Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
KEB Alm.del
Offentligt
Klima-, Energi- og BygningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 2. august stillet mig følgendespørgsmål 197 alm. del, stillet efter ønske fra Lars Chr. Lilleholt (V), som jeg hermedskal besvare.
MinisterenDato: 15. august 2012J. nr. 2012 - 4491
Spørgsmål 197:Ministeren bedes definere, hvad ”den rigtige bil” er, jf. ministerens udtalelse iInformation den 1. august 2012 (”Benzinøser skal koste kassen”).Svar:Den ”rigtige” bil er ikke én bestemt bil. Meningen er, at det skal kunne betalesig at køre grønt.Det betyder så, at en ”rigtig” bil er energiøkonomisk og har færrest mulige ne-gative miljøpåvirkninger. Når jeg taler om offentlig opbakning, er der næppenogen i tvivl om, at de fleste synes, at det er i orden, at det skal være dyrere atkøre i en stor firehjulstrækker end i en mere energiøkonomisk personbil. Mennaturligvis er der også forskel på, hvad man anvender en bil til. Går man f.eks.efter energiklassificeringen på bilerne, har man en udmærket rettesnor at gåefter, når man skal finde den ”rigtige” bil, der passer til ens behov.
Med venlig hilsen
Martin Lidegaard