Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
KEB Alm.del
Offentligt
1072909_0001.png
1072909_0002.png
Klima-, Energi- og BygningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 6. januar 2012 stillet mig følgendespørgsmål 79 alm. del, stillet efter ønske fra Villum Christensen (LA), som jeg her-med skal besvare.
MinisterenDato: 30. januar 2012J nr. 2012 - 124
Spørgsmål 79:Kan ministeren oplyse, hvad det for en dansk gennemsnitsfamilie ”koster” i CO2-udledning at køre sit haveaffald til en genbrugsstation og lade denne behandle affal-det, i forhold til at gennemsnitsfamilien selv afbrændte eller komposterede sit haveaf-fald?Svar:Der er følgende muligheder for håndtering og behandling (primært kompostering) afen families haveaffald:Familien kører selv haveaffald til genbrugsstationFamilien får afhentet haveaffaldet, som køres til et centralt komposteringsan-læg. Her sorteres haveaffaldet, og hovedparten komposteres, mens en min-dre del frasorteres til anvendelse som brændsel.Familien komposterer selv haveaffald.
Dette giver følgende overslagsberegninger på CO2-udledning fra kørsel af haveaffaldper gennemsnitsfamilie per år:Familien kører selv haveaffald til genbrugsstation i benzinbilFamilien kører selv haveaffald til genbrugsstation i dieselbilKommunen kører haveaffald til genbrugsstation hver 4. ugeFamilien komposterer selv haveaffald3,53,10,20kg CO2kg CO2kg CO2kg CO2
Tallene i ovenstående tabel vedrører alene CO2-effekten af kørsel. Behandling afhaveaffaldet på et centralt komposteringsanlæg er ikke modregnet. Denne behand-ling kan medføre en CO2-besparelse, da der kan produceres kompost og entræfraktion til opstartsfyring på forbrændingsanlæg. Besparelsen ved denne be-handlingsmetode er af Århus Kommune opgjort til 33 kg CO2-ækvivalent per tonhaveaffald. Denne sparede CO2-effekt per ton haveaffald vil skulle fraregnes emis-sionen fra kørsel i egen bil eller på kommunal lastbil.
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 2
Med venlig hilsen
Martin Lidegaard