Kommunaludvalget 2011-12
KOU Alm.del
Offentligt
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7228 2400F +45 7228 2401M[email protected]Woim.dkDato: 14. maj 2012Enhed: KommunaljuraSagsbeh.: EGESags nr.: 1204867Dok nr.: 926331
Folketingets Kommunaludvalg
Folketingets Kommunaludvalg har den 16. april 2012 stillet følgende spørgs-mål nr. 131 (Alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermed besva-res. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Martin Geertsen (V).Spørgsmål 131”Ministeren anmodes om at redegøre for kommunernes muligheder for atudbetale frivillig erstatning i forbindelse med personskader forårsaget afmisligholdelse af kommunale anlæg, herunder mulighederne for eventuelt atlempe disse regler, jf.http://politiken.dk/indland/ECE1594630/lam-pige-faar-ingen-erstatning-af-koebenhavns-kommune/”.Svar:Spørgsmålet om kommuners mulighed for frivilligt at udbetale erstatning, detvil sige uden at der er afsagt dom herom, er ikke reguleret i den skrevne lov-givning. Spørgsmålet skal derfor afgøres efter almindelige kommunalretligegrundsætninger om kommuners opgavevaretagelse, de såkaldte kommunal-fuldmagtsregler.Efter de nævnte regler antages en kommunes adgang til uden lovhjemmel atgennemføre foranstaltninger blandt andet at være afgrænset af, hvad der tra-ditionelt er betegnet som et almennytte-kriterium. Dette kriterium indebærer, aten kommune som udgangspunkt kun kan gennemføre foranstaltninger, derkommer en bredere kreds af kommunens borgere til gode.Dette udgangspunkt indebærer, at en kommune normalt ikke uden lovhjemmelkan gennemføre foranstaltninger, der udelukkende eller i det væsentligste ermotiveret i varetagelsen af individuelle interesser hos enkeltpersoner ellergrupper af enkeltpersoner.Endvidere har en kommune efter de ovenfor nævnte grundsætninger en gene-rel forpligtelse til at handle økonomisk forsvarligt i alle dispositioner. Kommu-nen har således pligt til at udvise ansvarsbevidsthed i sine økonomiske anlig-gender, så der ikke påføres kommunen udgifter, der kunne være undgået.Det antages på den baggrund, at en kommune lovligt kan yde et beløb til enenkeltperson, når dette er begrundet i varetagelsen af hensynet til at begræn-se kommunens udgifter til erstatning, herunder udgifter i forbindelse med gen-nemførelse af en retssag.Ved udøvelsen af skønnet over, hvornår der med henblik på at begrænsekommunens udgifter til erstatning bør ydes et beløb til en enkeltperson, må der
Side 2
indrømmes kommunen et vist spillerum, der blandt andet omfatter vurderingenaf, hvorvidt kommunen ved en retssag ville blive dømt erstatningsansvarlig.Det må imidlertid på grundlag af de foreliggende oplysninger i en given sag,for eksempel med støtte i en udtalelse fra en advokat herom, med den fornød-ne sikkerhed kunne lægges til grund, at kommunen, uden at der er blevet af-sagt dom derom, er forpligtet til at udbetale erstatning.Det følger af ovenstående, at spørgsmålet om kommuners mulighed for at ud-betale erstatning, uden at der foreligger en dom herom, er reguleret af kom-munalfuldmagtsregler. Ændring af disse regler kræver en lovændring.
Med venlig hilsen
Margrethe Vestager