Kommunaludvalget 2011-12
KOU Alm.del
Offentligt
Status oversigt for digitaliseringsstrategiens 60 initiativer (inkl. underinitiativer)Hoved-
område
Ansvarlig
myndighed
Initiativ
Fase
Formål
Den tekniske infrastruktur tilpasses til at kunnehåndtere overgangen til obligatorisk digital post i2014,herunder understøtte at myndigheder kan sendebreve til borgerens digitale postkasse direkte frasagsbehandlernes egne it-systemer (fjernprint).Beskrivelse af status
Der er primo 2012 indgået aftale med en it-leverandør omlevering af en basis ydelse til distribution af myndighedernesenkeltforsendte breve. Løsningen forventes idriftsat i løbet af3. kvartal 2012.Parallelt hermed pågår analyser af nødvendige tilpasninger tilden nuværende digitale post løsning (eBoks). Tilpasningernegennemføres frem mod 3. kvartal 2014, hvor løsningenforventes at overgå til obligatorisk post jf. initiativ 11.2.HovedanalyseFormålet med initiativet er at sikre opfyldelse afInitiativet gennemføres som en del af initiativ 11.1.målsætningen om at 80 pct. af alle indberetninger,anmeldelser, mv. fra borgere til offentlige myndighederforegår som selvbetjening.Gennem en koordineret kommunikationsindsats skalborgerne informeres om skiftet til digitalkommunikation med det offentlige. Derudover skalindsatsen sikre omkostningseffektiv kommunikation,der bidrager til at flytte borgerne trygt og sikkert fra deanaloge til de digitale kanaler.Der udarbejdes en række hjælpeinitiativer, som har tilformål at støtte borgere, særligt de it-svage borgere ogborgere med særlige behov, ved overgangen til digitalkommunikation. Dermed sikres, at de borgere, der harsvært ved at komme i gang med at bruge de offentligedigitale løsninger, får den nødvendige hjælp og støtte.Det skal afklares, hvordan der kan etableres enfællesoffentlig adgang til telefonsupport, som sikrer eneffektiv telefonisk betjening for de borgere, som harbehov for hjælp og støtte til digital selvbetjening ogdigital post.Der forberedes et udbud af et fælles kommunikationskonceptsom sikrer en koordineret markedsføringsindsats for deområder, som overgår til fuld digital kommunikation i 2012 jf.initiativ 11.1. Konceptet forventes fastlagt i 3. kvartal 2012.
FMOvergang til digital kommunikation for borgere + infrastruktur
1.1 Digital post tilalle borgere i 2014
Hovedanalyse
FM
1.2 Alle borgerebetjener sig selv pånettet1.3a Hjælp at hente:Borgerne skal kendeog være trygge veddigitalkommunikation1.3b Hjælp til digitalselvbetjening iborgerservicecentrene1.3c Afprøvning affælles telefon-support påobligatoriskselvbetjening
FM
Hovedanalyse
FM
Hovedanalyse
Et katalog over initiativer er offentliggjort påwww.digst.dkiapril 2012. Der er indledt dialog med de ansvarligemyndigheder for at sikre implementeringen af deres dele afinitiativkataloget.
FM
Foranalyse(idéfase)
Der forberedes en analyse af modeller for fællesoffentligtelefonsupport, herunder en konsolideret Business Case.Arbejdet gennemføres i 2. halvår 2012 og forventesafrapporteret inden udgangen af 1. kvartal 2013.
FM
1.4 Borger.dk erindgangen til digitalselvbetjening
Realisering
Borger.dk er borgens samlede indgang til de offentligedigitale løsninger. Portalen skal fremme borgernes valgaf digital selvbetjening og gøre det enkelt og billigt formyndighederne at fremme selvbetjening på nettet.
Borger.dk version 3 er under implementering og forventeslanceret i maj 2012.
FM
1.5 Velfungerendeselvbetjeningsløsninger
Foranalyse(idéfase)
Der udarbejdes en forpligtende udviklingsvejledning,som understøtter myndighedernes arbejde med atudvikle velfungerende og brugervenlige digitaleselvbetjeningsløsninger til borgere og virksomheder.
