retlig in-teresse heri kan indbringe en sag for Klagenævnet for Udbud. Nævnet kanbl.a. annullere ulovlige beslutninger eller pålægge en myndighed at lovliggøreen udbudsforretning. Endvidere kan nævnet i visse tilfælde pålægge den of-fentlige myndighed at udrede en erstatning til den eller de parter, der har lidtøkonomisk tab som følge af fejl begået under udbudsprocessen.”Jeg kan henholde mig hertil.
Med venlig hilsen
Margrethe Vestager