Kommunaludvalget 2011-12
KOU Alm.del
Offentligt
1153447_0001.png
1153447_0002.png
1153447_0003.png
1153447_0004.png
1153447_0005.png
1153447_0006.png
1153447_0007.png
1153447_0008.png
1153447_0009.png
1153447_0010.png
Økonomi- og indenrigsminister Margrethe VestagerstalepapirDet talte ord gælderAnledning:Samrådsspørgsmål N. Spørgsmålet er stilletefter ønske fra Erling Bonnesen (V)
Tid og sted: Kommunaludvalget den 30. august 2012, kl.13.15
Samrådsspørgsmål N:”Ministeren bedes med afsæt i den nyeste videnredegøre for virkningerne af udligningsreformen forkommunerne, særligt med fokus på den rækkekommuner i landdistrikterne, der aktuelt melder ud nu, aten forventet og lovet pluseffekt fra udligningsreformen ervendt til en minuseffekt, f.eks. Langeland, Ærø, Lollandog Hjørring samt redegøre for, hvilke initiativer ministerenvil tage for at rette disse skævheder iudligningsreformen.”
Svar:[Justeringen af udligningen virker som forventet]Som det fremgår af spørgsmålet, er der noglekommuner, der mener, at justeringen af udligningen ikkehar givet dem den gevinst, de havde forventet. Noglemener endda, at de har fået et tab, selv om de skullehave haft en gevinst.
Men lad mig indledningsvist slå fast, at kritikken ikke ervelanbragt. Den er faktisk forfejlet. Det vil jeg redegørenærmere for. Og jeg skal også med det samme sige, atjusteringen af udligningen virker som forventet. Det visernye konsekvensberegninger for 2013 på helt aktuelledata.
[Kommuner sammenligner deres tilskud for 2012 og2013]Nogle kommuner har sammenlignet deres tilskud for2013 med tilskuddet for 2012. Og de kan så konstatere,
2
at deres tilskud for 2013 er mindre end tilskuddet for2012.
Det har ført til, at de har kritiseret justeringen afudligningen for ikke at give dem den gevinst, som dehavde forventet.
Sådan kan tallene dog ikke udlægges. Når kommunernestilskud for 2013 er mindre end for 2012, skyldes det ikkejusteringen af udligningen. Det skyldes, at det samledekommunale bloktilskud for 2013 er lavere end for 2012,fordi skatteindtægterne bliver tilsvarende højere. Og nårdet samlede tilskud til fordeling mellem kommunernebliver lavere, bliver den enkelte kommunes tilskud ogsålavere.
[Fastsættelse af bloktilskuddet og fordeling afbloktilskuddet er to forskellige ting]
3
Det er vigtigt at holde fast i, at fastsættelsen af detsamlede bloktilskud til kommunerne og fordelingen afbloktilskuddet er to forskellige ting.
Udligningssystemet fastsætter regler for fordeling af detsamlede bloktilskud til de enkelte kommuner. Ogjusteringen af udligningen har medført en vis omfordelingmellem kommunerne. Justeringen af udligningen harblandt andet betydet, at der alt andet lige sker en visstigning i den andel af bloktilskuddet, som land- ogyderkommunerne fremover vil modtage.
Størrelsen af det årlige bloktilskud fastsættes hvert årefter forhandling med KL. Det årlige bloktilskudfastsættes ud fra en konkret vurdering af det samledekommunale finansieringsbehov for det pågældende år.Det betyder, at størrelsen af det samlede bloktilskud kanvariere fra år til år. Sådan er systemet i Danmark, oghensigten er, at kommunerne afskærmes frakonjunktursvingningerne i ikke mindst skatteindtægterne.
4
Og for 2013 er bloktilskuddet netop noget lavere end for2012, fordi kommunernes skatteindtægter i 2013 er nogethøjere end for 2012.
Denne stigning i skattegrundlaget tilbydes kommunerne iøvrigt statsgaranti for, så staten står med andre ord indefor stigningen.
[Ny beregning viser, at omfordelingen virker somforudsat]Lad mig så kommentere selve udligningsberegningernelidt nærmere.
I forbindelse med lovforslaget blev debyrdefordelingsmæssige konsekvenser af justeringen afudligningen beregnet. Det skete efter sædvanlig praksispå grundlag af de foreliggende data på dette tidspunkt,det vil sige tilskudsåret 2012.