Der forberedes en foranalyse som forventes igangsat ultimomaj 2012. Vejledningen udfærdiges i iterationer ogoffentliggøres løbende i 2012. Første fase af projektetafsluttes ultimo december med udbredelse og opdatering i2013.Der er igangsat en analyse af behov, brugsscenarier,igangværende myndighedsinitiativer og sikkerhedsniveauerfor mobil borgerbetjening. På baggrund af analysenudarbejdes en plan for mulige fællesoffentlige tiltag.Handlingsplanen forventes færdiggjort i 3. kvartal 2012.Løsningen er idriftsat. Der udarbejdes en kommunikationsplanmålrettet virksomheder. Scope for kommunikation ogøkonomi er under afklaring.
FM
1.6 Borgerne kanbetjene sig selv påmobilen
Foranalyse(idéfase)
Flere og flere borgere baserer deres netadgang påsmartphones og andre typer af mobileenheder. Medudgangspunkt i borger.dk/MinSide og Digital Postarbejdes der på at etablere mobil adgang til relevantedigitale selvbetjeningsløsninger.Alle virksomheders juridiske enheder (CVR-enheder)skal have en digital postkasse fra starten af 2013, og alrelevant korrespondance og meddelelser tilvirksomhedernes juridiske enheder skal så vidt muligtsendes digitalt til virksomhederne med den offentligedigitale postløsning.Ansøgnings- og sagsbehandlingsprocedurerne iUdbetaling Danmark skal overgå til fuld digitalkommunikation.Der skal etableres en sikkerhedsløsning til mobileplatforme med NemID infrastruktur.
EVM
2.1 Digital post tilalle virksomheder i2013
Gennemførsel
SIM
6.2 Digitalselvbetjening hosUdbetalingDanmark9.1 Sikker digitalselvbetjening påmobilen
Initiativet gennemføres som en del af initiativ 1.4 og 11.1
Foranalyse(idéfase)
FM
Foranalyse(idéfase)
Udviklingen af en teknisk løsning er sat på hold og forventessåledes ikke som planlagt etableret i 2012, idet initiativetafventer gennemførelse af initiativ 1.6.
FM
9.2a Fortsat drift ogaftalt konsolideringaf NemLog-in
Gennemførsel
Den fællesoffentlig sikkerhedsinfrastrukturkonsolideres og udbygges til bl.a. at undstøtte effektivlog-in, fælles brugeradministration og sikker signering.
Der er planlagt en ny version af NemLog-in, som forventeslanceret i 2. kvartal 2012 for borgere og 3. kvartal forvirksomheder.
FM
9.2bVidereudvikling afNemLog-in11.1 Lovgivning omobligatorisk digitalselvbetjening
Anskaffelse
Der udvikles en basal fællesoffentlig fuldmagtsløsning,der muliggør delegering af rettigheder til digitaleløsninger fra en borger til en repræsentant.Der skal tilvejebringes lovhjemmel til at gøre detobligatorisk at anvende digitale selvbetjeningsløsningerpå udvalgte områder. Lovgivningen skal sikre en trinvisimplementering af fuld digital kommunikation på deoffentlige serviceområder frem mod 2015.Retsvirkningen for digitale skal sidestilles medpostforsendte breve. Herudover skal det gøresobligatorisk for borgere og virksomheder at have endigital postkasse (fra 2013 for virksomheder og fra 2014for borgere).Der skal etableres et fællesoffentligt "scorecard" somskal sikre at der kan følges op på målopfyldelse iforhold til strategiens mål om at 80 pct. af al skriftligkommunikation skal være digital i 2015.Overgangen til digital post til borgerne markeres meden eDag4, som skal være synlig for borgere ogmyndigheder.Virksomheder skal tilbydes målrettet indhold påVirk.dk, der bl.a. omfatter stamdata om virksomheden,overblik over visse indberetningsforpligtigelser samtmulighed for at blive adviseret om disse.Når nye virksomheder registrere sig, skal de have letadgang til de nødvendige digitale redskaber, fxmedarbejder-signatur, en digital postkasse m.v.
