Grønlandsudvalget 2011-12
GRU Alm.del
Offentligt
1106052_0001.png
1106052_0002.png
1106052_0003.png
1106052_0004.png
1106052_0005.png
FolketingetGrønlandsudvalgetChristiansborg1240 København K
Dato:Kontor:Sagsbeh:Sagsnr.:Dok.:
18. april 2012ØkonomikontoretCecilie Maarbjerg Qvist2012-0032-0138358502
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 31 (Alm. del), som Folketin-gets Grønlandsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. februar 2012.Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sara Olsvig (IA).
Morten Bødskov/Rikke Freil Laulund
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 31 (Alm. del) fra Folketingets Grønlandsudvalg:

”Hvad mener ministeren om de nye oplysninger om forholdenei de åbne anstalter i Grønland, der fremgår af den netop god-kendte PhD afhandling med titlen "Anstalten - Frihedsberøvel-se i Grønland" fra Grønlands Universitet, jf. http://www.uni.gl/Portals/0/30.01.12ANL-phd-ANSTALTEN.pdf? herunder sær-ligt de hårde vilkår for kvindelige indsatte, lovløshed blandtindsatte og ansatte samt alt for dårlige resocialiseringsforholdpå anstalterne.”

Svar:

1.

Ph.d.-afhandlingen ”Anstalten – frihedsberøvelse i Grønland” af Anne-mette Nyborg Lauritsen, indeholder på en række punkter kritik af forhol-dene i kriminalforsorgens anstalter i Nuuk og Ilulissat.Afhandlingen er bl.a. baseret på den ph.d.-studerendes forskellige indtryk iforbindelse med et feltarbejde i anstalterne i Nuuk og Ilulissat. Feltarbejdetforløb over en periode på ca. 9 måneder fra oktober 2009 til juni 2010 ogforegik for størsteparten i Anstalten i Nuuk.Direktoratet for Kriminalforsorgen har på baggrund af oplysningerne iph.d.-afhandlingen modtaget en udtalelse fra direktøren for Kriminalfor-sorgen i Grønland.

2.

Direktøren for Kriminalforsorgen i Grønland har oplyst, at der sidenAnnemette Nyborg Lauritsens feltarbejde i anstalterne er sket væsentligeforandringer på anstaltsområdet i Grønland. Dette har medført en rækkeforbedringer på mange af de områder, som afhandlingen berører.Det fremgår således af udtalelsen, at der på beskæftigelsesområdet er sketen markant opprioritering. Der er således ansat pædagogiske assistenter ianstalterne med henblik på at styrke varetagelsen af opgaven med at be-skæftige de indsatte.I den forbindelse er der i Anstalten i Ilulissat etableret et værksted og etundervisningslokale. I Anstalten i Nuuk er der p.t. ikke etableret et værk-sted, men man råder over et undervisningslokale samt et aktiveringsrum,hvor de indsatte primært maler, laver håndarbejde mv. Der er imidlertidikke opsat værkstedsmaskiner, således at de indsatte kan lave egentlig”husflid”.2
I anstalterne i Nuuk og Ilulissat er der ansat timelærere til at forestå under-visningen af de indsatte. Herudover er man i færd med at iværksætte etprojekt med fjernundervisning via webkamera. De nævnte tiltag har med-ført, at der nu er væsentligt flere beskæftigelsestilbud end tidligere i formaf arbejde, uddannelse og hobbyaktiviteter til de indsatte, som ikke kan be-skæftiges uden for anstalten.Det fremgår videre af udtalelsen, at Kriminalforsorgen i Grønland forven-ter, at der fra april 2012 vil være etableret tilbud om misbrugsbehandling ianstalterne i Nuuk og Ilulissat.I Anstalten i Nuuk er der endvidere i efteråret 2011 etableret en mobiltele-fonordning svarende til ordningen i de åbne fængsler i Danmark. Ordnin-gen indebærer, at domfældte har adgang til at benytte en fastmonteret mo-biltelefon fra egen celle/stue, hvorved muligheden for kontakt til pårørendeer styrket. Det bemærkes i den forbindelse, at direktøren for Kriminalfor-sorgen i Grønland er fremkommet med nogle yderligere bemærkninger tildet i afhandlingen anførte vedrørende manglende kontakt til omverde-nen/dårlige resocialiseringsforhold. Direktøren har således henledt op-mærksomheden på, at der i afhandlingen ikke er taget højde for, at en be-tragtelig andel af de indsatte på daværende tidspunkt udgjorde og fortsatudgøres af tilbageholdte, der som følge af deres retlige status er underlagten række begrænsninger. Som altovervejende udgangspunkt har tilbage-holdte således ikke mulighed for udgang eller beskæftigelse uden for an-stalten, hvilket imidlertid ikke kan rubriceres som værende et udslag afdårlige resocialiseringsforhold.

3.

