Kommunaludvalget 2011-12
KOU Alm.del
Offentligt
1067656_0001.png
1067656_0002.png
1067656_0003.png
1067656_0004.png
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7228 2400F +45 7228 2401M[email protected]Woim.dk
Folketingets KommunaludvalgDato: 18. januar 2012Enhed: KommunaljuraSagsbeh.: DEPDGTSags nr.: 1113590Dok nr.: 763276
Folketingets Kommunaludvalg har den 8. december 2011 stillet følgendespørgsmål nr. 28 (Alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermedbesvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Peter Skaarup (DF).Spørgsmål nr. 28:”Ministeren bedes kommentere Hvidovre Kommunes bistand til svagelige væl-gere, der får mulighed for at stemme i hjemmet, på baggrund af følgende hi-storie:- En [navngiven] borger fra Hvidovre Kommune, der er 73 år og dårligt gå-ende, har fået mulighed for at stemme hjemme. De tre personer, der påvalgdagen opsøgte borgeren i hjemmet med en stemmeseddel, blev sendtud i køkkenet, men det ville de ikke. Da de så den udfyldte stemmeseddel[der var stemt på DF], sagde de, at ”de [DF] vil jo ødelægge det for os”,hvilket borgeren afviste. Efterfølgende klagede borgeren til Hvidovre Kom-mune, hvorefter hun blev kontaktet af en af de tre personer, der havde”hjulpet” borgeren med at afgive stemme, og som nu udtrykte skuffelseover, at hun havde klaget over dem, for de tre ville jo blot hjælpe borgeren.og ministeren bedes sikre, at den pågældende kommune besvarer klagen,som stadig ikke er besvaret, ligesom ministeren bedes foreslå initiativer, derkan sikre, at kommuner sender uvildige personer ud til borgere, der på grundaf svagelighed, har fået mulighed for at stemme uden for valglokalerne, ihjemmet m.v.”Svar:Reglerne om brevstemmeafgivning til folketingsvalg i vælgernes hjem findes ifolketingsvalgloven (lovbekendtgørelse nr. 107 af 8. februar 2011), bekendtgø-relse om brevstemmeafgivning i vælgernes hjem (bekendtgørelse nr. 128 af19. februar 2009) og vejledning om afholdelse af folketingsvalg (vejledning nr.78 af 26. august 2010).Vælgere, der på grund af sygdom eller manglende førlighed ikke vil kunnemøde frem på afstemningsstedet, kan efter anmodning til folkeregistret i op-holdskommunen få lov til at brevstemme i hjemmet. Dette følger af folketings-valglovens § 54, stk. 4. Brevstemmerne skal afgives til 2 stemmemodtagere,som udpeges blandt de tilforordnede vælgere. Kommunalbestyrelsen kan dogbestemme, at en af stemmemodtagerne er en person udpeget blandt persona-le ansat i kommunens forvaltning, jf. folketingsvalglovens § 55, stk. 2.
Side 2
Af folketingsvalglovens § 61, stk. 3, følger det, at vælgeren udfylder stemme-sedlen uden overværelse af andre og lægger den i konvolutten. Derefter ud-fylder vælgeren følgebrevet og underskriver det i overværelse af stemmemod-tageren, der attesterer stemmeafgivningen. Efter stk. 4 og 6 skal der ydes denfornødne hjælp af stemmemodtagerne, hvis vælgeren ikke er i stand til at ud-fylde stemmesedlen eller udfylde og underskrive følgebrevet, men kun såfremtvælgeren umiddelbart over for den, der yder hjælp, utvetydigt kan tilkendegive,hvilket parti eller hvilken kandidat vedkommende ønsker at stemme på. Ende-lig følger det af lovens § 62, stk. 1, at stemmemodtagere ikke i forbindelsemed brevstemmeafgivningen må give en vælger råd eller opfordring med hen-syn til, hvilket parti eller hvilken kandidat vælgeren skal stemme på. De måikke over for uvedkommende oplyse, om en vælger har afgivet brevstemmeeller i øvrigt oplyse forhold vedrørende en vælgers stemmeafgivning.Det følger videre af bekendtgørelsens § 13, stk. 2, at stemmemodtagerne skalpåse, at vælgeren udfylder stemmesedlen, og indlægger denne i konvolutten,uden at andre, herunder stemmemodtagerne, kan se, hvordan vælgeren harstemt.Desuden følger det af bekendtgørelsens § 21, stk. 1, nr. 1, og stk. 2, at stem-memodtagerne skal sørge for, at vælgerne i forbindelse med stemmeafgivnin-gen har adgang til at gøre sig bekendt med fortegnelsen over opstillingsberet-tigede partier samt, hvis brevstemmeafgivningen finder sted senere end 10dage før valgdagen, fortegnelsen over kandidater til valget, der er opstillet iden pågældende storkreds.Stemmemodtagerne må ikke uopfordret give vælgerne andre oplysninger omde opstillede partier og kandidater m.v. end de oplysninger, der fremgår af defortegnelser, der er nævnt i stk. 1 og 2. Stemmemodtagerne kan besvareeventuelle forespørgsler fra vælgerne om, hvorvidt bestemte personer er op-stillet som kandidater til folketingsvalg, såfremt stemmemodtagerne har kend-skab hertil. Såfremt vælgeren tilkendegiver at ville stemme på en bestemtperson, som ikke med sikkerhed er opstillet i den pågældende storkreds, kanstemmemodtagerne vejlede vælgeren om, at der på stemmesedlen ud overkandidatens navn tillige bør skrives bogstavbetegnelsen eller navnet på detparti, som vedkommende kandidat tilhører, hvis vælgeren eller stemmemodta-geren kender det, jfr. i det hele bekendtgørelsens § 21, stk. 3 og 4.Videre kan jeg oplyse, at kommunalbestyrelserne skal sørge for, at stemme-modtagerne i fornødent omfang bliver vejledt om deres opgaver i forbindelsemed gennemførelse af brevstemmeafgivningen, samt at de bliver gjort bekendtmed de særlige pligter, der påhviler dem efter folketingsvalglovens § 62, stk. 1.Dette fremgår af bekendtgørelse om brevstemmeafgivning i vælgernes hjem §3, stk. 1, nr. 4, 2. pkt.