Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
KEB Alm.del
Offentligt
Klima-, Energi- og BygningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 2. august stillet mig følgendespørgsmål 196 alm. del, stillet efter ønske fra Lars Chr. Lilleholt (V), som jeg hermedskal besvare.
MinisterenDato: 15. august 2012J. nr. 2012 - 4491
Spørgsmål 196:Ministeren bedes på baggrund af sin udtalelse i Information den 1. august2012 (”Benzinøser skal koste kassen”) om, at der skal være et ”kraftigt øko-nomisk incitament” til at købe den rigtige bil, redegøre for, hvorfor regeringenforhøjede afgiften på dieselbiler og ikke benzinbiler i skattereformen, når nyedieselbiler som typisk kører længere på literen, er mere miljøvenlige end ben-zinbiler.Svar:Formålet med forhøjelsen af udligningsafgiften er at rette op på en afgiftsbetin-get skævhed. Forhøjelsen indgår som en del af aftalen om skattereform indgå-et mellem regeringen, Venstre og Det Konservative Folkeparti.Udligningsafgiften på dieselbiler skal udligne, at afgiften på energiindholdet idiesel er lavere end afgiften på energiindholdet i benzin. Udligningsafgiften erimidlertid fastsat for lavt i forhold til de gældende afgiftssatser på benzin ogdiesel og i forhold til, hvor meget der i gennemsnit køres i nye biler. Det bety-der, at der er en afgiftsmæssig fordel for ejerne af dieselbiler i forhold til ejerneaf benzinbiler. Det er denne afgiftsbetingede skævhed, der rettes op på medforhøjelsen af udligningsafgiften.Når det gælder klima og miljø, kører dieselbiler længere pr. liter brændstof endtilsvarende benzinbiler, mens benzinbilerne er bedre for luftkvaliteten. Særligtde ældre dieselbiler har en højere udledning af skadelige stoffer. Forhøjelsenaf udligningsafgiften kan derfor, som en positiv sideeffekt til at rette op på enafgiftsbetinget skævhed, bidrage til at forbedre luftkvaliteten.Med venlig hilsen
Martin Lidegaard