Kommunaludvalget 2011-12
KOU Alm.del
Offentligt
1111245_0001.png
1111245_0002.png
Slotholmsgade 10-12DK-1216 København K

Økonomi- og Indenrigsministeriet

T +45 7228 2400F +45 7228 2401M[email protected]Woim.dk
Folketingets Kommunaludvalg
Dato: 27. april 2012Enhed: Adm.PolSagsbeh.: DEPMXNSags nr.: 1204191Dok nr.: 861246
Folketingets Kommunaludvalg har den 9. marts 2012 stillet følgende spørgs-mål nr. 104 (Alm. del) til Økonomi- og Indenrigsministeren, som hermed be-svares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Simon Kollerup (S).Spørgsmål nr. 104:’’Økonomi- og indenrigsministeren bedes oversende udvalget en beregning afdet samlede provenutab i kommunerne som ville følge, hvis kommunernesænkede grundskyldspromillen sådan, at de nye vurderinger af grundværdierikke medfører højere indtægter fra grundskyld, sådan som Venstres skatteord-fører foreslog d. 4. marts 2012?”Svar:Opstilling af et egentlig skøn for det samlede kommunale provenutab i kom-munerne som følge af forslaget vil skulle hvile på en række forudsætningermed væsentlig indflydelse for den beregnede provenueffekt. På det forelig-gende grundlag og under hensyntagen til de væsentlige usikkerhedsmomenternævnt nedenfor, vurderes det samlet set, at det ikke er muligt at foretage etrimeligt skøn af forslagets provenueffekt.Efter de nugældende regler – indført under den tidligere regering – skal denaktuelle grundværdi hvert år sammenlignes med sidste års afgiftspligtigegrundværdi tillagt en reguleringsprocent (det samlede kommunale udskriv-ningsgrundlag tillagt 3 pct., dog maksimum 7 pct.). Den laveste af de to værdi-er bliver skatteårets afgiftspligtige grundværdi, som lægges til grund ved be-regning af grundskyld. Der eksisterer således en stigningsbegrænsning i detgældende system, som skærmer boligejerne mod pludselige stigninger igrundskyldsbetalingen.Der kan herefter sondres mellem enkortsigtetfor 2013 og enlangsigtetvirk-ning af forslaget.2013 er det første år, hvor eventuelle ændringer i vurderingen af grundværdi-erne for 2011 kan få betydning. For en stor gruppe boligejere vil grundværdien(også før eventuelle stigninger med den nye 2011-vurdering) imidlertid værehøjere end den afgiftspligtige grundværdi sfa. stigninger i grundværdierne iårene frem mod 2011. Udviklingen i grundskyldsbetalingen for disse vil såle-des være uafhængig af de nye ejendomsvurderinger, idet grundskatteloftet ik-ke i 2013 når op til niveauet for den grundværdivurdering. Sådanne grunde vilderfor ikke være omfattet af det i spørgsmålet refererede forslag. Præcist hvorstor en andel af grundene, der vil være omfattet af stigningsbegrænsningen –
Side 2
og hvor ændringerne i de faktiske grundværdier altså ikke vil få effekt i 2013 –vil dog bl.a. afhænge af den endnu ikke fastlagte reguleringsprocent for 2013.Hvad angår den langsigtede virkning af forslaget kan der anlægges den be-tragtning, at stigningerne i ejendomsvurderingerne vil slå fuldt ud igennem påde grundværdier, der faktisk opkræves grundskyld af. Det vil være tilfældet,når det skatteloft, der er indført med stigningsbegrænsningerne, efterhåndenindhenter de faktiske stigninger i grundværdierne. Spørgsmålet er imidlertidom – og i givet fald hvornår – dette vil slå igennem. Ligeledes vil provenueffek-ten til den tid afhænge af, hvilke grundskyldspromiller der er fastsat på dettetidspunkt. Endelig kan der i praksis blive tale om, at grundværdierne stiger inogle dele af landet – men falder eller stiger med en helt anden takt i andredele af landet.Disse forhold indebærer samlet, at det vil være for usikkert at skønne om etfremtidigt provenutab. Men der er dog ingen tvivl om, at der vil kunne opstå etprovenutab i kommunerne, såfremt et forslag om at sænke grundskylds-promillerne blev gennemført.
Med venlig hilsen
Margrethe Vestager