Økonomi- og Indenrigsministeriet har i anledning af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Hvidovre Kommune, som har oplyst, at den administrative med-arbejder, som var med ude hos borgeren til stemmeafgivningen, har forklaretfølgende om forløbet:”Der var to tilforordnede og en administrativ medarbejder udehos borgeren. Der var ikke andre personer tilstede. Alle tre per-
Side 3
soner opholdte sig i stuen sammen med borgeren, da borgerenafgav sin stemme. Ingen blev bedt om at gå ud i køkkenet eller iøvrigt forlade stuen.Den ene tilforordnede så, at borgeren var ved at skrive ’PiaKjærsgaard’ på stemmesedlen, og oplyste vejledende borgerenom, at hun ikke kunne stemme på Pia Kjærsgaard, da PiaKjærsgaard ikke var opstillet i kredsen. Borgeren blev endvide-re oplyst om, at hun i stedet for havde mulighed for at stemmepå liste O eller en af liste O’s kandidater fra kredsen.Der var ikke yderligere samtale om eller kritik fra borgeren om-kring stemmeafgivningen. Det var først efter, at de tilforordnedeog den administrative medarbejder havde forladt borgerenshjem, at en ven af borgeren kontaktede rådhuset og klagedeover hændelsesforløbet.”Kommunen har desuden oplyst, at en medarbejder på rådhuset kontaktededen pågældende vælger efter at have modtaget klagen over hændelsesforlø-bet fra en ven af vælgeren. Medarbejderen beklagede, at vælgeren havde følt,at hun ikke havde haft mulighed for at stemme hemmeligt og oplyste, atstemmemodtagerne var der for at hjælpe, og at de havde tavshedspligt. Væl-geren oplyste efterfølgende, at hun ville sende en klage. Kommunen har imid-lertid ikke modtaget en skriftlig klage fra vælgeren og betragter sagen somafsluttet.Kommunen har desuden fremsendt deres instruks til stemmemodtagere ombrevstemmeafgivning på plejehjem og i private hjem, hvoraf bl.a. fremgår føl-gende:”Den tilforordnede udleverer materialet til vælgeren, og skal ifornødent omfang give vælgere vejledning om fremgangsmå-den ved brevstemmeafgivningen. Vælgeren skal herefter, usetaf andre, stemme. Hvis vælgeren ikke er i stand til selv at udfyl-de stemmesedlen, følgebrevet eller yderkuverten, skal en af detilforordnede stemmemodtagere yde den fornødne hjælp.Det er tilladt stemmemodtagerne at besvare eventuelle fore-spørgsler fra vælgeren, om hvorvidt bestemte kandidatlister el-ler personer er opstillet.”På baggrund af det af Hvidovre Kommune beskrevne hændelsesforløb, mådet konstateres, at en af de tilforordnede vælgere har set, hvilken kandidatvælgeren skrev på stemmesedlen. Dette er i strid med folketingsvalglovens §61, stk. 3, hvoraf det fremgår, at vælgeren skal udfylde stemmesedlen udenoverværelse af andre og derefter lægge den i konvolutten. Stemmemodtager-ne skal være i lokalet for at påse, at vælgeren udfylder stemmesedlen, menuden at de kan se, hvad der er stemt.Det må endvidere konstateres, at vedkommende tilforordnede vælger har vej-ledt vælgeren om, at der på stemmesedlen burde skrives bogstavbetegnelsenpå partiet, alternativt en anden kandidat for partiet, idet den pågældende kan-
Side 4
didat ikke var opstillet i storkredsen. En sådan vejledning kan imidlertid alenegives, såfremt vælgerentilkendegiverat ville stemme på en kandidat, der ikkeer opstillet i storkredsen, eller i øvrigtforespørgerde tilforordnede vælgere ombestemte kandidater, jfr. de ovenfor beskrevne regler i bekendtgørelsen ombrevstemmeafgivning i vælgernes hjem (bekendtgørelsens § 21, stk. 3 og 4).Det må således ud fra det af Hvidovre Kommune oplyste lægges til grund, atden i lovgivningen foreskrevne fremgangsmåde for brevstemmeafgivning ivælgerens hjem ikke har været fulgt i den konkrete sag, hvilket jeg finder me-get beklageligt. Ministeriet har ved brev af dags dato orienteret HvidovreKommune herom mhp., at kommunen kan gøre den pågældende tilforordnedevælger opmærksom herpå.Det bemærkes, at Hvidovre Kommune i øvrigt til ministeriet har fremsendt deninstruks, som kommunen giver de tilforordnede vælgere i forbindelse medafholdelse af valg. Det fremgår af denne instruks bl.a., at vælgeren skal kunnestemme uset af andre, og at den tilforordnede vælger kan besvare eventuelleforespørgslerfra vælgeren om, hvorvidt bestemte kandidater er opstillet.Jeg finder herefter ikke anledning til at foretage mig yderligere i anledning afden konkrete sag, herunder i forhold til Hvidovre Kommune eller i øvrigt i for-hold til de generelt gældende regler.Hvidovre Kommune og Udvalget til Valgs Prøvelse er orienteret om dette brev.
Med venlig hilsen
Margrethe Vestager