Der er i april 2012 indgået aftale om udvikling af enfællesoffentlig fuldmagtskomponent. Første fase af løsningenforventes idriftsat i 1. kvartal 2013.Forslag til samlelov om obligatorisk digital selvbetjening på deområder som overgår til fuld digital kommunikation i 2012(bølge 1) er fremsat i april 2012. Planlægning af forslag til lovom bølge 2 områder afventer en igangværende analyse afpotentialerne ved yderligere digitalisering, som forventesdrøftet med relevante parter.Forslag til lov om digital post er fremsat i april 2012. I tillæghertil foreslås justeringer af Forvaltningsloven med henblik påat kravet om fysisk underskrift på digitale breve til borgere ogvirksomheder kan håndteres digitalt.Forberedelse af en analyse afventer, at kommende bølger forfuld digital selvbetjening fastlægges jf. initiativ 11.1. Detforventes, at der kan tages endelig beslutning om etableringaf et fællesoffentligt ”scorecard” i løbet af 3. kvartal 2012.Initiativet gennemføres som en del af initiativ 1.3a.
FM
Gennemførsel
FM
11.2 Klar lovgivningom digitale breve
Gennemførsel
FM
12.3Dokumentation forat strategiens målrealiseres12.4 Dag4: Slut medpapirblanketter ogbrevpost2.2Virksomhedernesegen side på Virk.dk2.3 Nyevirksomheder fødesdigitalt
Hovedanalyse
FM
Foranalyse(idéfase)
Digital
kommunikation
for virksomheder
EVM
Hovedanalyse
Specifikation af indhold er udarbejdet. Teknisk udviklingplanlægges gennemført efteråret 2012 med henblik på atFørste version kan lanceres inden udgangen af 2012.Der er gennemført analyse af indhold og design af skabeloner.Udarbejdelse af kravspecifikation pågår med henblik på atløsningen kan lanceres i 3. kvartal 2012.
EVM
Anskaffelse
EVM
2.4 Nemmereansættelse af nymedarbejder2.5 Automatiskpostering til detoffentlige2.6 Tilgængeligeoffentlige data
Gennemførsel
Virksomhederne skal have et samlet overblik over deUdviklingen af den tekniske løsning er under afslutning medoffentlige krav ved ansættelse af medarbejdere, hvilket henblik på lancering medio 2012.gør processen nemmere og mere overskuelig.Det elektroniske faktureringssystem NemHandel skalvidereudvikles, så det f.eks. bliver muligt, at afsendteøkonomisk relaterede dokumenter automatisk kanfinde korrekt modtager.Det skal gøres lettere for private virksomheder atanvende offentlige data.Digitale læremidler skal udbredes i undervisningen iFolkeskolen. Dermed kan der frigøres ressourcer tilmere undervisning, mindske behovet forspecialundervisning mv.Udviklingen af NemHandelssystemet forløber planmæssigt.Der vil i løbet af 2. halvår 2012 ske gradvise tilpasninger afsystemet, herunder tilpasninger til standarder til det pan-europæiske eHandelsprojekt, PEPPOL.Initiativet gennemføres bl.a. som en del af initiativ 10.1 –10.5.Der udarbejdes en model for tildeling af midler til støtte tilkommunernes indkøb af digitale læremidler i folkeskolen.Udmøntning af midler fra skole-it puljen på 500 mio. kr.forventes drøftet i 2012.Mulighed for at etablere adgang til en eller fleremarkedsbaserede distributionskanaler undersøges medhenblik på at disse kan anvendes til skolernes indkøb afdigitale lærermidler.Skolernes it-infrastruktur, herunder trådløseforbindelser skal udbygges så det er sikkert, stabilt ogmed tilstrækkelig kapacitet for alle elever i 2014.Elever skal have adgang til velfungerende it, så de kanbenytte digitale læremidler i undervisningen. Der skalsikres adgang til en computer for de elever, der ikkeselv har mulighed for at medbringe en bærbar enhed.Der skal fastsættes digitale læringsmål, som ertilgængelige for lærere, elever og forældre og som skalgøre det muligt for skoleledelse og kommune at sættemål for – og følge op på – brugen af digitale læremidleri undervisningen.Der skal tilvejebringes ny viden om, hvordan it-baserede undervisnings- og læringsformer kan styrkefagligheden, herunder hvordan lærernes it-didaktiskeDen aktuelle status for implementering af den nødvendige it-infrastruktur på skolerne kortlægges medio 2012. Iforlængelse heraf udarbejdes en implementeringsplan forudmøntning af initiativet frem mod 2014.Initiativet afventer initiativ 3.2.a og er derfor fortsat underforberedelse.
