Kommunaludvalget 2011-12
KOU Alm.del
Offentligt
Folketingets Kommunaludvalg
Sagsnr.1205354Doknr.1013688Dato24. august 2012
Folketingets Kommunaludvalg har d. 6. august 2012 stillet følgende spørgsmål nr. 162(alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Erling Bonnesen (V).Spørgsmål nr. 162:”Ministeren bedes fremsende en oversigt over udligningsreformens virkninger forkommunerne fordelt på de enkelte kommuner, der også viser forskellene på, hvad derblev udmeldt til kommunerne ved udligningsreformens indgåelse, og hvordanslutresultatet – med nyeste viden – er nu med de faktiske tal til kommunerne.”Svar:De byrdefordelingsmæssige virkninger af justeringerne i udligningssystemet blev iforåret beregnet med udgangspunkt i tilskudsudmeldingen for 2012, dvs. medbloktilskuddet for 2012 og folketal og øvrige kriterier for tilskudsåret 2012.Efterfølgende er tilskuddet for 2013 blevet udmeldt til kommunerne på grundlag af detfastsatte bloktilskud for 2013 og beskatningsgrundlag og øvrige kriterier til brug foropgørelsen af tilskuddet for 2013. En ny konsekvensberegning på dette grundlagforudsætter, at der foretages en tilskudsberegning for 2013 baseret på reglerne for2012. En sådan beregning vil vise, hvordan tilskuddet for 2013 ville have været fordelt,hvis reglerne ikke var blevet ændret.Det skal bemærkes, at en tilskudsberegning for 2013 baseret på 2012-regler ikke erukompliceret, da den indebærer indhentelse og kvalitetsvurdering af data forudgiftsbehovskriterier, sådan som disse var defineret i det tidligere system. Ministeriethar dog til brug for en sådan beregning indhentet data for 2013 opgjort efter de gamleregler. Disse data må tages med forbehold, idet det er forudsat, at der ikke ville væreforetaget administrative ændringer i dataudtræk, hvis det f.eks. ved omlægninger afregistre var muligt i højere grad at følge definitionerne af de enkelte kriterier.Beregningen fremgår af den vedlagte tabel.Tilskudsberegningen for 2013 efter de gældende regler, svarende til udmeldingen tilkommunerne, er vist i kolonne 1 i den vedlagte tabel.En tilskudsberegning for 2013 baseret på 2012-regler – med de ovennævnteforbehold – er vist i tabellens kolonne 2.Forskellen mellem de to begninger fremgår af tabellens kolonne 3, det vil sige deberegnede byrdefordelingsmæssige forskydninger som følge af regelændringerneopgjort på data for 2013.
Tabellens kolonne 4 viser den de beregnede byrdefordelingsmæssige forskydningeropgjort på data for 2012. Denne beregning blev opgjort i forbindelse med lovforslaget.Tabellens kolonne 5 viser forskellen mellem tabellens kolonne 3 og 4, dvs. forskellenmellem de beregnede konsekvenser af de ændrede regler beregnet på bloktilskud ogøvrige kriterier for 2013 og den tilsvarende beregning baseret på bloktilskud og øvrigekriterier for 2012.Tabellens kolonne 6 viser forskellen mellem de to beregninger, jf. kolonne 5, opgjortpr. indbygger.Det skal generelt bemærkes, at den nye konsekvensberegning baseret på data for2013 viser den samme tendens som den beregning baseret på data for 2012, som låtil grund for lovforslaget. Det gælder både på kommuneniveau og for grupperinger afkommuner, f.eks. hvor meget der tilføres land- og yderkommunerne som følge afregelændringerne.For de enkelte kommuner vil der naturligvis være visse bevægelser. Det skyldes førstog fremmest den årlige opdatering af beregningsgrundlaget fra 2012 til 2013. Det skali den forbindelse bemærkes, at beregningsgrundlaget for udligningen opdateres hvertår med henblik på at sikre størst mulig aktualitet i udligningen. Den årlige opdateringmedfører hvert år – det vil sige også inden justeringen af systemet - visseforskydninger i fordelingen mellem kommunerne som følge af ændringer i debagvedliggende forhold, som f.eks. beskatningsgrundlag, folketal og øvrigesocioøkonomiske forhold.
Med venlig hilsenMargrethe Vestager
2