Kommunaludvalget 2011-12
KOU Alm.del
Offentligt
1100514_0001.png
1100514_0002.png
Folketingets KommunaludvalgChristiansborg
Finansministeren
2. april 2012
Endeligt svar på Kommunaludvalgets spørgsmål nr. 100 af 7. marts 2012(Alm. del - § 7).

Spørgsmål:

Vil ministeren sikre, at man styrker den offentlige borgerportal, f.eks. borger.dkved at integrere den med adgang til både de kommunale (f.eks. folkeregister oggrundskat), regionale (f.eks. patientjournaler) og statslige (f.eks. skat og pensions-data) databaser? Og vil ministeren yderligere øge værdien af en offentlig hoved-portal (f.eks. borger.dk) ved at sikre, at man fra denne portal kan komme videre tilf.eks. egne forsikringer og egne pensioner mm., så den almindelige borger normaltikke skal logge ind flere steder, og så det offentlige dermed sikrer, at borger.dk ercentral tilgang til ikke kun væsentlige offentlige baser og institutioner, men at bor-gerne også bruger denne indgang til at komme videre ud i en række private baser,som flertallet af borgerne har jævnligt brug for?

Svar:

Til besvarelse af spørgsmålet har jeg bedt Digitaliseringsstyrelsen om en udtalelse.Digitaliseringsstyrelsen oplyser følgende:Borger.dk har siden lanceringen i januar 2007 været borgernes samlede indgang tildet offentlige. Som et fællesoffentligt projekt er borger.dk allerede i dag integreretmed en række offentlige databaser. Når borgerne logger ind med NemID (digitalsignatur) på borgerportalens MinSide har de både adgang til Digital Post og til enlang række personlige oplysninger, eksempelvis CPR-data, skatteoplysninger, desidste tre måneders indkomst (fra Skat), ejendomsoplysninger (fra BBR-registeret),sundhedsoplysninger (fra Sundhed.dk), recepter, behandlinger samt et udvalg afkommunale service tilbud som biblioteksservice og skoleintra hvor forældre kanfølge med i deres børns skolegang.Digitaliseringsstyrelsen har planer om en yderligere udbygning af borger.dks Min-Side med personlige oplysninger, ligesom der i øjeblikket indgås aftaler medkommunale myndigheder om at anvende borger.dks MinSide på de kommunalehjemmesider. Myndighederne får med aftalerne mulighed for at give borgere ad-gang til endnu flere personlige oplysninger og får med samarbejdet med borger.dken meget billig løsning, der bygger på genbrug af borger.dks MinSide løsning ud-viklet i samarbejde med Københavns Kommune.
Finansministeriet • Christiansborg Slotsplads 1 • 1218 København K • T 33 92 33 33 • E [email protected] • www.fm.dk
2
Borgerne kan vælge at modtage elektroniske breve på Digital Post på MinSide frabanker, pensions- og forsikringsselskaber, el-, vand- og gasleverandører samt pri-vate arbejdsgivere i de tilfælde sidstnævnte tilbyder dette. Dette er også et eksem-pel på, at der er integreret borgerdata fra forskellige eksterne kilder på borger.dk.Borger.dk benytter sig også af fællesoffentlige komponenter som NemID (digitalsignatur) og NemLog-in. Dette sikrer, at borgerne ikke bliver bedt om at logge pågentagne gange, når de besøger forskellige offentlige hjemmesider og selvbetje-ningsløsninger. Mange private pensions- og forsikringsselskaber anvender sammetekniske standard som det offentlige. Bankerne har derimod valgt at lave deresegen infrastruktur og er som sådan ikke en del af det offentlige log-in fællesskab,selvom der er fælles regler og fælles nøglekort. Hvis portalen borger.dk henviserborgeren til en specifik bank, kan det ikke undgås, at borgeren bliver bedt om atlogge på med NemID og anvende nøglekortet igen, hvis der skal foretages entransaktion. Da borger.dk som offentlig portal skal sikre ligebehandling af privatevirksomheder, vil det heller ikke af den årsag være relevant for borger.dk at henvi-se til specifikke virksomheder.Bankerne og andre private virksomheder kan linke fra deres hjemmesider til rele-vante dele af borger.dks indhold, ligesom en række myndigheder gør det i dag.Det forudsætter bare, at indholdet, der linkes til, ikke indeholder personfølsommeoplysninger, idet det så vil kræve en ny på-logning på borger.dk.Med venlig hilsenBjarne Corydon