Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
KEB Alm.del
Offentligt
1136187_0001.png
Klima-, Energi- og BygningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 8. juni 2012 stillet mig følgendespørgsmål 174 alm. del, som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål 174:Vil ministeren i forlængelse af besvarelsen af samrådsspørgsmål G oversende etnotat om Danmarks konkrete planer og initiativer og et eventuelt tidsperspektivherfor?Svar:Ved besvarelsen af samrådsspørgsmål G nævnte jeg, at jeg havde sat spørgsmåletom VE i transport på dagsordenen til frokostdrøftelsen på energirådsmødet den 15.juni 2012. Anledningen hertil er Kommissionens meddelelse om vedvarende energifrem mod 2030, der blev offentliggjort 6. juni 2012. Meddelelsen peger bl.a. på nød-vendigheden af at fremme avancerede biobrændstoffer.Det overordnede tema for frokostdrøftelsen er, hvordan vi bedst fremmer de mestbæredygtige teknologier inden for vedvarende energi i transportsektoren, særligt 2.generationsbiobrændstoffer og elbiler. Begge disse teknologier har endnu ikke slåetigennem for alvor, og spørgsmålet er, om vi i EU-lovgivningen – særligt VE-direktivet- kan øge incitamenterne hertil.Vi har endnu ikke set dobbelttællingsbestemmelsen materialisere sig i et markantstørre forbrug af 2. generationsbiobrændstoffer, og spørgsmålet er derfor, om dennebestemmelse af nok. Jeg vil derfor høre mine kollegaer, om de kunne forestille sig atlade 2. generations biobrændstoffer tælle eksempelvis tredobbelt, eller om vi f.eks.skulle overveje tvungen iblanding af 2. generations biobrændstoffer.Fremme af elbiler er især relevant på længere sigt, hvor der vil være begrænsedebiomasseressourcer tilstede. Derudover bruger elbiler 70-80 % mindre energi endalmindelige biler, og de fungerer godt sammen med et elsystem med store mængderfluktuerende energi. Jeg vil derfor høre mine kollegaer, hvilke virkemidler, der kan ta-ges i brug for at fremme udbredelsen af elbiler.Mit håb er, at der vil være bred opbakning til at fremme de mest bæredygtige trans-portteknologier, og at Rådet hermed får sendt et signal til Kommissionen om, at derer behov for nye eller reviderede virkemidler.Med venlig hilsen
MinisterenDato: 14. juni 2012J nr. 2012-3597
Martin Lidegaard