FM
Anskaffelse
FM
Foranalyse(idéfase)
MBU
3.1 Støtte til indkøbaf digitalelæremidler
Hovedanalyse
MBU
3.2a Trådløstnetværk påskolerne i 20143.2b Adgang tilcomputere for alleelever i 20143.3 Klare mål foranvendelsen af it ogdigitale læremiderog læringsmål3.4 Forskning i it-baseredelæringsformer
Hovedanalyse
MBU
Hovedanalyse
MBU
Foranalyse(idéfase)
Initiativet er under forberedelse og skal bl.a. ses isammenhæng med initiativ 3.1 og 3.2a.
MBU
Foranalyse(idéfase)
Kortlægning og dokumentation af eksisterende erfaringermed forsknings- og udviklingsprojekter er under planlægningog forventes igangsat i 3. kvartal 2012.
kompetencer kan løftes, og hvordan der kan frigøresmere tid til undervisning eller lærerne kan underviseflere elever.DanskeRegioner4.1 Fuldt digitalekliniskearbejdspladser4.2 Samlet overblikover patientenssundheds-oplysninger4.3 Sikker ogsammenhængendedigitalkommunikation4.4 Handlingsplanfor udbredelse aftelemedicin4.5 Fjernbehandlingaf kronikere i egethjem5.1 Udredning omudbredelse afvelfærdsteknologi5.2 Udbredelse aftelemedicinsksårbehandling mv.Hver region skal inden udgangen af 2013 have en fuldtkonsolideret elektronisk patientjournal.Regionerne forventes fortsat at realiseres målsætningenindenfor den aftalte tidsplan. Status på sygehusenesimplementering afrapporteres og drøftes løbende i dennationale bestyrelse for sundheds-it.Første version af løsningen forventes lanceret i løbet af 3.kvartal 2012. Den nationale bestyrelse for sundheds-it følgerprojektet løbende.
Gennemførsel
NationalSundheds-itSundheds-it
Anskaffelse
I løbet af 2012 etableres et Nationalt Patient Indeks(NPI) som løbende udbygges med oplysninger ommedicin, vaccinationer, røntgenbilleder m.v.
DanskeRegioner
Gennemførsel
Al relevant kommunikation mellem sundhedsvæsnetsparter skal kunne foregå digitalt inden udgangen af2012.
Regionerne forventes fortsat at realiseres målsætningenindenfor den aftalte tidsplan.
FM
Hovedanalyse
Der udarbejdes en handlingsplan med henblik påudbredelse af telemedicinske løsninger i kommuner ogregioner.Telemedicinsk hjemmemonitorering afprøves istorskala med henblik på at påbegynde udviklingen afen national it-infrastruktur for telemedicin og realiserede afledte effektiviseringsgevinster.Der udarbejdes en udredning som skal udpege de deleaf det sociale område, hvor der er gode muligheder forbedre ressourceudnyttelse ved udbredelse af nyteknologi i stor skala.
Handlingsplanen er under udarbejdelse med henblik på, atplanen kan drøftes i Styregruppen for digitaliseringsstrategieni 2012.Projektet er igangsat i april 2012. Der er afholdt førstestyregruppemøde på tværs af de to regioner, deltagendekommuner, KL m.v.Der er igangsat en analyse af potentielle indsatsområder ogafledte gevinster. Udredningsarbejdet forventes afsluttetmedio 2012.
FM
Hovedanalyse
Gennemførsel
FM
Hovedanalyse
Med udgangspunkt i de gode erfaringer, der allerede er Indhold og rammer for initiativet er under afklaring medhenblik på drøftelse i Styregruppen forgjort i fx Fonden for Velfærdsteknologi, skal detdigitaliseringsstrategien medio 2012.afklares hvordan telemedicinsk sårbehandling kanudbredes i hele landet.
