Kommunaludvalget 2011-12
KOU Alm.del
Offentligt
Bilag 1Oversigt over kontorer og opgaver i Finansministerietsdepartement og styrelser efter ressortomlægningen af 3. oktober2011 (gældende fra 1. februar 2012)Tabel 1: Finansministeriet departements kontorer og opgaver
Udgiftspolitisk Center
Offentlige finanser og finanspolitikSamlet finans- og udgiftspolitisk statusTværgående udgiftsanalyserKoordination af finanslovsprocessenBudgetoversigterBudgetredegørelserABT-fondenBudget- og bevillingsreglerLovprogramJuridisk enhedStillingskontrol
Følgende finanslovsparagraffer:35. Generelle reserverCenter for kommune- ogregionsøkonomiKommuneøkonomiRegionernes økonomiSocialpolitikSundhedspolitik og –økonomiStyring, frit valg, afbureaukratisering, herunderfrikommuneprojektetVelfærdsteknologiAlmene boligerSatspuljen
Følgende finanslovsparagraffer:14. Ministeriet for By, Bolig og Landdistrikter15. Social- og Integrationsministeriet16. SundhedsministerietMakropolitisk CenterMellemfristede rammer og mål for finanspolitikken(2020-plam)Udfordringer for finanspolitikken på kort sigt,herunder konjunkturProduktivitet og konkurrenceevneFinansredegørelse
Side 2 af 6
Analyser af økonomisk-politiske tiltag (bl.a.konsekvensberegninger vha. ADAM-modellen)Fremskrivninger med DREAM-modellenStatistikudvalg og lønudvikling (med ØIM) samtsatsreguleringRekrutteringsudfordringer for det offentligeInternational økonomi og internationaleøkonomiske modellerSkattepolitik og budgettering af skatStatsgældFinansielle markederPensionssektoren og den finansielle sektorKoordinationsgruppen for finansiel stabilitetValutalovgivning og politikEPCAnalyser vha. lovmodelsystemetFordelingspolitik og samspilsproblemerPublikationen Fordeling og Incitamenter
Indtægtspolitisk Center
Følgende finanslovsparagraffer:37. Rentekontoen38. Skatter og afgifter og40.- 44. Statsgæld mv.Center for selskaber,energi, fødevarer og miljøMiljøpolitikEnergipolitikKlimapolitikLandbrugs- og fiskeripolitikSamfundsøkonomiske vurderinger(Finansministeriets vejledning)Varetagelse af statens ejerskab af selskaber, herundersager vedr. Metro, Sund og Bælt, Post Danmarkunder TransportministerietSelskabsdannelser, privatisering og salg af aktiverStatens Ejendoms AdministrationRadio, TV og mediepolitikOpfølgning på bankpakke og kreditpakkeOffentligt Privat Partnerskab
Følgende finanslovsparagraffer:23. Miljøministeriet24. Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri29. Klima-, Energi- og Bygningsministeriet1. kontorArbejdsmarkedspolitik
Side 3 af 6
Tilbagetrækning, pensioner og andre overførslerBarselsfondBarsels- og forældreorlivVoksen- og efteruddannelse (VEU)Sekretariat for trepart
Følgende finanslovsparagraffer:17. Beskæftigelsesministeriet2. kontorForsvarspolitikRetspolitikForsvarsanalyseForberedelse af aftaleudløb på politi, kriminalforsorgog domstoleEffektiv skatteinddrivelse
Følgende finanslovsparagraffer:9. Skatteministeriet10. Økonomi- og Indenrigsministeriet11. Justitsministeriet12. Forsvarsministeriet22. Ligestillings- og Kirkeministeriet3. kontorTransportpolitikGrønland og FærøerneUdenrigsforholdErhvervspolitikRegionalpolitik
Følgende finanslovsparagraffer:1. Dronningen2. Kongehuset3. Folketinget5. Statsministeriet6. Udenrigsministeriet7.3. Grønland og Færøerne8. Erhvervs- og Vækstministeriet28. Transportministeriet4. kontorUddannelsespolitikForskningspolitikKulturpolitik
Følgende finanslovsparagraffer:19. Ministeriet for Forskning, Innovation ogVideregående Uddannelser
Side 4 af 6
5. kontorDepartementschefsekretariatKoncernrevision
