Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
KEB Alm.del
Offentligt
Klima-, Energi- og BygningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 23. januar 2012 stillet mig følgendespørgsmål 84 alm. del, stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF), som jeg her-med skal besvare.
MinisterenDato: 13. februar 2012J.nr. 2012-486
Spørgsmål 84:“Vil ministeren redegøre for, hvorvidt det er lovmæssige forviklinger, som har mulig-gjort Silkeborg Kommunes påståede ret til med tvang at pålægge en lang rækkeejendomme forsyningspligt via kommunens fjernvarmeselskab og dermed pålæggeejerne tilslutningsudgifter på omkring 70.000 kr. pr. ejendom?”Svar:Tilslutningspligt kan bidrage til, at et område kan forsynes med kollektiv forsyning,som generelt er energieffektiv og miljøvenlig. Det fremgår af oplægget til beslutning iSilkeborg Kommune, at ”Teknik- og Miljøafdelingen vurderer, at der i det konkreteprojekt i Funder er tale om rimelige vilkår for både forbrugerne og varmeforsynings-selskabet. Teknik- og Miljøafdelingen vurderer endvidere, at hensynet til at opfyldeVarmeplanens vision om CO2-neutralitet vejer så tungt, at det er fornuftigt at pålæg-ge ejendommene tilslutningspligt.”Reglerne for tilslutningspligt er fastlagt i bekendtgørelse nr. 690 af 21. juni 2011. Jf. §7 indebærer tilslutningspligt, at ejerne af de ejendomme, der ligger i området, skalbetale en tilslutningsafgift og faste afgifter til den kollektive varmeforsyning. Tilslut-ningsafgiften er et engangsbeløb, og de faste afgifter betales normalt månedligt.Herudover betales variable afgifter i det omfang, der aftages fjernvarme.Af det nævnte oplæg til beslutning i Silkeborg Kommune fremgår det i øvrigt, at til-slutningsafgiften vil være 57.525 kr. (baseret på priserne for 2011), og at der laves etkampagnetilbud, der går ud på, at man kan få rabat på godt 22.000 kr. på tilslut-ningsafgiften, hvis man tilslutter sig, når fjernvarmeledningen er nået til ens ejendom.
Med venlig hilsen
Martin Lidegaard