Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
KEB Alm.del
Offentligt
Klima-, Energi- og BygningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 17. august stillet mig følgendespørgsmål 201 alm. del, stillet efter ønske fra Lars Christian Lilleholt (V), som jeghermed skal besvare.
Ministeren7. september 2012J.nr. 2012-4736
Spørgsmål 201:”Vil ministeren redegøre for sit syn på, om det fremadrettet vil gavne miljøetmest, hvis der bliver kørt i nye dieselbiler frem for i benzinbiler i Danmark?”Svar:Jeg henviser til besvarelsen af spørgsmål 200 vedrørende værdisætning afmiljøbelastningen af hhv. NOx og CO2.Heraf fremgår det, at ud fra en vurde-ring af de samfundsøkonomiske omkostninger ved hhv. NOx– og CO2-forurening, vil der fremadrettet være en relativ lille forskel på benzin- og die-selbiler.Energistyrelsens ”Alternative drivmidler i transportsektoren” underbygger lige-ledes dette. I rapporten belyses forskellige teknologier i årene 2010, 2020 og2030 bl.a. i forhold til emissioner. I 2010 er benzinbiler ca. 10 pct. bedre enddieselbiler, når det gælder værdien af de samlede luftemissioner. Det omvend-te gør sig gældende i 2020 og 2030. Denne udvikling kan især tilskrives for-ventningen om reduktion af NOx-udledningen fra dieselbiler, som følger denomtalte skærpede Euronorm, samt en øget prissætning af CO2.
Med venlig hilsen
Martin Lidegaard