FM
5.3 Hjælp til løft
Foranalyse(idéfase)
Kommunerne kan med fordel anvendeforflytningsteknologi f.eks. i ældreplejen. Det skalundersøges hvordan udbredelsen kan understøttes,herunder gennem koordineret indkøb, fælles hjælp ogstøtte til lokale implementering m.v.Det skal undersøges, hvordan ny teknologi kan bidragetil at ældre og personer med funktionsnedsættelseropnår et sundt og værdigt liv med den størst muligegrad af selvhjulpenhed, og dermed også får mindrebehov for pleje. Initiativet skal afdække erfaringer ogeffekterne ved brug af digital rehabilitering.Kommunernes udbredelse af it-løsninger tilsagsbehandling for udsatte grupper af børn, unge,voksne og personer med handicap skal understøttesmest muligt.
Initiativet indgår i initiativ 5.1.
FM
5.4 Styrket digitalrehabiliteringsindsats
Foranalyse(idéfase)
Der er i aftale om satspuljen på det sociale område 2012-2015afsat 20 mio. kr. til at skabe et grundlag for, athverdagsrehabiliteringsmetoden så vidt muligt udbredes i allelandets kommuner. Initiativet er fortsat under planlægning,herunder i tilknytning til initiativ 5.1.
KL
5.5a Bedre digitalsagsbehandling pådet specialiseredeområde (DUBU)
Gennemførsel
Der er gennemført udbud af et fælles kommunalt IT-system(DUBU). 36 kommuner har i april 2012 taget systemet i brug.Øvrige kommuner forventes løbende koblet på løsningen itakt med at de nødvendige decentrale tilpasninger erforetaget.Projektet (DHUV) er under implementering i kommunerne.Der er planlagt en evaluering af kommunernes anvendelsesom forventes påbegyndet medio 2012.
KL
5.5b Bedre digitalsagsbehandling pådet specialiseredeområde (DHUV)6.1 Bedre it-understøttelse ijobcentrene(Initiativetoffentliggøressenere)6.3 eIndkomstfjernerdobbeltarbejde
Realisering
Der skal implementeres et it-system til at understøttesagsbehandlings- og udredningsmetoder på udsattevoksne- og handicapområdet (DHUV-projektet).
Realisering
Der skal sikres mere enkel it-understøttelse ijobcentrene, hvilket skal ske ved, at de it-systemer,som kommunerne vælger, kan understøttebeskæftigelsesindsatsen på tværs af alle målgrupper ijobcentrene.Det skal undersøges, hvordan data i eIndkomstregistret kan anvendes i den løbende sagsbehandlingpå 10 indkomstafhængige ydelsesområder med henblikpå størst mulig automatisering af sagsbehandlernesmanuelle arbejde.
Udrulning af kommunal it-understøttelse til alle jobcentre erfuldt gennemført i 1. kvartal 2012.
FM
Hovedanalyse
Der er igangsat en analyse på 4 indkomstafhængigeydelsesområder (bølge 1), som forventes at afrapportere i 2.kvartal 2012. Analyser af de øvrige 6 områder forventesgennemført i andet halvår 2012.
KL/BM/FM
6.4 Digitaleanmodninger omrefusion ogløntilskud
Anskaffelse
Sagsbehandlingen af refusion for ansatte i fleksjob ogløntilskud skal optimeres og automatiseres mest muligtgennem bedre it-understøttelse, genbrug af data,regelforenkling mv.
Der er igangsat et arbejde med at videreudvikle denfælleskommunale it-infrastruktur på sygedagpengeområdet(NemRefusion) til brug for anmodning af refusion af løntilskudog fleksjob. Løsningen forventes idriftsat medio 2013.
