Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
KEB Alm.del
Offentligt
1136194_0001.png
1136194_0002.png
1136194_0003.png
1136194_0004.png
1136194_0005.png

Samråd G, KEB og UM alm. del – talepapir

Samrådsspørgsmål G om hvordan ministrene

vil sikre at EU-landenes ensidige fokus på 1.

generations biobrændstoffer ikke skader

småbønder og reducerer fødevareproduktionen

Tak for det stillede spørgsmål.Lad mig starte med opridse incitamenterne tilfremme af forskellige typer biobrændstoffer iEU. Herefter vil udviklingsministeren besvareden del af spørgsmålet, som har medinvesteringer i ulandene at gøre.Og lad mig helt indledningsvist slå fast, at EU'sbrug af biobrændstoffer selvfølgelig skal værebæredygtig. Vi skal selv sagt undgå at visamtidig med at vi løser et problem skaber enrække nye problemer for klimaet,fødevarepriserne og biodiversiteten.Generelt er der færre risici ved brug af 2.generationsbiobrændstoffer. Og derfor
[Dato][DEP j.nr.]
1
favoriseres netop disse brændstoffer ogsåallerede i EU.Der er i VE-direktivet en bestemmelse, somsikrer, at 2. generations biobrændstoffer tællerdobbelt ved opfyldelse af VE-målet fortransportsektoren.Samtidig har vi i EU indført skrappebæredygtighedskriterier for biobrændstoffer,som skal sikre, at de er et bedre og merebæredygtigt alternativ end olie.Men selvom Kommissionen betragter kriteriernesom verdens skrappeste, skal vi hele tidenvære opmærksomme på, om de er skrappenok.I VE-direktivet pålægger Rådet og Parlamentetderfor også Kommissionen at overvåge enrække afledte konsekvenser af det øgedeforbrug af biobrændstoffer i EU.Kommissionen skal overvåge effekten afproduktion af biobrændstoffer påarealanvendelsen i tredjelande, herunderrisikoen for forskydningseffekter, hvorlandbrugsproduktion fortrænges til fordel forproduktion af biobrændstoffer.
2
Kommissionen er også pålagt at overvågeændringer i råvarepriser og virkninger forfødevaresikkerheden forbundet medanvendelse af biomasse til energi.Det omfatter bl.a. belysning af en række socialeforhold, så som brugsrettigheder til jord, ogvurdering af indvirkningen af EU’sbiobrændstofpolitik på tilgængeligheden affødevarer til overkommelige priser. Særligt medfokus på befolkningerne i udviklingslandene.Kommissionen skal desuden anføre, omlandene har ratificeret og gennemført en rækkeinternationale konventioner, herunder omtvangsarbejde, børnearbejde ogforeningsfrihed.På baggrund af den løbende overvågning skalKommissionen rapportere til Parlamentet ogRådet hvert andet år, første gang vedudgangen af 2012.Herudover skal Kommissionen senest 31.december 2014 fremlægge en større rapport,der bl.a. skal omhandle effekten af VE-direktivets mål om 10 % VE i transport påtilgængeligheden af fødevarer tiloverkommelige priser.
3
Kommissionen er forpligtet til at foreslåeventuelt korrigerende foranstaltninger, navnlighvis der er dokumentation for, at produktionenaf biobrændstoffer har en betydelig indvirkningpå fødevarepriserne.Kommissionen er også forpligtet til at føre enløbende dialog med tredjelande,biobrændstofproducenter ogforbrugerorganisationer ombiobrændstofproduktionens eventuelleindflydelse på fødevarepriserne.Spørgsmålet om indirekte forskydningseffekter -også kaldet ILUC - er også relevant forspørgsmålet, da en eventuel regulering af ILUCvil belønne produktionen af 2.generationsbiobrændstoffer, som ikke gør brugaf landjord.Kommissionen er i gang med at udarbejde sinrapport om ILUC. Jeg forventer, at i det omfang,rapporten viser, at der kan være ILUC-effekter,som der ikke er taget højde for, vil de bliveindarbejdet i en fremtidig justering af VE-direktivet.Det er min klare vurdering, at debæredygtighedskriterier, som er skabt, sammenmed de nævnte forpligtelser for Kommissionen,4
bidrager til at sikre en bæredygtig produktion afbiobrændstoffer.Der er dog lang tid til 2014. I forbindelse medKommissionens snarlige meddelelse om,hvordan det går med fremme af vedvarendeenergi har jeg derfor sat en status fortransportområdet på dagsordenen påenergirådsmødet 15. juni.
5