Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
KEB Alm.del
Offentligt
Klima-, Energi- og BygningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 23. januar 2012 stillet mig følgendespørgsmål 83 alm. del, stillet efter ønske fra Hans Kristian Skibby (DF), som jeg her-med skal besvare.
MinisterenDato: 13. februar 2012J.nr. 2012-486
Spørgsmål 83:“Vil ministeren redegøre for lovligheden i, at Silkeborg Kommune nu vil tvinge ejen-domme i eksempelvis Funder Kirkeby til at betale tvangstilslutning til kommunensfjernvarmeselskab, til trods for at de mange husejere i forvejen har varmeforsyningvia naturgasselskaber?”Svar:Tilslutningspligt er et instrument, som kommuner kan gøre brug af, når de planlæggerændringer af kommunens energiforsyning, f.eks. med henblik på at få en mere klima-venlig forsyning. Etablering af fjernvarme kræver betydelige investeringer i rør mv.Tilslutningspligten kan sikre, at alle ejere af ejendommene i det kollektivt forsynedeområde som udgangspunkt bidrager til at finansiere investeringen. Tilslutningspligtenbetyder, at ejerne skal betale en tilslutningsafgift, som er et engangsbeløb, og denfaste forbrugsuafhængige tarif, som normalt skal betales månedligt. Husejeren er ik-ke forpligtet til at aftage fjernvarmen, men det vil normalt være det billigste når tilslut-ningen har fundet sted. Tilslutningspligten kan derfor være et nødvendigt instrument,for at sikre økonomien i kollektive varmeforsyningssystemer, der generelt er energief-fektive og miljøvenlige.Et område kan i princippet kun være udlagt til én type af kollektiv varmeforsyning,dvs. enten til individuel naturgasforsyning eller til fjernvarme. Tilslutningspligt kan ef-ter reglerne kun pålægges til den kollektive varmeforsyning, der er godkendt i områ-det.Silkeborg Kommune har den 7. juni 2011 godkendt et projekt til at konvertere varme-forsyningen i Funder, Lysbro og Funder Kirkeby fra individuel naturgasforsyning tilfjernvarme. Kommunen har således nu mulighed for at pålægge tilslutningspligt tilfjernvarme i de pågældende områder.Tilslutningspligt kan pålægges efter reglerne herom i tilslutningsbekendtgørelsen(bekendtgørelse nr. 690 af 21. juni 2011). En kommune kan ikke pålægge tilslut-ningspligt, før forudsætningerne herfor er belyst i et tilslutningsprojekt. De berørte
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 2
grundejere skal høres. For eksisterende bebyggelse er tilslutningsfristen 9 år, somgiver ejerne tid til at indstille sig på de økonomiske udgifter, der er forbundet med entilslutningspligt. Desuden tager reglerne højde for situationer, hvor kollektiv forsyningkan være uhensigtsmæssig, eller det kan være urimeligt at kræve bygningen tilslut-tet. F.eks. ved lavenergibygninger eller bygninger, hvor omstilling til kollektiv forsy-ning vil være uforholdsmæssig bekostelig. I disse tilfælde er der krav på dispensationeller fritagelse.
Med venlig hilsen
Martin Lidegaard