Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
KEB Alm.del
Offentligt
Klima-, Energi- og BygningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 19. december 2011 stillet mig føl-gende spørgsmål 76 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
MinisterenDato: 10. januar 2012J.nr. 2011-6470
Spørgsmål 76:”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 16/12-11 fra Lean Energy Cluster,Sønderborg, vedrørende energieffektivitet, jf. KEB alm. del – bilag 125.”Svar:Henvendelsen fra Lean Energy Cluster (LEC) vedrører to punkter: 1) LEC finder, atdet danske afgiftssystem er en barriere for energieffektive løsninger med anvendelseaf overskudsvarme fra industrielle processer. 2) LEC finder, at LEC-sekretariatet kanstøttes økonomisk, eftersom klynger fører til vækst.Vedrørende overskudsvarme fra industrielle processerDer er i de seneste år taget en række initiativer for at øge udnyttelsen af overskuds-varme, herunder nedsættelse af afgiften. Afgiften på overskudsvarme er således re-duceret to gange inden for de sidste 4-5 år. Senest i forbindelse med skattereformen,der trådte i kraft 1. januar 2010.Udnyttelse af overskudsvarme er også en energibesparelse, som er penge værd.Derfor giver energiselskaberne tilskud til sådanne besparelser, fordi de er forpligtet tilat levere energireduktioner. Desuden er de fleste fjernvarmeværker med i CO2-kvoteordningen.Energistyrelsen indgår aftaler om energieffektivisering med en lang række energiin-tensive virksomheder, der til gengæld får tilskud til deres afgiftsbetaling. Som et led iaftalen stiller Energistyrelsen krav om, at virksomheden skal undersøge muligheder-ne for at gennemføre et projekt for udnyttelse af overskudsvarme.Der gennemføres mange overskudsvarmeprojekter i disse år, men effekten af de se-nest gennemførte initiativer vurderes ikke at have slået helt igennem endnu. Ikke de-sto mindre vil de økonomiske incitamenter fremover øges yderligere, blandt andetsom følge af afgiftsstigninger, stigende energipriser samt nye regler i kvotesystemetfra 2013, hvorigennem der tildeles gratiskvoter, hvis en virksomhed selv anvenderoverskudsvarme eller sælger det til nettet.
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 2
Der kan forekomme samfundsøkonomisk urentable investeringer, hvis virksomhederinvesterer mindre i energieffektivisering og øger energiforbruget i produktionen for atlave mere spildvarme. Det er således væsentligt med den rette økonomiske balance iforbindelse med udnyttelse af overskudsvarme. Vilkårene for at udnytte overskuds-varme p.t. er dog samlet set ganske gunstige.Vedrørende økonomiske støttemuligheder for erhvervsklyngerDer findes muligheder for at søge om støtte til idéudvikling, matchmaking og andrevidenspredningsaktiviteter, hvilket LEC efterspørger. Fx i Styrelsen for Forskning ogInnovation, som støtter oprettelsen af såkaldte innovationsnetværk. Innovationsnet-værk-puljen er central i forhold til at realisere målsætninger om øget innovation i dedanske virksomheder.Herudover kan konsortier søge regionerne og de regionale vækstfora om tilskud tilmange af de samme aktiviteter. Regionerne er samtidig indgangen til at få del i EU'sregionalmidler. Regionerne ser ofte udviklingen af nye netværk som en central del afderes erhvervspolitik og kan derfor også selv spille en aktiv rolle i udviklingen af nyenetværk eller klynger. Lean Energy Cluster modtager støtte fra både Region Syd-danmark og det tilhørende regionale vækstforum.Desuden tilbyder Go’ Energi gratis hjælp til små og mellemstore virksomheder i for-hold til energieffektiviseringer. Virksomheder kan melde sig til den gratis kurveknæk-kerordning, hvor formålet er en systematisk indsats for at bruge energien effektivt.Som kurveknækker har virksomheden også adgang til at deltage i erhvervsnetværkmed videndeling og faglige arrangementer om energieffektivisering.I Klima-, Energi- og Bygningsministeriets regi giver de statslige energiteknologiskeprogrammer EUDP og Green Labs DK ikke tilskud til netværk og sekretariater, derbl.a. bistår virksomheder med projektansøgninger, fordi programmerne også er til-skudsgivere, og fordi det kan mindske virksomhedernes involvering, som er afgøren-de for, at ansøgningen lever op til kriterierne i programmerne. Til gengæld støtterprogrammerne indirekte gennem en åben og serviceorienteret sekretariatsbetjening,idet mange potentielle ansøgere hvert år rådgives og vejledes.
Med venlig hilsen
Martin Lidegaard