Grønlandsudvalget 2011-12
GRU Alm.del
Offentligt
1042279_0001.png
1042279_0002.png
Folketingets Grønlandsudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 17. november 2011
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
JHL/ J.nr. 2011-5937
Under henvisning til Folketingets Grønlandsudvalgs brev af 24. oktober2011 følger hermed social- og integrationsministerens endelige svar påspørgsmål nr. 4 (GRU Alm. del 4).Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sara Olsvig (NA)
Spørgsmål nr. GRU alm. del 4:”Ministeren bedes redegøre for regeringens holdning til den særlige gruppeaf socialt udsatte grønlandske børn i Danmark, samt om regeringen støtterop om en fortsættelse af det vigtige arbejde Foreningen Grønlandske Børnudfører i projektet ”Et godt liv i Danmark”.
Svar:Satspuljeprojektet ”Et godt liv i Danmark” og SFI-undersøgelsen ”Væk fraGrønland” viser blandt andet, at der i Danmark er udsatte grønlandske børn,som lever i stor ensomhed og ikke har kontakt med andre børn i fritiden.Undersøgelsen viser også, at nogle af de grønlandske børn har så alvorligeproblemer, at underretninger til kommunerne i mange tilfælde har ført tilmassive foranstaltninger, som for eksempel anbringelser.Vi skal sørge for, at udsatte grønlandske børn opdages og får den hjælp, dehar brug for. Derfor har jeg sammen med min grønlandske kollega, medlemaf Naalakkersuisut for Familie, Kultur, Kirke og Ligestilling, Mimi Karlsen,taget initiativ til at indføre en underretningspligt, når udsatte familier medbørn flytter imellem Danmark og Grønland. Vi er desuden enige om at udvi-de den eksisterende samarbejdsaftale på området for udsatte børn og unge.Det er kommunerne, der har ansvaret for at tilrettelægge den sociale indsatstil udsatte familier. Dette gælder også indsatsen i forhold til udsatte grøn-landske børn og deres familier i Danmark. Derfor er løsningen på, hvordan vibedre hjælper de grønlandske børn og deres familier, også en del af løsnin-gen på, hvordan vi generelt styrker indsatsen for udsatte familier. Det hand-
2
ler blandt andet om at styrke det tidlige og forbyggende arbejde, og om ativærksætte indsatser med en reel effekt for det enkelte barn, under hensyntil det enkelte barns ressourcer og udfordringer. Regeringen vil de kommen-de år iværksætte en række initiativer på dette område med henblik på atfortsætte den styrkelse af indsatsen, der blandt andet er sket med BarnetsReform.Vi kan dog – af blandt andet ovennævnte undersøgelse – se, at der er enrække problematikker, som kan være særlige for familier med grønlandskbaggrund, og som de danske kommuner ikke i alle tilfælde har den fornødneviden om. Derfor er det også vigtigt, at kommunernes sociale indsats overfor særlige målgrupper, som for eksempel grønlandske børn, sker i samar-bejde med de mange private og frivillige organisationer, som har en special-viden i forhold til disse målgrupper. Det gælder for eksempel ForeningenGrønlandske Børn.Med satspuljeaftalen for 2012 blev satspuljepartierne enige om at tilgodeseForeningen Grønlandske Børn med en permanent bevilling på 6 mio. kr.årligt fra 2013 og frem.Derudover mener jeg, at det er vigtigt at få kortlagt den eksisterende indsatsover for udsatte grønlandske børn og deres familier i Danmark. Social- ogIntegrationsministeriet vil derfor udarbejde et overblik over eksisterendebevillinger og projekter. KL og de relevante organisationer og foreninger påområdet vil blive inddraget tæt.Kortlægningen vil munde ud i et satspuljeudspil med en samlet plan for støt-ten til udsatte grønlandske børn og deres familier i Danmark, som regerin-gen vil fremlægge næste år, når satspuljen for 2013 skal forhandles. Sats-puljepartierne har støttet op om, at der ses på en samlet strategi på områdetved satspuljeforhandlingerne næste år.
Karen Hækkerup
/ Lars Møller Christensen