Klima-, Energi- og Bygningsudvalget 2011-12
KEB Alm.del
Offentligt
1131187_0001.png
1131187_0002.png
Klima-, Energi- og BygningsudvalgetChristiansborg1240 København K
Klima-, Energi- og Bygningsudvalget har i brev af 24. april 2012 stillet mig følgendespørgsmål 156 alm. del, stillet efter ønske fra Villum Christensen (LA), som jeg her-med skal besvare.
Ministeren6. juni 2012J nr.2012-3334
Spørgsmål 156:"Vil ministeren oplyse, hvilke forudsætninger, der indgår i det beregnede finansie-ringsbehov i forbindelse med gennemførelsen af energiforliget, samt redegøre forforudsætningen for, at ministeriet på den baggrund når frem til, at forliget vil kostegennemsnitligt 1300 kr. årligt for en familie?"Svar:I det samlede finansieringsbehov for energiaftalen indgår:- Øget PSO- Øgede nettariffer til energibesparelser samt reduktioner i nettariffer som følge afenergiaftalens billiggørelsestiltag med bl.a. effektiviseringer i forsyningssektoren- En generel forøgelse af energiafgifterne på rumvarme i form af forsyningssikker-hedsafgiften, herunder med en vis afgiftspålæggelse af biomasse anvendt tilrumvarme og en lempelse for erhvervslivets anvendelse af procesenergi.Belastningen af disse finansieringselementer vil være fordelt på private erhverv, of-fentlige erhverv og husholdninger ift. deres relative forbrug, jf. tabellen nedenfor.Tabel: Finansieringsbehovet i 2020 samt fordeling af belastning

Mia.kr i 2020

(2011-priser)

PSONettarifferForsyningssikkerhedsafgift

I alt

Samlet

finansiering

1,4-0,62,7

3,5

Private

erhverv

0,8-0,40,1

0,4

Kr. per

beskæftiget

200

Offentlige

erhverv

0,1-0,10,3

0,3

Hushold-

ninger

0,4-0,12,4

2,7

Kr. pr.

husstand

1.300

Gennemsnit

lempelse for procesenergi.
Note: Idet omfang tabellen ikke summer skyldes det afrunding. Forsyningssikkerhedsafgift er inklusive
For husholdningerne medfører finansieringen af energiaftalen således samlet set, atde i 2020 belastes med 2,7 mia. kr. (ekskl. moms). Fordelt på knap 2,6 mio. husstan-
KLIMA-, ENERGI- OGBYGNINGSMINISTERIET
Side 2
de giver dette en gennemsnitlig belastning på 1.300 kr./husstand, opgjort inklusivmoms.Det bemærkes, at finansieringen af energiaftalen indfases gradvist frem mod 2020,og belastningen er således lavere i årene frem mod 2020 og særligt i de første år afaftaleperioden. Den gradvise indfasning giver samtidig husholdninger og virksomhe-der tid til at tilpasse sig de ændrede vilkår herunder fra finansieringen af aftalen.Af de 2,7 mia. kr. i 2020, som husholdningerne belastes med fra finansieringen, ved-rører 2,4 mia. kr. forsyningssikkerhedsafgiften, som pålægges brændselsforbrug tilopvarmning. Det bemærkes, at en betydelig del af de 2,4 mia. kr. dækker et faldendeafgiftsprovenu som følge af, at energiforbruget forventes reduceret.De resterende 0,3 mia. kr. i 2020 er den samlede stigning i PSO og nettariffer, somvil falde på husholdningerne. Her indeholder energiforliget initiativer til bl.a. effektivi-sering af elsektoren, som i vid udstrækning udligner de øgede PSO og nettariffer tilVE-støtte (PSO) henholdsvis energiselskabernes energieffektiviseringsindsats (netta-rif).
Med venlig hilsen
Martin Lidegaard