BM
6.5 Bedreselvbetjeningsmuligheder for borgerne
Gennemførsel
Selvbetjeningsmulighederne for borgere tilknyttetjobcentret skal udvides og forbedres, så borgeren fårstørre indsigt i egen sag og bedre mulighed for dialogmed jobcenteret om den individuellebeskæftigelsesindsats.Potentialet ved øget digital screening(registersamkøring, dataanalyse mv.) for socialtbedrageri og fejludbetalinger på de socialeydelsesområder undersøges nærmere.Kontrolsystemet VAS (Validering af Atypisk Sygefravær)skal videreudvikles så det bliver muligt at udpege desygedagpengesager, hvor det indberettede sygefraværgiver anledning til nærmere undersøgelse af om der ertale om fejl eller snyd.De studerende skal tilbydes tidssvarende prøveformerved hjælp af digitalisering senest i 2013.
Min side på Jobnet, herunder bl.a. oprettelsen af digitaljobplan, moderniseret CV og digital syge- og raskmelding erunder udvikling. Løsningerne forventes i drift medio 2012.Yderligere forenklingstiltag forventes igangsat i 2. kvartal2012.Der er i marts 2012 igangsat en analyse som skal afdækkepotentialer og løsningsmodeller for en mere digitalunderstøttet indsats mod socialt bedrageri ogfejludbetalinger. Analysen forventes afrapporteret i 3. kvartal2012.Tidsplanen for VAS systemet er justeret, men projektet erunder implementering og forventes opdateret til en nyereversion medio 2012. Mulighederne for at gennemførestraksudbetalinger af uproblematiskesygedagpengeanmodninger undersøges som led i initiativ6.6a.Der er i oktober 2011 gennemført pilottest af muligheden forat afholde digitale stedprøver. Nye pilottest forventes afholdti 2. kvartal 2012. Der forventes herefter formuleret en samletplan for udrulningen af eksamenssystemet på tværs afuniversiteterne frem mod 2013.Der er tilvejebragt lovhjemmel til at indføre digitalkommunikation med de studerende medio 2011.Bekendtgørelsen, som udmønter denne lovhjemmel, er underudarbejdelse og forventes at træde i kraft i 2. halvår 2012.
FM
6.6a Effektivscreening for snyd
Efter plan
BM
6.6.b Effektivscreening for snyd -VAS
Gennemførsel
FIVU
7.1 DigitaleEksaminer
Anskaffelse
FIVU
7.2 Digital skriftligkommunikation
Anskaffelse
Den skriftlige kommunikation mellem universitetet ogde studerende skal gøres mere effektiv ved så vidtmuligt at gøre den skriftlige kommunikation mellem destuderende og universitetet digital senest i 2013.
FIVU
7.3 Digitalt optag
Foranalyse(idéfase)
Ansøgere til videregående uddannelser skal tilbydes ennem og tidssvarende måde at søge om optag på viaoptagelse.dk. I 2013 skal det være obligatorisk atanvende optagelse.dk, hvis man ønsker at søge omoptag på en videregående uddannelse.
Der pågår dialog med de videregåendeuddannelsesinstitutioner om behov og krav til den tekniskeløsning på optagelse.dk.
FIVU
7.4 Universiteterneanvenderfællesoffentlige it-løsninger
Foranalyse(idéfase)
For at undgå dobbeltudvikling skal universiteterne såUniversiteterne har allerede implementeret f.eks. NemID påvidt muligt anvende de fællesoffentlige it-løsninger som udvalgte områder, f.eks. i forbindelse med ansøgning omoptagelse på et universitet.NemID og NemSMS, når det er relevant.Mulighederne for at indføre flere fællesoffentlige it-løsningerdrøftes løbende med universiteterne.Offentlige miljøfaglige geodata anvendes i stadig større Der igangsat et arbejde med en business case for den tekniskeløsning, som forventes drøftet i sektorstyregruppen foromfang. Der skal etableres grundlag for enMiljøområdet medio 2012.sammenhængende og brugervenlig distribution afoffentlige miljødata. Løsningen skal tænkes sammenmed Danmarks Arealinformation i DanmarksMiljøportal.Anvendelsen af lokalplaner skal effektiviseres gennemonline adgang til specifikke lokalplanoplysninger og- bestemmelser. Lokalplanerne skal ligeledes indgå i”Min Digitale Byggesag” og andreselvbetjeningsløsningerDer er i samarbejde med KL igangsat forberedelse til etpilotprojekt med henblik på drøftelse i sektorstyregruppen forMiljøområdet medio 2012.
