Forsvarsudvalget 2011-12
FOU Alm.del
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIETDen 12. januar 2012Spørgsmål fra For-svarsudvalget tilUdenrigsministerenaf 19. december2011 (omtrykt 21.december 2011)FOU alm. del -spørgsmål 51 stilletaf Christian Juhl(EL).Spørgsmål 51Hvilken karakter har den danske regerings indsats med overholdelsen af de fællesEU-regler for våbeneksport til bl.a. Israel, herunder kontrollen med om Danmarkhar eksport/import af våben?Svar:Den danske våbenlovgivning henhører under Justitsministeriets ressort. Eftervåbenlovens1§ 1, stk. 1 (intern våbenkontrol), er det forbudt uden tilladelse afjustitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, at indføre en rækkenærmere angivne genstande og stoffer, herunder skydevåben, visse dele tilskydevåben samt ammunition til skydevåben. Der kræves tilsvarende tilladelsetil indførsel af bl.a. håndgranater, bomber, miner, lyddæmpere og optisk elek-troniske sigtemidler.Politiet meddeler tilladelse til indførsel af visse nærmere angivne genstande,herunder håndskydevåben, dele og ammunition hertil, lyddæmpere, optiskelektroniske sigtemidler mv., jf. våbenbekendtgørelsens § 27. Tilladelse til atindføre maskinpistoler, fuldautomatiske rifler og maskingeværer kan dog alenemeddeles af Justitsministeriet, jf. våbenbekendtgørelsens § 2, stk. 3. Indførsels-tilladelse til bomber, håndgranater, miner mv. meddeles ligeledes af Justitsmi-nisteriet.Det er som udgangspunkt en betingelse for meddelelse af indførselstilladelse,at ansøgeren har en våbentilladelse, dvs. tilladelse til at besidde, opbevare mv.det pågældende våben, jf. våbencirkulærets § 27.
1
Lovbekendtgørelse nr. 704 af 22. juni 2009 om våben og eksplosivstoffer med senere ændringer.
1
Ifølge våbenlovens § 6, stk. 1 (eksportkontrol), at er det endvidere forbudtuden tilladelse fra justitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, ihvert enkelt tilfælde at udføre våben, dele og ammunition hertil, krigsmaterielm.v.Tilladelse udstedes som udgangspunkt af Justitsministeriet. Politiet meddelerdog tilladelse til udførsel af visse våbentyper, herunder våben til jagt, fiskeri ogkonkurrenceskydning, til Færøerne og Grønland, de nordiske lande og EU-medlemslandene.Ansøgning om meddelelse af udførselstilladelse, der indgives til Justitsministe-riet, forelægges Udenrigsministeriet, som vurderer ansøgningerne i lyset afdansk våbeneksportpolitik, EU’s fælles regler for våbeneksport og de øvrigeinternationale forpligtelser. Forsvarets Materieltjeneste rådgiver på Forsvars-ministeriets vegne Justitsministeriet, hvis der er tvivl om, hvorvidt et bestemtprodukt er omfattet af våbenloven.Det juridiske grundlag for eksportkontrollen er den danske våbenlovgivning samtEU’s Fælles Regler for våbeneksport.EU’s Fælles Regler for våbeneksport blev vedtaget af Rådet den 8. december 2008som afløsning for det gældende adfærdskodeks for våbeneksport fra 1998. De Fæl-les Regler sætter en høj fælles standard for våbeneksport fra EU-landene i form afen række kriterier, som skal tages i betragtning ved afgørelser om eksport af våben,og bidrager således til tilbageholdenhed i våbeneksporten. Udstedelse af tilladelser tilvåbeneksport er fortsat en national beslutning baseret på det enkelte EU-lands rets-grundlag. De Fælles Regler udgør således minimumskrav, som de nationale beslut-ninger skal respektere.De 8 fælles kriterier for våbeneksport er følgende:1. Respekt for EU-medlemsstaternes internationale forpligtelser som eksempel-vis vedtagne sanktioner og embargoer, internationale traktater og eksport-kontrolregimer. Eksport vil blive afslået, såfremt den strider mod sådanneforpligtelser.2. Respekt for menneskerettighederne i modtagerlandet. EU-landene vil afslåeksport, hvis der er risiko for, at udstyret vil blive anvendt til intern repressi-on. Der vil ske en nøje vurdering i hver enkelt sag, i tilfælde hvor der er fast-slået krænkelser af menneskerettighederne i modtagerlandet.3. Den interne situation i modtagerlandet, set som en funktion af forekomstenaf spændinger eller væbnede konflikter. EU-landene vil ikke tillade eksport,hvis eksporten kan fremkalde eller forlænge væbnede konflikter eller forvær-re spændingen i modtagerlandet.4. Opretholdelse af regional fred, sikkerhed og stabilitet. EU-landene vil ikketillade eksport, hvis der er en klar risiko for, at udstyret vil blive brugt aggres-sivt eller til med magt at støtte et territorialt krav.2
5. EU-medlemsstaternes nationale sikkerhed såvel som venligtsindede og allie-rede landes sikkerhed. Risikoen for, at det eksporterede udstyr kan anvendesimod medlemsstaterne eller venligtsindede og allierede lande, vil blive over-vejet nøje.6. Køberlandets adfærd over for det internationale samfund, især hvad angårdets holdning til terrorisme, karakteren af dets alliancer og respekt for folke-retten.7. Risikoen for at udstyret vil blive omdirigeret inden for køberlandet eller re-eksporteret.8. Våbeneksportens forenelighed med modtagerlandets tekniske og økonomi-ske formåen. Modtagerlandets økonomiske situation skal tages i betragtningmed henblik på at vurdere, om der anvendes unødigt mange ressourcer påindkøb af våben.Den praktiske gennemførelse af EU-reglerne drøftes løbende i EU-regi under denfælles udenrigs- og sikkerhedspolitik i rådsarbejdsgruppen (COARM), hvor Uden-rigsministeriet deltager.Danmark fører en tilbageholdende politik med hensyn til våbeneksport, blandt an-det gennem en restriktiv anvendelse af kriterierne i EU’s Fælles Regler for våben-eksport. Eksportansøgninger vurderes desuden under hensyn til de øvrige forpligtel-ser Danmark har påtaget sig i det internationale samarbejde. Det betyder, at der ikkeudstedes eksporttilladelse i strid med en våbenembargo vedtaget i FN, OSCE ellerEU.Udenrigsministeriet anbefaler som hovedregel, at der ikke gives tilladelse til danskvåbeneksport til Israel, da der kan være risiko for, at materiellet vil kunne anvendes iforbindelse med militær aktivitet bl.a. i forbindelse med de af Israel besatte områder.
3