Forsvarsudvalget 2011-12
FOU Alm.del
Offentligt
1087960_0001.png
1087960_0002.png
1087960_0003.png
Besvarelse af forsvarsudvalgsspørgsmål nr. 49 stillet af folketingsmedlem Christian Juhl, EL.

Spørgsmål nr. 49:

Vil ministeren oplyse om principperne i ”rådets holdning om fælles regler for kontrol medeksport af militærteknologi- og udstyr (15972/1/08)” også er gældende for samarbejde mel-lem væbnede styrker og for militært relateret forskningssamarbejde, og vil ministeren i denforbindelse redegøre for samarbejdet mellem Danmark og Israel både mellem de to landesvæbnede styrker og vedrørende militært relateret forskning?

Svar:

I relation til første del af spørgsmålet vedrørende principperne i ”rådets holdning om fællesregler for kontrol med eksport af militærteknologi- og udstyr (15972/1/08)”, er Udenrigsmi-nisteriet og Justitsministeriet anmodet om en udtalelse til brug for Forsvarsministeriets be-svarelse af spørgsmålet.Udenrigsministeriet har i den anledning oplyst følgende:”Den korrekte reference til Rådets fælles holdning om kontrol med eksport af militær-teknologi og -udstyr er 2008/944/FUSP af 8. december 2008 og ikke 15972/1/08, somdet fremgår af spørgsmålet.Rådets fælles holdning 2008/944/FUSP af 8. december 2008 om fælles regler for kon-trol med eksport af militærteknologi og –udstyr finder udelukkende anvendelsefor samarbejde mellem væbnede styrker og for militært relateret forskningsarbejde,såfremt disse aktiviteter omfatter 1) fysisk eksport, herunder med henblik på autorise-ret produktion af militært udstyr i tredjelande, 2) mæglervirksomhed, 3) transit elleromladning og/eller 4) immaterielle overførsler af software og teknologi, der sker vedhjælp af elektroniske medier, fax eller telefon. Alene i disse tilfælde kræves der i hen-hold til Rådets fælles holdning eksporttilladelse, jf. dennes artikel 1, stk. 2.For den nærmere udformning af Rådets fælles holdning henvises til den danske vå-benlovgivning, som henhører under Justitsministeriets ressort”Justitsministeriet har i den anledning oplyst følgende:”Den danske våbenlovgivning henhører under Justitsministeriets ressort.
1
Efter våbenlovens1§ 6, stk. 1 (eksportkontrol), er det forbudt uden tilladelse frajustitsministeren eller den, ministeren bemyndiger dertil, i hvert enkelt tilfælde atudføre våben, dele og ammunition hertil, krigsmateriel mv.Tilladelse udstedes som udgangspunkt af Justitsministeriet. Politiet meddeler dogtilladelse til udførsel af visse våbentyper, herunder våben til jagt, fiskeri og kon-kurrenceskydning, til Færøerne og Grønland, de nordiske lande og EU-medlems-landene.Ansøgning om meddelelse af udførselstilladelse, der indgives til Justitsministeriet,forelægges Udenrigsministeriet, som vurderer ansøgningerne i lyset af dansk vå-beneksportpolitik, EU’s fælles regler for våbeneksport og de øvrige internationaleforpligtelser. Forsvarets Materieltjeneste rådgiver på Forsvarsministeriets vegneJustitsministeriet, hvis der er tvivl om, hvorvidt et bestemt produkt er omfattet afvåbenloven.Det fremgår endvidere af våbenlovens § 8, stk. 2, at bl.a. lovens § 6, stk. 1, ikkegælder for militære styrker og militært personel som led i den militære tjeneste-udøvelse. Endvidere fremgår det, at lovens § 6, stk. 1, ikke gælder militæremyndigheders midlertidige udførsel af udrustning og materiel med henblik på re-paration og vedligeholdelse.Af forarbejderne til våbenlovens § 8, stk. 2, fremgår det, at undtagelsen omfatterudførsel af udrustning og materiel, der medbringes (udføres eller genudføres) afdanske eller udenlandske styrker eller sendes særskilt til brug for disse.Det forudsættes i den forbindelse i forarbejderne, at det for så vidt angår danskestyrker drejer sig om udrustning og materiel, der med Forsvarsministeriets god-kendelse medbringes eller sendes til brug under øvelse eller lignende i udlandet,og som – med undtagelse af bortskudt ammunition – genindføres her i landet,uden at det under styrkernes ophold overlades til andre. For så vidt angår uden-landske styrker forudsættes, at udførslen kun omfatter udrustning og materiel,der med Forsvarsministeriets godkendelse er bragt her til landet af de nævntestyrker eller særskilt er sendt til disse under deres ophold her i landet.Bestemmelsen medfører således, at der ikke skal indhentes tilladelse til udførselaf udrustning og materiel, der udføres eller genudføres af danske eller udenland-ske NATO-styrker, eller når udrustning og materiel sendes særskilt til brug fordisse. Tilsvarende gælder i relation til f.eks. Partnerskab for Fred samt OSCE- ogFN-opgaver.
1
Lovbekendtgørelse nr. 704 af 22. juni 2009 om våben og eksplosivstoffer med senere ændringer.
2
Undtagelsen for udførselsforbuddet gælder ifølge forarbejderne til våbenlovens §8, stk. 2, også de militære myndigheders midlertidige udførsel af militært udstyrmed henblik på reparation og vedligeholdelse i udlandet.Forsvarets eksport af militært udstyr og udfaset materiel mv. kræver derimodfortsat Justitsministeriets tilladelse efter våbenlovens § 6, stk. 1. Ligeledes vil mi-litært personels udførsel af våben i privat øjemed også fortsat kræve tilladelse.”Jeg kan henholde mig til det, som Udenrigsministeriet og Justitsministeriet har oplyst.Forsvarskommandoen er anmodet om en udtalelse til brug for Forsvarsministeriets besvarel-se af anden del af spørgsmålet omkring samarbejdet mellem Danmarks og Israels væbnedestyrker og militært relateret forskning.Forsvarskommandoen har i den anledning oplyst følgende:”Der er ikke etableret et fast regelmæssigt samarbejdsregime mellem Danmarks og Is-raels væbnede styrker. Samarbejde finder derfor sted på ad hoc basis.Samarbejdet mellem Danmarks og Israels væbnede styrker har inden for det senesteår omfattet deltagelse af et israelsk minørhold på den dansk/tyske øvelse DA-NEX/NOCO 2011.På det forskningsmæssige område har forsvaret ikke noget samarbejde med Israel.”Jeg kan henholde mig til det, som Forsvarskommandoen har oplyst.
3