MIM
8.1 Let adgang tiloffentlige miljødata
Foranalyse(idéfase)
MIM
8.2 Digitalt overblikover planområdet
Hovedanalyse
MIM
8.3 Kvalitet ogdeklaration afmiljødata
Foranalyse(idéfase)
Der er igangsat udarbejdelse af en business case for projektetDet skal sikres at overfladevandsdata er aktuelle, atkvalitet en kendt, at data er offentlig tilgængelig og kan med henblik på drøftelse i sektorstyregruppen forsammenstilles på tværs samt gemmes og vedligeholdes Miljøområdet medio 2012.i ét system.It-understøttelsen af virksomhederne miljøansøgninger Der er igangsat en analyse med tilhørende business case somforventes afsluttet medio 2012. Analysen forelæggesog indberetning samt myndighedernes behandling ogsektorstyregruppen for Miljøområdet medio 2012.efterfølgende tilsyn med miljøgodkendelserne skalforbedres.
MIM
8.4 Letterevirksomhedskommunikation påmiljøområdet
Hovedanalyse
FM
10.1a Stednavne10.1bAdministrativelandinddelinger10.1.cFOT-vandløb somgrunddata10.1.d Digitaltvejnet
Foranalyse(idéfase)Foranalyse(idéfase)Foranalyse(idéfase)
FM
Der skal arbejdes på at etablere autoritative grunddataom stednavne, landinddelinger ogvandløbsregistreringer. Herunder undersøges businesscasen for at stille data om de offentlige landkort,matrikelkortet og højdemodellen til rådighed formyndigheder og private.
Der er igangsat udarbejdelse af beslutningsoplæg, herunderbusiness case og en finansieringsmodel for denfællesoffentlige grunddata-infrastruktur.Forprojekt vedr. digitalt vejnet er afsluttet. På baggrund herafafdækkes mulighederne for at etablere et landsdækkendedigitalt vejnet for Danmark.
FMFM
FM
10.2a Samordnetgenbrug afejendoms- ogbygningsdata
Hovedanalyse
Mulighederne for en sammenhængende reform afejendomsregistreringen afdækkes med henblik på atoplysninger om ejendomme og bygninger samt dissesejerforhold på en ensartet og sikker måde kanregistreres i de autoritative registre påejendomsområdet (Matrikel, Tingbog og BBR). Samtidigsøges det afdækket, hvorledes grunddata omejendomme kan forbedres og harmoniseres under etfælles ejendomsbegreb: Bestemt Fast Ejendom (BFE).Det afdækkes desuden, om en forbedring af grunddatapå ejendomsområdet kan imødekomme enforestående modernisering af bl.a. kommunernesEjendomsstamregister (ESR) og SKAT’svurderingssystemer (VUR og SVUR).
Der er igangsat udarbejdelse af beslutningsoplæg, herunderbusiness case og en finansieringsmodel for denfællesoffentlige grunddata-infrastruktur med henblik pådrøftelser med relevante parter medio 2012.
FM
10.2b Genbrug afadressedata
Hovedanalyse
Endelig arbejdes der for, at adresserne i BBR etableressom autoritative grunddata og kan genbruges ioffentlige it-løsninger og processer, hvilket vil kunneoverflødiggøre skyggeregistre og dobbeltregistreringerDet skal undersøges hvordan kvaliteten af person-registreringen kan forbedres til gavn for den offentligeadministration og den enkelte borger.Det forberedes i 2. halvår 2012 en nærmere analyse af, omgrundregistreringen af personer kan effektiviseres medhensyn til arbejdsgange og it, herunder om kopiregistre kanafvikles.