20. Ministeriet for Børn og Undervisning21. KulturministerietEU-formandskabEU's budget, herunder finansielle perspektiverEU-koordination vedr. statsfinansielle og nationalestrukturelle konsekvenser af EU-lovgivningØMU generelt, Euro, Stabilitets- og vækstpagtenDepartementalt tilsynHR, ledelse og personale i departementetKoncernøkonomi i samarbejde medModerniseringsstyrelsenIntern administrationSekretariat for ØU og Styregruppen (i samarbejdemed ministersekretariatet)Håndtering af sager til og fra minister og DCHåndtering af departementschefens kalenderIntern revision, herunder gennemgang og påtegningaf regnskaberne for: Moderniseringsstyrelsen,Digitaliseringsstyrelsen, Statens IT samt StatensAdministrationRådgivning af styrelserne omkring intern kontrol,forretningsgange, problemstillinger omkringregnskab mv.Løbende information til Koncernledelsen ogRigsrevisionenHåndtering af sager til og fra minister og DCHåndtering af ministers kalenderHåndtering af pressen, planlægning af strategiskpressefremstødSekretariat for ØU og Styregruppen (i samarbejdemed departementschefens sekretariat)Kontakt til Folketinget ifm. spørgsmål, samråd,lovforslag mv.Finansministeriets hjemmeside og intranetPublikationer, fototek
Minister- ogkommunikationssekretariat
Side 5 af 6
Tabel 2: Opgaveområder for Finansministeriets styrelser
Moderniseringsstyrelsen
Økonomistyring i staten, kommuner og regioner,herunder udarbejdelse af cirkulærer, vejledninger,analyser og præsentationer samt implementering af nyekrav mv. til økonomistyring i statenDrift af og vejledning i en række regnskabs- oglønsystemer anvendt i statenIndkøb i statenOffentlig topledelseOverenskomstKoncernfælles funktioner i forhold til økonomi, HR ogservice, herunder Center for Personale Administration(CPA)
Digitaliseringsstyrelsen
Statens IT
Den fællesoffentlige digitaliseringsstrategi,effektiviseringsanalyser, videreudvikling ogimplementering.It-tilgængelighed til offentlige hjemmesider, it-færdigheder i befolkningen og it-løsninger for flestmulige menneskerVelfærdsteknologi – administration af Velfærdsfondensprojekter og forberedelse af en digitaliseringsreform afvelfærdsområderneStyring af it-projekter i staten, herunder review af størredigitaliseringsprojekter, fælles metoder ogkontraktformer, servicering af Statens Projektråd m.m.Rammer for it-sikkerhed i den offentlige sektor og iforhold borgerne, standardisering, it-arkitektur mv.Open source, grøn it, cloud computing, mv.Fællesoffentlige digitale løsninger, herunder NemID,borger.dk, dokumentboks, NemHandel m.fl.Leverancer vedrørende datasikkerhed,beredskabsplaner, sikkerhedspolitikker mv.Udarbejdelse af analyser, strategier, projektstyring samtleverandør-, licens- og kontraktstyringOptimering af it-ressourceforbrug samt tilførsel af it-kompetencer i de ministerier, der indtil videre serviceresaf Statens ItInfrastrukturarbejde, som blandt andet skal dannegrundlag for den videre digitalisering i statenIt-drift, - vedligehold og - udvikling af administrativ it tilde ministerområder, som Statens It servicerer i dagUdbredelse af fællesstatslige løsninger, generelleapplikationer (bidrager blandt andet til digitaliseringen i
Side 6 af 6
Statens Administration
staten)Drift af IP-telefoni herunder SKP (StatensKommunikationsplatform)Lønadministrative opgaver for statens institutionerRegnskabsadministrative opgaver for statensinstitutionerØkonomisk Service Center (ØSC)Drift af og vejledning i Statens Lønsystem (SLS)Den statslige barselsfond og den statsligefleksjobordningAdministration af lån, tilskud og støtte i forbindelsemed jordbrug og fiskeri, bolig og byggeri, erhverv ogarbejdsmarked, obligationer samt StatensUddannelsesstøtteForsikringer i forbindelse medenkeltmandsvirksomheder, I/S, A/S, ApS mv.