Forsvarsudvalget 2011-12
FOU Alm.del
Offentligt
1131433_0001.png
1131433_0002.png
1131433_0003.png
6. juni 2012
Besvarelse af forsvarsudvalgsspørgsmål nr. 266 stillet af udvalget.

Spørgsmål nr. 266:

Er det opsøgende arbejde med at opsøge veteraner styrket, som forudsat, og på hvilkenmåde? Følges der op på veteraner, som ikke svarer på breve, telefonopkald eller mails?

Svar:

Forsvarskommanoden er anmodet om en udtalelse til brug for Forsvarsministerietsbesvarelse.Forsvarskommanoden har i den anledning oplyst følgende:”Initiativet om styrket opsøgende indsats over for tidligere ansatte erkonkretiseret således, at målgruppen bliver kontaktet pr. brev to, fem og otte årefter hjemkomst fra mission.I begyndelsen af juni 2011 sendte Veterancenteret brev til tidligere ansatteveteraner, der er kommet hjem fra international mission i perioden februar 2007til august 2009, i alt 2108 tidligere ansatte. I brevet blev veteranerne informeretom forsvarets tilbud om støtte fra en socialrådgiver og/eller psykolog, og de blevbedt om at tilkendegive, hvorvidt de ønskede at blive kontaktet af ensocialrådgiver med henblik på en opfølgende samtale. 1010 besvaredehenvendelsen, hvoraf 89 ønskede at blive kontaktet af en socialrådgiver. De, derikke besvarede henvendelsen, er forsøgt kontaktet telefonisk. Det har dog ikkeværet muligt at finde telefonnummer på 383, og 276 har ikke besvaret dentelefoniske opfølgning efter gentagne forsøg. 28 af dem, der blev opnåettelefonisk kontakt til, ønskede at blive kontaktet af en socialrådgiver. I alt har117 således ønsket kontakt til en socialrådgiver. 16 af dem, der havde ønsketkontakt, var det ikke muligt for socialrådgiverne at opnå kontakt til på trods afgentagne forsøg pr. telefon, brev og mail.I forlængelse af brevudsendelsen henvendte Veterancenteret sig til de frivilligeog faglige organisationer for at gøre opmærksom på den opsøgende indsats.Organisationerne blev opfordret til at oplyse om forsvarets tilbud, hvis de møderveteraner, der oplever vanskeligheder som følge af deres udsendelse. Endvidereudarbejdede Veterancenteret en kort notits, som organisationerne blev bedt omat lægge på deres hjemmesider for at orientere om indsatsen.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________HOLMENS KANAL 421060 KØBENHAVN KTELEFON: 33 92 33 20TELEFAX: 33 32 06 55MAIL: [email protected]WEB: www.FMN.DKCVR: 25-77-56-35EAN: 5798000201200
I begyndelsen af februar 2012 sendte Veterancenteret brev til tidligere ansatte,der er kommet hjem fra international mission i perioden september 2009 tilfebruar 2010, i alt 690 tidligere ansatte. Heraf besvarede 277 henvendelsen,hvoraf 16 ønskede at blive kontaktet af en socialrådgiver. I forlængelse herafsendte Veterancenteret på ny en henvendelse og notits til de frivillige og fagligeorganisationer for at minde dem om indsatsen. I notitsen opfordredeVeterancenteret de tidligere ansatte til at besvare det modtagne brev.Efterfølgende har Veterancenteret sendt en påmindelse til de veteraner, der ikkehar besvaret henvendelsen. 105 har besvaret påmindelsen, og 11 af disse harønsket at blive kontaktet af en socialrådgiver.I alt har 382 således besvaret henvendelsen, der blev udsendt i februar, og 27 afdisse har ønsket at blive kontaktet af en socialrådgiver.I øjeblikket afklares, hvorvidt den telefoniske opfølgende henvendelse helt skalerstattes af en skriftlig påmindelse, således at de ressourcer, der bruges på dentelefoniske opfølgning, i stedet kan bruges mere hensigtsmæssigt på at sætteekstra fokus på de veteraner, der har behov for støtte, men har svært ved selvat opsøge den. Opsøgende teams, kommunale sagsbehandlere og andre medkontakt til udsatte borgere i kommuner og regioner, der møder veteraner medsærlige behov, ses at kunne medvirke til at opfordre veteranerne til at tagekontakt til Veterancenteret. Centeret har derfor, i forlængelse afbrevhenvendelsen i februar, sendt en skrivelse til disse grupper vedrørendeemnet. I skrivelsen henvises også til de frivillige og faglige organisationers tilbudom støtte, da der kan være tidligere ansatte, der værger sig ved at få støtte afforsvaret.Der kan være flere årsager til, at henvendelsen fra Veterancenteret ikke bliverbesvaret af alle. Da det er et frivilligt tilbud, kan det ikke forventes, at alle svarer.Nogle glemmer det, andre finder det ikke nødvendigt, og atter andre kan opleveat være blevet kontaktet rigeligt af forsvaret for opfølgning og med tilbud omstøtte.For nogle kan det opleves omstændeligt at skulle sende svarkuvert. Der er derforogså planer om at sende henvendelsen via e-Boks, når det bliver lovpligtigt forborgere at modtage henvendelser fra det offentlige på denne måde i 2014/2015.Indtil da vil der fra næste henvendelse i august 2012 blive mulighed for atbesvare henvendelsen elektronisk via Veterancenterets hjemmeside somsupplement til svarkuverten.Endelig skal det bemærkes, at den skriftlige henvendelse til tidligere ansatteveteraner ikke står alene. Flere andre af veteranpolitikkens initiativerunderstøtter den opsøgende indsats. Veterancenterets døgntelefon er et af dem.Der bliver informeret om døgntelefonen på Veterancenterets og de fleste af defrivillige og faglige organisationers hjemmesider. Også initiativet vedrørende
Side 2/3
undervisning af kommunale sagsbehandlere supplerer den opsøgende indsats,idet der også her informeres om tilbuddet om støtte til tidligere ansatte.Endvidere vil det netop igangsatte satspuljeprojekt om veteraners møde medjobcentrene også i høj grad rumme en opsøgende indsats.”
Side 3/3