Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
KEB Alm.del
Offentligt
Klima-, Energi- og BygningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 2. august stillet mig følgendespørgsmål 199 alm. del, stillet efter ønske fra Lars Chr. Lilleholt (V), som jeg hermedskal besvare.
MinisterenDato: 15. august 2012J. nr. 2012 - 4491
Spørgsmål 199:Ministeren bedes redegøre for, om dieselbiler i almindelighed er mere ellermindre miljøvenlige end benzinbiler.Svar:Jeg har forelagt spørgsmålet for Miljøstyrelsen, som er ressortmyndighed ved-rørende luftforurening, og styrelsen har oplyst følgende, som jeg kan henvisetil:”På nuværende tidspunkt, og på baggrund af den bilpark vi har i dag, må die-selbiler anses for de mest forurenende. Nye dieselbiler med partikelfilter harfået reduceret partikeludledningen, men der er stadig udfordringer med deresudledning af NOX, som er betydeligt højere end benzinbilers.Siden starten af 1990’erne har person- og varebenzinbiler haft emissionskravsvarende til, at de skulle have efterbehandlingsudstyr (3-vejskatalysator). Deeuropæiske krav til luftforureningen fra benzinbiler er gradvist blevet skærpet,og det samme er effektiviteten af katalysatoren. Langt de fleste benzinbiler harderfor i dag en minimal luftforurening.Der er dog for nogle benzinbiler (benzinbiler med direkte indsprøjtning, der gi-ver bedre energieffektivitet), fundet udledninger af partikler, der overskridergrænseværdien for dieselbiler. Derfor er der i EU fastsat en enslydende græn-seværdi for partikelantal for benzinbiler med direkte indsprøjtning som for die-selbiler, dog med forskudt ikrafttrædelsestidspunkt. Benzinbiler med direkteindsprøjtning udgør imidlertid kun en lille andel af benzinbilerne i Danmark.Dieselbiler har højere udledning af sodpartikler og kvælstofoxider (NOX) sam-menlignet med benzinbiler med katalysator, og de bidrager derfor i højere gradtil luftforeningen i Danmark.
KLIMA- OGENERGIMINISTERIET
Side 2
Fra 2011 er alle nye dieselpersonbiler forsynet med et effektivt fabriksmonteretpartikelfilter, der nedbringer partikeludledningen med op mod 98 % (også deultrafine partikler). Dieselbiler har dog stadig en høj udledning af kvælstofoxi-der (NOX-er).Som for benzinbiler er der fastsat europæiske standarder for luftforureningenfra dieselbiler, og standarderne er gradvist blevet skærpet. Test af dieselbilerunder virkelige kørselsforhold viser dog, at en stor del af bilerne har en udled-ning af NOX, der er op til 10 gange højere end grænseværdien.Når en ny EU standard, som stiller skrappe krav til dieselbilers NOx-udledning,træder i kraft i 2015, forventes dieselbilerne stort set være på niveau med ben-zinbilerne for så vidt angår udledningen af NOX.”Hvad angår drivhusgasser, udleder dieselbiler generelt mindre heraf end ben-zinbiler pr. km, da dieselmotoren er mere effektiv end benzinmotoren, jf. minbesvarelse af spørgsmål 195.
Med venlig hilsen
Martin Lidegaard