Det fremgår endvidere af udtalelsen fra Kriminalforsorgen i Grønland,at den statiske sikkerhed (sikkerhedsvirksomhed, der beror på fysiske ogtekniske midler af forskellig art) i Anstalten i Nuuk er blevet væsentligtforbedret. Der er således etableret mindre afdelinger inde i anstalten, hvil-ket giver bedre muligheder for at differentiere de indsatte. Der er desudenetableret en sikret afdeling til særligt vanskelige og farlige indsatte, lige-som der er opsat kameraer på fælles arealer i hele anstalten, således at per-sonalet har mulighed for konstant at holde øje med forholdene i afdelin-gerne.Det er endvidere oplyst, at man i anstalterne også har fokus på at øge dendynamiske sikkerhed (sikkerhedsvirksomhed, der beror på personlig kon-takt til de indsatte, og overblik over, hvad der foregår i anstalten) bl.a. forat sikre forholdene for svage grupper af indsatte. I den forbindelse kan det3
nævnes, at der i Anstalten i Nuuk er sket store personalemæssige ændrin-ger siden 2010. Således opererer anstalten på nuværende tidspunkt med enfast kerne på 19 fængselsbetjente i modsætning til i 2010, hvor der kun var6-7 uddannede fængselsbetjente samt et antal medhjælpere. I den forbin-delse bemærkes endvidere, at der siden 2010 for Kriminalforsorgen iGrønland som helhed er blevet uddannet 17 nye anstaltsbetjente. Dette harsamlet medvirket til en væsentlig styrkelse af det faglige niveau, hvilketbl.a. kommer til udtryk i forbindelse med personalets daglige omgang medde indsatte.

4.

I ph.d.-afhandlingen anføres det bl.a., at personalet i de grønlandske an-stalter er involveret i hashhandel, og at dette udspringer af bekendtskabermellem personale og de indsatte.Direktøren for Kriminalforsorgen i Grønland har oplyst, at man er op-mærksom på, at der i de grønlandske anstalter i højere grad end i danskefængsler vil forekomme situationer, hvor der er forudgående bekendtskabmellem et personalemedlem og en indsat. Sådanne bekendtskaber kan re-sultere i en udnyttelse af bekendtskabet fra den indsattes side og kan blandtandet medføre, at personalet søges involveret i ulovligheder. Kriminalfor-sorgen i Grønland er på den baggrund meget opmærksom på personaletsadfærd i sådanne situationer og vil i tilfælde af uacceptabel adfærd foreta-ge disciplinære skridt over for de pågældende. Af samme grund har krimi-nalforsorgen også interne regler om personalets private forbindelser tilindsatte. Det fremgår bl.a. af disse regler, at den ansatte har pligt til at ind-berette det til nærmeste leder, såfremt den pågældende har en personlig re-lation til en indsat.Direktoratet for Kriminalforsorgen har endvidere oplyst, at der efter de fo-retagne observationer i forbindelse med ph.d.-afhandlingen er reageret framyndighedernes side, hvilket bl.a. har medført, at der er faldet dom over totidligere medarbejdere for hashrelaterede forhold.Som anført ovenfor er Kriminalforsorgen i Grønland meget opmærksompå personalets adfærd i de tilfælde, hvor der er forudgående bekendtskabmellem et personalemedlem og en indsat, og Kriminalforsorgen i Grønlandvil også fremover have fokus på denne særlige problemstilling.Kriminalforsorgen i Grønland har i øvrigt oplyst, at der for så vidt angårdet anførte om hashrygning i anstalterne og manglende kontrol for indta-
4
gelse af euforiserende stoffer nu er indført urinprøvekontrol i forbindelsemed stillingtagen til spørgsmålet om indsattes tilladelse til udgang.

5.

I forhold til anstaltsforholdene for kvindelige indsatte har Kriminalfor-sorgen i Grønland bemærket, at de problemstillinger, der beskrives i ph.d.-afhandlingen, tager udgangspunkt i forfatterens observationer i Anstalten iNuuk, hvor der ikke er separate bade- og toiletforhold for kvinderne.For så vidt angår Anstalten i Ilulissat har Kriminalforsorgen i Grønlandoplyst, at man nu har etableret en separat afdeling til domfældte kvinder ianstaltens anneks, hvor der er fælles adgang til bad og toilet. Tilbageholdtekvinder placeres i selve anstaltsbygningen, hvor man råder over 2 cellermed bad og toilet, som er forbeholdt kvindelige indsatte.I anstalterne i Tasiilaq, Qaqortoq, Sisimiut og Aasiaat er der ligeledes ividt omfang adgang til separate bade- og toiletforhold for kvinderne. I An-stalten i Tasiilaq er der således bad og toilet på alle celler. I de øvrige an-stalter er kun nogle af cellerne udstyret med eget bad og toilet. I praksis erdisse celler imidlertid forbeholdt de kvindelige indsatte, og i tilfælde afoverbelæg vil to kvinder blive placeret sammen i en celle, hvor der er badog toilet. Alternativt placeres en kvinde ved siden af en celle med bad ogtoilet (beboet af en kvindelig indsat), så den pågældende kan benytte dissefaciliteter.Med ovennævnte sikres det således i praksis, at de kvindelige indsatte ikkeer henvist til at benytte de samme bade- og toiletfaciliteter som mandligeindsatte.Direktoratet for Kriminalforsorgen finder imidlertid, at der i forhold tilAnstalten i Nuuk skal ske en yderligere sikring af forholdene for de kvin-delige indsatte. Direktoratet har derfor bedt direktøren for Kriminalforsor-gen i Grønland om snarest i samarbejde med direktoratet i København atudarbejde en plan for, hvordan man yderligere kan sikre trygge rammer forkvindelige indsatte i anstalten, eventuelt gennem indretning af en særligafdeling for kvinder. Planen skal indeholde en oversigt over, hvilke for-bedringer der kan implementeres med det samme, og hvilke der eventueltkan implementeres på længere sigt.Direktoratet for Kriminalforsorgen har endelig oplyst, at den kommendelukkede anstalt i Nuuk vil blive sektioneret, så der er mulighed for etable-ring af separate afdelinger for kvindelige indsatte.5