Kommunaludvalget 2011-12
KOU Alm.del
Offentligt
1092468_0001.png
1092468_0002.png
Folketingets KommunaludvalgChristiansborg
Finansministeren15. marts 2012
Svar på Kommunaludvalgets spørgsmål nr. 60 af 26. januar 2012(Alm. del - § 7).

Spørgsmål:

Vil ministeren redegøre for, om borgere i Danmark har pligt til at tjekke deresdigitale postkasse regelmæssigt fra år 2014, jf. at Københavns Borgerservice i enhusstandsomdelt publikation skriver, at borgere kun kan modtage deres post fradet offentlige i digital form fra år 2014? Og vil ministeren i den forbindelse oplyse,hvilke konsekvenser det vil få for borgere som ikke har computer eller internetad-gang, eller hvis computer eller internetadgang er i stykker, hvis disse borgere erpålagt at skulle tjekke deres digitale postkasse regelmæssigt?

Svar:

Spørgsmålet har nær sammenhæng til det forslag til lov om Offentlig Digital Post,som jeg sendte i høring den 27. januar 2012 med henblik på fremsættelse ultimomarts 2012. Besvarelsen af det stillede spørgsmål er med forbehold for, at lovfors-laget vedtages i dets nuværende form, dvs. som det er sendt i høring med de juste-ringer, som høringssvarene måtte give anledning til.Ifølge forslaget skal alle borgere fra november 2014 tilsluttes en digital postkasse.Det betyder, at post fra offentlige myndigheder, der sendes til den digitale post-kasse anses for at være kommet frem til borgeren, når den er tilgængelig i borgenedigitale postkasse. Det svarer til, at et brev fra en offentlig myndighed i dag ansessom værende kommet frem, når det er afleveret i borgerens fysiske postkasse.Begrebet ”komme frem” betyder, at brevet får retsvirkning efter sit indhold. Bor-geren bliver således berettiget eller forpligtet efter indholdet, når et brev er tilgæn-geligt i den digitale postkasse.Ved tilgængelig forstås, at borgeren vil kunne fremkalde brevet på en almindeligtfungerende computer tilsluttet internettet med almindeligt tilgængelige program-mer.Borgeren bærer herefter risikoen ved ikke at gøre sig bekendt med sin digitalepost. Det er på samme måde som i dag, hvor borgeren bærer risikoen ved ikke atgøre sig bekendt med sin post ved at åbne og læse denne. Der er således ikke taleom at lovforslaget eksplicit pålægger borgeren en pligt til at tjekke den digitalepostkasse.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Udgangspunktet for lovforslaget er, at alle borgere over 15 år obligatorisk skaltilsluttes den digitale postkasse. Alle, der kan, skal således tilsluttes. Imidlertid erdet også således, at lovforslaget giver mulighed for, at de, der ikke kan, har mulig-hed for at få hjælp. Hvis hjælp ikke er tilstrækkeligt, kan en borger blive fritagetfor at modtage sin post digitalt. En af fritagelsesårsagerne er, at borgeren ikke haradgang til computer i eget hjem. En borger bliver således ikke pålagt at anskaffeen computer. Hvis en borger har adgang til computer, men denne går i stykker, erdet borgeren, der bærer risikoen for ikke at kunne gøre sig bekendt med sin digita-le post.I sådanne situationer kan det være relevant for borgeren at gå på biblioteket ellerpå et borgerservicecenter for at læse sin digitale post.Hvis der opstår generelle driftsproblemer hos borgerens internetudbyder ellerlignende generelle hindringer, som det ikke er op til borgeren at overvinde, ansesden digitale post ikke for at være kommet frem, før forhindringen er ophørt.Den digitale postløsning kan anvendes af offentlige myndigheder, dvs. statsligemyndigheder, institutioner, regioner og kommuner samt en række selvejende insti-tutioner. Der kan dog i lovgivningen i øvrigt være foreskrevet særlige formkravfor kommunikationen mellem en borger og det offentlige, der betyder at et breveller meddelelse ikke kan sendes via digital post.Med venlig hilsenBjarne Corydon