Kirkeudvalget 2011-12
KIU Alm.del
Offentligt
Strategier oghandlingsplaner.Ribe Stift16-09-2011
Strategier og handlingsplaner for Ribe stift
Strategier i relation til de 5 hovedområder i vision og mål for Ribe stiftVedkommende formidling af evangelietStrategiero
o
o
Gudstjenestefornyelse udvikles med udgangspunktet i sognetUdvikling og fornyelse sker med provsten som omdrejningspunktUdvikling af model for ideer og videndeling, der sammentænker erfaringer fra sogn til provstiog stift
Engageret og inspirerende dåbsoplæring og oplysning om kristendommenStrategiero
Etablering af fælles forum for dåbsoplæring og RAMS, så der udviklingsmæssigt ogdriftsmæssigt er strategisk fokus på områdetEt bredt funderet (geografisk og kompetencemæssigt) religionspædagogisk udvalgUdvikling af en model for decentrale, provstibaserede, konsulenter, der er knyttet til centretTilbud om livslang dåbsoplæring og oplysning
Medmenneskelig omsorgStrategiero
Udvikling af et fælles forum for det diakonale arbejde, så der udviklingsmæssigt ogdriftsmæssigt er strategisk fokus på områdetEt bredt funderet (geografisk og kompetencemæssigt) diakonalt udvalgUdvikling af en model for decentrale arbejdsgrupper
Tilværelsestolkning i åben dialogStrategiero
Etablering af fælles forum for kirkens tilbud om kristen meditation, åndelig vejledning,retræter og øvrige tilbud til det moderne menneskes religiøse søgenEt bredt funderet (geografisk og kompetencemæssigt) udvalg for religionsmødeUdvikling af model for integration af aktiviteter i gudstjenestefornyelse og livsoplsyning
God kirkelig forvaltningStrategiero
o
Etablering af klar rolle - og opgavefordelingUdvikling af model for samspil og samarbejde med eksterne aktører
Handlingsplaner på tværs af de 5 hovedområder(eksternt)Organisation og strukturo
Oprettelse af et udvalg for diakoni, under stiftsrådet, parallelt med det eksisterende forreligionspædagogik. Etablering af arbejdsgrupper og tovholdereUdvidelse af arbejdsområdet for udvalget for mission og religionsmøde. Etablering aftovholder i hvert provstiBeskrivelse af provsten som tovholder(provstiet) for gudstjenestefornyelse – team ogkonventaktiviteter, sogne og sognesamarbejdeBeskrivelse af tværgående samarbejdsformer, som både sikrer (centralt) fokus og (decentralt)initiativ
Kommunikation og videndelingo
Oprettelse af database på stiftets hjemmeside med stiftets kommunikationsmedarbejder somansvarlig:ideer til gudstjenestefornyelse, inklusiv status på biskoppens stillingtagen/godkendelseideer til tilbud, kurser, foredrag om dåbsoplæring og livsoplysning
--
Konkrete forslago
o
o
o
(flere) kirkehøjskolerSamarbejde med de folkelige foreningerSamarbejde med universiteterneSamarbejde med de frivillige foreninger
Udviklingsarbejde1. projekt: nyåndelighedenKortlægning af området og eksisterende tilbudEtablering af netværksgruppeUdarbejdelse af vejledning/manual til alle præster2. Projekt: god forvaltningKortlægning af krav (myndighed og lovgivning)Kortlægning af forventninger (brugere og interessenter)Beskrivelse af god forvaltning i Ribe Stift3. Projekt: videndelingMuligheder for at understøtte samspillet mellem centrale og decentrale arbejdformerModeller og implementering af (it-støttet) videndelingTest og pilotforsøg
Handlingsplaner til internt brug i lederforumo
o
o
o
Kompetencebeskrivelse og kompetenceudviklingbeskrivelse af provstekompetenceUdvikling og gennemførelse at intern provsteudddannelse og provstisekretæruddannelseBeskrivelse af plan for formaliseret efter-og videreuddannelse af præster, relateret til både egneønsker og stiftets samlede prioriterede behov og midler (penge og præsteårsværk)Deltidsansatte funktionspræster i op til samme omfang som det religionspædagogiske, inden fordiakoni og religionsmødet
Ressourcero
Ressourceopgørelse (årsværk og penge) ifm med realisering af den skitserede plan
Hvad resterer?Tids-og arbejdsplano
o
Færdiggørelse/revision af handlingsplanen: test af, om den er fyldestgørendePrioritering af handlingsplanen over (evt) et treårigt forløb - parallelt med det arbejde, der erigangsat på det religionspædagogiske områdeProjektplan for det samlede arbejde, inklusiv ansvar (hvad sker – hvornår - hvem har ansvaret for deenkelte delresultater) - og hvordan kommunikeres planen og de enkelte aktiviteterEvalueringsredskaber
1.12.2011