Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
KEB Alm.del
Offentligt
1154493_0001.png
1154493_0002.png
Klima-, Energi- og BygningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 17. august stillet mig følgendespørgsmål 200 alm. del, stillet efter ønske fra Lars Christian Lilleholt (V), som jeghermed skal besvare.
Ministeren7. september 2012J.nr. 2012-4736
Spørgsmål 200:”Vil ministeren på baggrund af sine svar på spm. 195 og 199 (KEB alm. del)redegøre for, om drivhusgasser eller NOx’er er mest skadelige for miljøet?”Svar:Miljøministeriet oplyser, at det er vanskeligt at sammenligne forurening meddrivhusgasser og kvælstofoxider, idet der er tale om forskellige miljøeffekter.Drivhusgasser påvirker klimaet, mens NOxer skadelig for menneskers sund-hed, både direkte i form af NO2og indirekte ved dannelse af partikler og jord-nær ozon. Desuden giver NOxanledning til forurening af naturområder med ni-trat.Man kan foretage en sammenligning ved at anvende de enhedspriser for foru-reningen, der er knyttet til de to stoffer; hhv. 126 kr./ton for CO2og 75 kr./kg forNOx1. Nedenstående tabel viser en oversigt i henhold til Euro-normen over desamfundsøkonomiske udgifter i øre/km ved CO2-udledning og NOx-udledningfor hhv. diesel og benzin.
Euro 5 diesel*Euro 6 diesel**Ny benzinbil
CO2-udledningg/km123123129
CO2Øre/km1,51,51,6
NOx-udledningg/km0,180,080,06
NOx
Øre/km1,40,60,5
I altCO2+NOxØre/km2,92,12,1
* Gældende norm frem til 1. september 2015**Norm der træder i kraft 1. september 2015Efter indførelsen af Euro 6 normen for alle typer af køretøjer i årene frem til2016 forventes luftforureningen for nye køretøjer at være begrænset, og det vil1
Kilder: Energistyrelsen: ”Forudsætninger for samfundsøkonomiske analyser på energiområdet, april2011” og ”Miljøøkonomiske beregningspriser for emissioner” DMU, 2010.
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 2
være energieffektivitet, der er afgørende for køretøjernes miljøeffekt. Den mil-jømæssige belastning fra fremtidige, nye benzin- og dieselkøretøjer er stort setens. For ældre biler dominerer luftforurening i forhold til klimagasser i detteregnskab.
Med venlig hilsen
Martin Lidegaard