Kommunaludvalget 2011-12
KOU Alm.del
Offentligt
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7228 2400F +45 7228 2401M[email protected]Woim.dkDato: 6. marts 2012Enhed: KommunaløkonomiSagsbeh.: BSSags nr.: 1201843Dok nr.: 841609
Folketingets Kommunaludvalg
Folketingets Kommunaludvalg har den 6. februar 2012 stillet følgendespørgsmål nr. 65 (Alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermedbesvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).Spørgsmål nr. 65:
”Ministeren bedes redegøre for, hvorfor Viborg Kommune i 2011 fik tilskud ogudligning på blot 14.597 kr., mens de på mange måder sammenlignelige Hor-sens og Randers kommuner fik henholdsvis 19.925 kr. og 18.995 kr. pr. ind-bygger?”Svar:
Formålet med det kommunale tilskuds- og udligningssystem er at give allekommuner nogenlunde ensartede økonomiske vilkår, uanset forskelle i be-skatningsmuligheder og de forskelle i kommunernes udgiftspres, der skyldesforskelle i befolkningens alderssammensætning og de socioøkonomiske for-hold i kommunen.Det kommunale tilskuds- og udligningssystem består af et bloktilskud samt énlandsudligning, en hovedstadsudligning og en tilskudsordning for kommunermed højt strukturelt underskud. Herudover findes separat et beskæftigelsestil-skud samt en række særlige tilskuds- og udligningsordninger af mindre om-fang.En kommunes udligningstilskud beregnes ud fra en beregnet skatteindtægt pr.indbygger og et beregnet udgiftsbehov pr. indbygger. Den beregnede skatte-indtægt er den indtægt, som kommunen ville have, hvis den havde et beskat-ningsniveau svarende til landsgennemsnittet. Udgiftsbehovet er beregnet udfra summen af kommunens aldersbestemte og socioøkonomiske udgiftsbehov,hvor det socioøkonomiske udgiftsbehov er baseret på en række objektive kri-terier. Forskellen mellem kommunens beregnede skatteindtægt og udgiftsbe-hov betegnes som kommunens strukturelle underskud.Til illustration af forskellen i tilskuds- og udligningsbeløb er der i tabellen ne-denfor vist beregningen af udligningstilskuddet i landsudligningen for 2011 tilde tre kommuner, hvor udligningstilskuddet udgør 58 pct. af det strukturelleunderskud.
Side 2
Illustration af beregningen af udligningstilskuddet for 2011 til Horsens, Ran-ders og Viborg KommunerHorsensRandersViborgKommuneKommuneKommune1. Beregnet skatteindtægt pr.35.30735.50737.102indbygger, kr.2. Udgiftsbehov pr. indbygger,54.35353.68351.696kr.3. Strukturelt underskud pr. ind-bygger, kr., (1) – (2)-19.046-18.176-14.5944. Udligningstilskud pr. indbyg-11.04710.5428.465ger, kr. (58 pct. af det strukturel-le underskud)5. Indbyggertal83.27395.44093.6596. Udligningstilskud i alt, mio. kr.919,91.006,1792,8
Det fremgår af tabellen, at Viborg Kommune har en højere beregnet skatteind-tægt end de to andre kommuner som følge af et højere beskatningsgrundlag.Viborg har samtidig et lavere udgiftsbehov end de to andre kommuner.Viborg Kommune er således samlet set i en mere gunstig økonomisk situationend de to andre kommuner. Dette afspejles i, at kommunen har et laverestrukturelt underskud og dermed også får et lavere udligningstilskud end Hor-sens og Randers Kommuner.De tre kommuner modtager herudover tilskud fra tilskudsordningen til kommu-ner med højt strukturelt underskud, hvor en kommunes tilskud vil være højere,jo højere det strukturelle underskud er. Tilskuds- og udligningssystemet bestårendvidere af et bloktilskud, som fordeles efter indbyggertal, dvs. med sammebeløb pr. indbygger samt en række særlige tilskuds- og udligningsordninger.
Med venlig hilsen
Margrethe Vestager