Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
KEB Alm.del
Offentligt
1063868_0001.png
1063868_0002.png
Klima-, Energi- og BygningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 19. december stillet mig følgendespørgsmål 75 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
MinisterenDato: 9. januar 2012J.nr. 2011-6468
Spørgsmål 75:”Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 9/12-11 fra Hydrogen LinkDenmark, vedrørende resultaterne af rapporten ”Brint til transport i Danmarkfrem mod 2050”, jf. KEB alm. del – bilag 114.”Svar:Hydrogen Link Denmark har udarbejdet en rapport om anvendelse af brint til trans-port frem mod 2050.Rapporten tager afsæt i en forventning om, at det er muligt at opnå en brintandel på50 pct. i 2050 for alle køretøjer. Dette givet en fokuseret indsats med henblik på atfremme brintbiler i de kommende år. Forudsætningerne for rapportens konklusionervedrørende volumen og omkostninger mv. er ikke beskrevet nærmere. Endvidere erden metodiske tilgang væsentligt forskellig fra den tilgang, der har været anvendtf.eks. i forbindelse med analyser vedrørende elbiler og ladeinfrastruktur.Rapporten angiver, at man kan komme op på 108.000 brintbiler i 2025 med en af-giftsfritagelse til 2015, en gradvis indfasning af afgifter frem til 2025 og en udrulningaf en brintinfrastruktur på omkring 185 stationer i 2025. Det angives, at provenutabetvedr. registreringsafgift vil beløbe sig til 1,45 mia. kr. Dette svarer til, at der i gennem-snit vil være et provenutab på ca. 13.500 kr. pr. brintbil. Dette vil forudsætte, at brint-biler meget hurtigt falder markant i pris til et niveau der stort set svarer til prisen påkonventionelle biler allerede i starten af 2020-erne. Såfremt dette ikke er tilfældet, ogprovenutabet skal holdes på det angivne niveau, vil dette resultere i, at det i praksisvil være vanskeligt at afsætte brintbiler, da de vil være for dyre i forhold til sammen-lignelige biler. Umiddelbart er det vanskeligt at forestille sig en så markant prisreduk-tion på så få år. Endvidere er der tale om en teknologi der endnu ikke er introduceretpå markedet.Infrastrukturen forudsættes primært finansieret af private investorer. I rapporten pe-ges dog på et behov for, at staten medfinansierer en første mindre udrulning af infra-struktur frem mod 2015. Dette angivet som 50 pct. af en samlet investering på 90mio. kr. for 15 tankstationer. EU og EUDP har allerede givet tilskud til etablering af 5tankstationer i København.
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 2
Det er formentlig muligt at opnå en andel på 50 pct. i 2050. Dette er dog afhængigtaf, hvor kraftige virkemidler der tages i anvendelse.I regeringsgrundlaget er det angivet, at der i indeværende år skal udarbejdes en stra-tegi for fremme af energieffektive køretøjer, som omfatter infrastruktur. I denne stra-tegi vil også brintbiler indgå. Hydrogen Links rapport vil indgå som input til dennestrategi.
Med venlig hilsen
Martin Lidegaard