Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
KEB Alm.del
Offentligt
1056680_0001.png
1056680_0002.png
Klima-, Energi- og BygningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 17. november 2011 stillet migfølgende spørgsmål 56 alm. del, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Karsten Lauritzen (V).Spørgsmål 56Vil ministeren redegøre for, hvilke fremtidige betalingsforpligtelser en kommune ge-nerelt kan tinglyse på en ejendom?SvarDe generelle betingelser for tinglysning er reguleret i tinglysningsloven, der henhørerunder Justitsministeriet. Jeg har derfor bedt justitsministeren om at besvare spørgs-målet. Justitsministeriet har fremsendt nedenstående:”Efter tinglysningslovens § 1, stk. 1, skal rettigheder over fast ejendom tinglyses for atfå gyldighed mod aftaler om ejendommen og mod retsforfølgning.Dette gælder dog ikke med hensyn til skatter og afgifter, der hviler på fast ejendom,til stat og kommune samt forsikringsbidrag til statsanerkendte brandforsikringssel-skaber, der har gyldighed mod enhver uden tinglysning, jf. lovens § 4, stk. 1. Gyldigeuden tinglysning er endvidere – når bortses fra anlægsbidrag – ydelser hidrørendefra foranstaltninger, der foretages af det offentlige selv eller efter bemyndigelse fradet offentlige, og som tjener til at sikre ejendommens forsyning med vand, lys, varmeog lignende, dens forbindelse med omverdenen, afledning eller fjernelse fra ejen-dommen af vand eller andet, jf. lovens § 4, stk. 2.Herudover kan rettigheder i henhold til den øvrige lovgivning have gyldighed eftertinglysningslovens § 1 uden tinglysning. Det gælder f.eks. lokalplaner og byggelinjer.Et privat dokument skal for at kunne tinglyses efter sit indhold gå ud på at fastslå, stif-te, forandre eller ophæve en ret over en bestemt fast ejendom, og dokumentet skalfremstå som udstedt af den, der ifølge tingbogen er beføjet til at råde over den på-gældende ret, jf. tinglysningslovens § 10, stk. 1.Betingelsen om, at dokumentet skal vedrøre en ”ret over en bestemt fast ejendom”,medfører, at en rettighed, der er helt uden tilknytning til en fast ejendom – f.eks. fordirettigheden angår en løsøregenstand, eller fordi den alene hjemler en personlig for-dring mod den forpligtedes formue som sådan uden at stifte særskilt ret over enejendom – ikke kan tinglyses.Afgørelsen af, om betingelserne for tinglysning er opfyldt, henhører under domstole-ne.Herudover kan domme og administrative afgørelser, der går ud på at fastslå, stifteforandre eller ophæve en ret over en bestemt fast ejendom, tinglyses. Det fremgår i
Ministeren14. december 2011J nr. 2011-5668
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
den forbindelse af tinglysningslovens § 12, stk. 1, at der ved tinglysning af meddelel-se om dom eller anden offentlig retshandling skal fremsendes erklæring fra vedkom-mende myndighed, der har foretaget handlingen, eller udskrift af dens bøger, oghandlingen skal angå en person, der ifølge tingbogen er berettiget til at råde over enret over ejendommen.”
Side 2
Med venlig hilsen
Martin Lidegaard