Grønlandsudvalget 2011-12
GRU Alm.del
Offentligt
1126158_0001.png
1126158_0002.png
Administrationsafdelingen
FolketingetGrønlandsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
25. maj 2012ØkonomikontoretMaria Carlsson2012-0032-0226434570
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 41 (Alm. del), som Folketin-gets Grønlandsudvalg har stillet til justitsministeren den 16. maj 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sara Olsvig (NA).
Morten Bødskov/Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 41 (Alm. del) fra Folketingets Grønlandsudvalg:

”Kan ministeren bekræfte, at sagsområder inden for justitsmi-nisterens område, som i fremtiden kan overtages af Grønland ihenhold til Selvstyreloven skal sikres en standard, som svarertil standarden i Danmark, jf. Grønlandsk Dansk Selvstyre-kommissions betænkning kapitel 6, afsnit 4?”

Svar:

I 2004 nedsatte den danske regering og Grønlands landsstyre en kommis-sion (herefter Selvstyrekommissionen), der bl.a. fik til opgave at overvejeog stille forslag om, hvorledes de grønlandske myndigheder kunne overta-ge yderligere kompetence, hvor dette var forfatningsretligt muligt.Selvstyrekommissionens afgav i april 2008 en betænkning, som indeholderet udkast til lov om Grønlands Selvstyre. Dette udkast dannede grundlagfor lov nr. 473 af 12. juni 2009 om Grønlands Selvstyre.Det følger af lovens § 6, stk. 1, at sagsområder, der overtages af GrønlandsSelvstyre efter §§ 2-4, finansieres af Selvstyret fra tidspunktet for overta-gelsen.I Selvstyrekommissionens betænknings kapitel 6, afsnit 4, anfører kom-missionen, at det er forudsat, at staten fortsat finansierer de områder, somikke er overgået eller ikke kan overgå til de grønlandske myndigheder.Selvstyrekommissionen anfører, at det endvidere er forudsat, at staten lø-bende og frem til Selvstyrets overtagelse af et sagsområde sikrer en stan-dard i Grønland på det pågældende sagsområde, som svarer til standarden iDanmark med de særlige afvigelser, der kan begrundes i grønlandske for-hold.Det følger af det anførte, at der kan være forskelle, der som følge af degrønlandske forhold kan være velbegrundede.I de almindelige bemærkninger til forslaget til lov om Grønlands Selvstyre(L 128, fremsat den 5. februar 2009) gengives Selvstyrekommissionensforudsætninger, jf. pkt. 5.3.2.
2