Kommunaludvalget 2011-12
KOU Alm.del
Offentligt
1081260_0001.png
1081260_0002.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7228 2400F +45 7228 2401M[email protected]Woim.dkDato: 16. feb. 2012Enhed: Dansk ØkonomiSagsbeh.: NSMSags nr.:Dok nr.:
Folketingets Kommunaludvalg
Folketingets Kommunaludvalg har den 19. januar 2012 stillet følgendespørgsmål nr. 42 (Alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermedbesvares.Spørgsmål nr. 42”Vil ministeren oplyse, hvad besparelsen er ved at pålægge de hhv. 10, 20, 30,40, 50, 60, 70, 80, 90 pct. rigeste modtagere af hjemmehjælp brugerbetaling?”
Svar:Der foreligger ikke systematisk indsamlede oplysninger om udgifterne til denenkeltes forbrug af hjemmehjælp omfattet af frit valg. Nedenstående opgørelsetager derfor udgangspunkt i den ugentlige tid, som den enkelte modtagerhjemmehjælp samt skøn over de samlede offentlige udgifter til hjemmehjælpbaseret på de kommunale regnskaber.Det er beregningsteknisk forudsat, at brugerbetalingen skal dække de samle-de direkte udgifter i forbindelse med praktisk hjemmehjælp, personlig pleje ogmadservice, dvs. udgifter til løn, materialer mv., men ikke udgifter til admini-stration.Det skønnes på denne baggrund, at brugerbetaling for hjemmehjælp til de 10pct. af modtagerne med de højeste indkomster vil medføre en besparelse på istørrelsesordenen ca. 1,8 mia. kr. i 2012, jf. tabel 1. Besparelsen skønnes atudgøre i størrelsesordenen ca. 11,9 mia. kr., hvis de 90 pct. af modtagernemed de højeste indkomster pålægges brugerbetaling for at modtage hjemme-hjælp.
Side 2

Tabel 1 Besparelse ved brugerbetaling på hjemmehjælp, 2012

Modtagere med højestBesparelseindkomstMia. kr.Pct. af samletbesparelse10 pct.1,81320 pct.3,22530 pct.4,53440 pct.5,84450 pct.7,15460 pct.8,46370 pct.9,67380 pct.10,88290 pct.11,990Alle13,2100Anm: Der er taget udgangspunkt i indkomstoplysninger og hjemmehjælpsforbrug i 2009 samt of-fentlige udgifter til hjemmehjælp til ældre og handicappede i 2010. Udgifterne til hjemmehjælp erfremskrevet til 2012 med pris- og lønindeks for kommunal service på 0,9 pct. i 2011 og 2,2 pct. i2012. Indkomstfordeling er opgjort på baggrund af ækvivaleret disponibel indkomst. For modtage-re af hjemmehjælp, hvor der ikke foreligger indkomstoplysninger, fx på grund af død i løbet af året,er forudsat samme indkomstfordeling som for modtagere, hvor der foreligger indkomstoplysninger.Kilde: Egne beregninger på Lovmodellens datagrundlag.
Det bemærkes, at der knytter sig usikkerhed til opgørelsen. Usikkerhedenknytter sig bl.a. til opgørelsen af de samlede individuelle udgifter til hjemme-hjælp, bl.a. fordi ikke alle udgifter i forbindelse med hjemmehjælp konteressom hjemmehjælp i de kommunale regnskaber, at der som nævnt ikke eksi-sterer oplysninger om udgifterne til den enkeltes forbrug af hjemmehjælp, samtat der ikke er opstillet en konkret model for brugerbetaling af hjemmehjælp.
Med venlig hilsen
Margrethe Vestager