FMFM
10.3a Mere effektivgrundregistrering afpersoner10.3b Datakvalitet
Foranalyse(idéfase)Hovedanalyse
afforældremyndighedog separationMulighederne for forbedringer og udvidelse af CVR-registeret afdækkes mhp. at muliggøre CVR-registreringaf flere virksomheder, der er genstand for offentligforvaltning.Muligheden for at stille data i CVR-registeret ogselskabsdata frit til rådighed for myndigheder ogprivate, både til kommerciel og ikke-kommercielanvendelse undersøges ligeledes.Grunddata på indkomstområdet samt evt.forbedring/udvidelse af eksisterende grunddata påindkomstområdet undersøges nærmere.Mulighederne for etablering af en fællesoffentliginfrastruktur til distribution af data (en datafordeler)skal afdækkes nærmere. Datafordeleren skalimødekomme et stadigt stigende træk på offentligedata Og etablere en effektiv distribution af data, både iforhold til omkostninger til datadistribution ogoppetider.Potentialet for at skabe én konto for mellemværendemed det offentlige undersøges nærmere. Formålet erat optimere betalingsstrømme mellem det offentlige,borgerne og virksomhederne.Der skal etableres et et fælles overblik over it-arkitekturen som bl.a. kan understøtte bedre styring afdigitaliseringsstrategiens initiativer, økonomistyringm.v.Der skal arbejdes for at lovgivningen ikke er enunødvendig barriere for digitalisering, herunder at nylovgivning indtænker mulighederne ved digitaliseringfra starten.Der er igangsat udarbejdelse af beslutningsoplæg, herunderbusiness case og en finansieringsmodel for denfællesoffentlige grunddata-infrastruktur med henblik pådrøftelser med relevante parter medio 2012.
FM
10.4 Forbedretgrunddata omvirksomhederne
Hovedanalyse
FM
10.5 Bedregrunddata omborgernes indkomstmv.
Hovedanalyse
Initiativet er endnu ikke igangsat, men afventer igangværendeanalyse vedr. øget anvendelse af eIndkomst, jf. initiativ 6.3.
FM
9.5 Fællesdistribution afgrunddata
Hovedanalyse
Der er igangsat udarbejdelse af beslutningsoplæg, herunderbusiness case og en finansieringsmodel for denfællesoffentlige grunddata-infrastruktur med henblik pådrøftelser med relevante parter medio 2012.
FM
9.3 Én konto formellemværendemed det offentlige9.4 Et fællesoverblik over it-arkitekturen11.3 Principper fordigitaliseringsklarlovgivning
Hovedanalyse
Der er gennemført en foranalyse primo 2012. Implemen-teringsanalyse gennemføres i 2. halvår 2012 med henblik påat etablere et samlet beslutningsgrundlag for en udvidelse afNemkonto til opkrævning og en fællesoffentligbetalingsløsning.Initiativet er under planlægning. Herudover færdiggøres en nyversion af den fællesoffentlige forretningsreferencemodel(FORM), med henblik på offentliggørelse medio 2012.Initiativet er endnu ikke igangsat, men afventer FT’sbehandling af lov om obligatorisk digital post og lov omobligatorisk digital selvbetjening jf. initiativ 11.1 og 11.2.
FM
Foranalyse(idéfase)
Digitalis
eringskla
r
lovgivni
ng
FM
Foranalyse(idéfase)
FM
11.4 Tidssvarenderegler om cloudcomputing11.5 Bedre rammerfor it-udbud og -indkøb12.1 & 12.2Governance forudmøntning afdigitaliseringsstrategi 2011-2015
Hovedanalyse
Love og regler skal gennemgås med henblik på atafdække barrierer for cloud computing.
Der er nedsat en arbejdsgruppe, som forventes at afrapporterpå en samlet analyse vedr. cloud computing i 2012.
EVM
Foranalyse(idéfase)
Der er brug for mere effektive processer, når offentlige Initiativet afventer afklaring om revision af udbudsdirektivet.myndigheder anskaffer it. Mulighederne for at gøreDer planlægges nedsat en ultimo 2012 med henblik på atudbudsreglerne klarere og mere smidige undersøgesudarbejde et samlet beslutningsgrundlag.mhp at det offentlige kan indkøbe bedst og billigst og atudbudsprocessen bliver gjort så nem og fleksibel sommuligt.Der skal sikres en effektiv styring og koordinering påtværs af digitaliseringsstrategiens initiativer.Der foretages løbende opfølgning pådigitaliseringsstrategiens initiativer som afrapporteres tilstyregruppen for digitaliseringsstrategien og Styregruppen forTværoffentligt Samarbejde (STS).
Fremdrift
og fælles-
offentlig
styring
FM
Gennemførsel