5
Efterfølgende er tilskuddet til kommunerne for 2013blevet opgjort efter de nye regler og udmeldt tilkommunerne pr. 1. juli 2012. Men en sammenligning afudmeldingen af denne tilskudsudmelding med tidligereberegninger baseret på 2012-tilskudsudmeldingen kanikke anvendes til at give et billede af virkninger afudligningsjusteringerne for en kommune. En sådansammenligning viser jo også effekten af udviklingen ibloktilskuddets samlede størrelse og iberegningsgrundlaget for systemet.
For at få et opdateret billede af virkningerne er manderimod nødt til at foretage en parallel beregning af2013-tilskuddet, som dette havde set ud for de enkeltekommuner, hvis der ikke var ændret i reglerne.
Økonomi- og Indenrigsministeriet har ekstraordinærtindhentet ekstra data (for ”gamle” kriterier ogkriterieafgrænsninger) fra Danmarks Statistik, således atder kunne foretages en sådan ny beregning af
6
virkningerne af justeringen af udligningen baseret på datafor tilskudsåret 2013. Beregningen er oversendt tiludvalget i forbindelse med besvarelsen af KOU spm. nr.162, hvor der også er fremhævet de forbehold, der måknytte sig til en sådan beregning.
Konsekvensberegningen baseret på data for 2013 viserden samme tendens som den beregning, som varbaseret på data for 2012, og som lå til grund forlovforslaget. Det gælder både på kommuneniveau og forgrupperinger af kommuner, f.eks. niveauet for hvormeget der tilføres land- og yderkommunerne som følgeaf regelændringerne.
For de enkelte kommuner vil der naturligvis være vissebevægelser fra det ene år til det andet år. Det skyldesførst og fremmest den årlige opdatering afberegningsgrundlaget fra 2012 til 2013. Det skal i denforbindelse bemærkes, at beregningsgrundlaget forudligningen opdateres hvert år med henblik på at sikre
7
størst mulig aktualitet i udligningen. Den årlige opdateringmedfører hvert år – det vil sige også inden justeringen afsystemet - visse forskydninger i fordelingen mellemkommunerne som følge af ændringer i debagvedliggende forhold, som f.eks. beskatningsgrundlag,folketal og øvrige socioøkonomiske forhold.
[De kommuner, der nævnes i spørgsmålet, har gevinstpå justeringerne]I spørgsmålet nævnes 4 konkrete kommuner: Langeland,Ærø, Lolland og Hjørring. Det hævdes, at disse firekommuner i forbindelse med lovforslaget var stillet engevinst i udsigt, men at justeringen af udligningen i stedethar givet dem et tab.
De nye beregninger viser, at disse kommuner – somforventet - vinder på justeringen af udligningen. De fåraltså mere i 2013, end de ville have fået, hvis reglerne for2012 var blevet videreført. Så der er ikke tale om, at engevinst bliver vendt til et tab. Tværtimod vinder disse
8
kommuner på justeringen af udligningen, som det ogsåfremgik af de oprindelige konsekvensberegninger.
For den enkelte kommune bliver beløbet naturligvis ikkehelt det samme for tilskudsåret 2013 som det, der blevberegnet for tilskudsåret 2012. Men det skal som nævntses på baggrund af, at systemet er dynamisk og tilpasseshvert år efter de seneste statistiske oplysninger om deenkelte kommuner (skattegrundlag, indbyggertal,befolkningssammensætning og socioøkonomiskstruktur). Det skal jo ses i sammenhæng med, atudgiftspresset i den enkelte kommune også udvikler sig.
Der vil således også fremover ske en årlig bevægelse itakt med, at forholdene i de enkelte kommuner ændres.
[Justeringen gør udligningen mere præcis og omfordelertil fordel for land- og yderkommuner]Formålet med justeringen har været at opnå et merepræcist grundlag for udligningen – bl.a. ved en justering
9
af de enkelte udgiftsbehovskriterier , som har for bedretopgørelsen af det sociale udgiftspres i kommunerne.
Forbedringerne af fordelingsnøglen indebærer, at deromfordeles i størrelsesordenen ca. 400 mio. kr. mere tilland- og yderkommunerne. Det fremgik af de beregningeraf konsekvenserne, der lå til grund for lovforslaget. Og denye beregninger bekræfter, at det også virker sådan fortilskudsåret 2013.
10