Kommunaludvalget 2011-12
KOU Alm.del
Offentligt
Økonomi- og Indenrigsministeriet
Slotsholmsgade 10-12DK-1216 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wwww.im.dk
Folketingets Kommunaludvalg
Dato: 13. april 2012Enhed: KommunaløkønomiSagsbeh.: nmjSags nr.: 1204550Dok. nr.: 891035
Folketingets Kommunaludvalg har den 30. marts 2012 stillet følgendespørgsmål nr. 127 (Alm. del) til økonomi- og indenrigsministeren, som hermedbesvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Jacob Jensen (V):Spørgsmål nr. S 127:”Vil ministeren særligt kommentere hovedsynspunktet i CEPOS-arbejdspapirnr. 18 om overudligning, herunder baggrunden herfor og analysen heraf, ogsammenstille dette med baggrunden for de modsvarende overvejelser og ana-lyser i betænkning 1533, der jo resulterer i forslag til øget udligning?”Svar:Med hensyn til hovedsynspunkterne i CEPOS-arbejdspapir nr. 18 henvises tilbesvarelsen af spørgsmål nr. 126.Som det fremgår i besvarelsen af spørgsmål nr. 126, hævdes det i arbejdspa-piret, at der i 2011 er opstået en negativ sammenhæng mellem kommunernesbeskatningsgrundlag og deres serviceniveau. Det vil sige, at der skulle væreen tendens til, at kommuner med lavt beskatningsgrundlag skulle have et høje-re serviceniveau end kommuner med et højere beskatningsgrundlag. Det kal-des i arbejdspapiret for en ny form for overudligning. Betegnelsen overudlig-ning skulle i denne sammenhæng dække over det forhold, at de kommuner,der modtager fra udligningsordningerne, skulle holde et højere serviceniveauend de kommuner, der betaler til ordningerne.Der er dog tale om en stramning af konklusionerne ud over, hvad de faktiskeanalyseresultater kan bære. Det pågældende resultat for 2011 er ikke stati-stisk signifikant. Det vil sige, at der ikke er statistisk belæg for denne konklusi-on.Realiteten er, at der ikke for 2011 kan påvises en statistisk sammenhæng mel-lem kommunernes serviceniveau og beskatningsgrundlaget pr. indbygger. Derer en vis variation i kommunernes serviceniveau, men den er ikke bestemt afstørrelsen af kommunens beskatningsgrundlag.Men der er stadig en vis sammenhæng mellem en kommunes beskatningsni-veau og kommunens beskatningsgrundlag pr. indbygger. Det vil sige, at når en
Side 2
kommune med et lavt beskatningsgrundlag pr. indbygger holder et serviceni-veau svarende til gennemsnittet, er omkostningen, at kommunen samtidig måudskrive en højere skat end en gennemsnitskommune.Omvendt kan en kommune med et højt beskatningsgrundlag pr. indbygger af-holde et gennemsnitligt serviceniveau med en skatteprocent, der er lavere endgennemsnittet.Med hensyn til betænkning 1533 skal det bemærkes, at det ikke har været etformål at lægge op til øget udligning. Formålet har været at vurdere mulighe-derne for en mere præcis og retvisende opgørelse af udgiftsbehovet. På denbaggrund opstilles der i betænkningen nogle muligheder for en justering af ud-giftsbehovsopgørelsen.De foreslåede justeringer af udgiftsbehovsopgørelsen indebærer en størrepræcision i opgørelsen. De fordelingsmæssige virkninger heraf vil være, at dersker en vis omfordeling fra bykommuner til land- og udkantskommuner.
Med venlig hilsen
Margrethe Vestager