Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
KEB Alm.del
Offentligt
1065780_0001.png
1065780_0002.png
Klima-, Energi- og BygningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 16. december 2011 stillet mig føl-gende spørgsmål 70 alm. del, som jeg hermed skal besvare.
MinisterenDato: 13. januar 2012J.nr. 2011-6454
Spørgsmål 70:"Ministeren anmodes om at kommentere det materiale, Mariagerfjord Kommunepræsenterede for udvalget i forbindelse med sit foretræde den 15. december 2011, jf.KEB alm. del – bilag 120."Svar:Delegationen fra Mariagerfjord Kommune udtrykker tilfredshed med, at Dansk Fjern-varme og Foreningen af Danske Kraftvarmeværker nu tilbyder individuel rådgivning tilde værker, som har de højeste varmepriser. Delegationen finder også, at det er engod håndsrækning til de mest trængte værker, hvis de får mulighed for at erstatte endel af den dyre naturgas med biomasse på en supplerende varmekedel.Delegationen foreslår dog, at alle barmarksværker – ikke kun de 30 med højest var-mepris – skal have denne mulighed.Regeringen er enig i, at der er behov for ekstra initiativer til at give de værker med dehøjeste varmepriser mulighed for at opnå lavere varmepriser. Derfor er jeg indstilletpå at give de 30 værker en dispensation til at etablere en biomassekedel, selvom sta-ten dermed får et afgiftsprovenutab. Forslaget indgår i forhandlingerne med Folketin-gets partier om en ny energiaftale, og jeg håber på opbakning til forslaget.Fire af de 30 værker er fra Mariagerfjord Kommune. Kun ét af kommunens fem bar-marksværker er ikke blandt de 30 værker, da det har haft en konstant faldende var-mepris 3 år i træk. Ordningen kommer således netop de værker til gode, som har dehøjeste varmepriser, og som blandt andet er beliggende i Mariagerfjord Kommune.Delegationen fremfører også, at fusioner mellem naboværker burde være muligt, hvisdet ene værk fyrer med biomasse og det anden anvender naturgas.Jeg kan oplyse, at sådanne fusioner er mulige. Der skal udarbejdes et projektforslagom transmission af biomassebaseret varme til et naturgasforsynet område. Ifølgereglerne for transmissionsledninger kan biomassevarme fra rene fjernvarmeværkervinde indpas i naturgasforsynede områder, når produktionskapaciteten for biomasse-
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 2
varmen ikke udvides. Er der overskud af biomassevarme, er det således tilladt at for-syne andre områder. Det kræver, at projektet kan dokumentere en positiv samfunds-økonomi og i øvrigt opfylder de almindelige krav til nye projekter.Delegationen fremfører endvidere, at det ikke er rimeligt at sammenligne fjernvarme-priser med dét, en oliefyrskunde betaler for den samme mængde varme produceretpå et ældre oliefyr.Rigsrevisionen har vurderet sammenligningsmetoden og dens konkrete forudsætnin-ger, herunder et oliefyrs virkningsgrad. Rigsrevisionen konkluderer, at metodens tek-niske forudsætninger ”er realistiske og veldokumenterede”, og Rigsrevisionen kon-kluderer, at den ”generelt sikrer et realistisk grundlag for vurderingen af, om værker-ne var nødlidende.”(Beretning om hjælpepakkerne til barmarksværkerne, februar2004).Fjernvarmeprisen sammenlignes med et ældre oliefyr med en virkningsgrad på 72pct., selvom der er mere moderne oliefyr i dag. Årsagen er, at 72 pct. i virkningsgradvar almindeligt, da de fleste barmarksværker og andre decentrale kraftvarmeværkerblev bygget. Det var med den forudsætning, at værkernes varmepriser blev fundet at-traktive og projektet godkendt. Derfor er denne oliereference det relevante sammen-ligningsgrundlag.Det skal bemærkes, at Rigsrevisionen i sin egen undersøgelse af barmarksværker-nes varmepriser sammenligner med et oliefyrs varmepris, som også beregnes meden virkningsgrad på 72 pct.(Udvidet notat om effekten af hjælpepakkerne til bar-marksværkerne, september 2005).Fjernvarmeværkernes egen brancheorganisation,Dansk Fjernvarme, anvender fortsat samme metode med samme forudsætninger –senest i varmeprisopgørelsen for 2011.
Med venlig hilsen
Martin Lidegaard