Forsvarsudvalget 2011-12
FOU Alm.del
Offentligt
1126109_0001.png
1126109_0002.png
1126109_0003.png
1126109_0004.png
1126109_0005.png

Talepapir til udenrigsministerens besvarelse af spørgsmål P-Qstillet af

Forsvarsudvalget den 11. april 2012. Samråd den 2. maj 2012.

Det talte ord gælder.

Spørgsmål P

Ministrene bedes redegøre for, hvorfor ingen lande vil retsforfølge de 17formodede pirater, som det danske krigsskib Absalon tilfangetog 27. februar,og som derfor efterfølgende er sat fri på Somalias kyst?
Udenrigsministeren:
At sikre retsforfølgning af pirater pågrebet på det åbne hav er ikke nogen let ogenkel opgave. Mulighederne for retsforfølgning afhænger bl.a. afbevismaterialet og de tidsmæssige rammer, og det kræver ikke mindst enomfattende diplomatisk indsats.
Lige som vi selv stiller krav til retssikkerhed og bevismaterialets kvalitet, så gørde kenyanske retsinstanser det også. Og sådan skal det selvsagt også være.Ellers ville Danmark jo slet ikke kunne overdrage formodede pirater til Kenya.
Og da vi samtidig skal sikre, at længden af den periode, vi tilbageholder i, erforsvarlig, er det desværre ikke i alle tilfælde, at der er tilstrækkelig tid til, at delande, vi sender anmodning til, kan nå at behandle sagerne og give os et svar påanmodningen om overdragelse.1
Jeg kan forsikre, at både Forsvaret, Udenrigsministeriet og de myndigheder, viønsker at overgive til arbejder på højtryk i disse sager. Det var også tilfældet iden sag konkrete sag med de 17 tilbageholdte, som der refereres til hér.
Sagsgangen er den, at først skal forsvaret afhøre alle gidsler og formodedepirater og indsamle alle tekniske beviser. Derefter skal materialet fysiskovergives til myndighederne i de lande vi ønsker at overgive til. Og dernæstskal ofte flere instanser og myndigheder i disse lande gennemgå og vurderematerialet for at afgøre om der er grundlag for at modtage de mistænkte og rejsetiltale mod dem. Det bør ikke overraske nogen, at hele denne proces tager tid.Der er selvsagt også en grænse for hvor hurtigt tingene kan hastes igennem.
I den konkrete sag var situationen den, at der på trods af et omfattende arbejdebåde på dansk og kenyansk side endnu ikke var modtaget svar fra Kenya på denkonkrete danske anmodning om overdragelse til retsforfølgning i Kenya, dailandsætningen fandt sted.De danske militærfartøjer i området har de sidste 11 måneder tilsammentilbageholdt ca. 90 formodede somaliske pirater. Af disse er det lykkedes atoverdrage 36 til retsforfølgning i henholdsvis Kenya (28) og Seychellerne (8).Det synes jeg faktisk er et godt resultat og Danmark er da også det land, forhvem det indtil videre er lykkedes at overdrage flest tilbageholdte tilretsforfølgningRetsforfølgning og straf af de somaliske pirater er fortsat et centralt og etvæsentligt led i strategien for bekæmpelse af de somaliske pirater. Men det er2
samtidig vigtigt at anerkende, at straf ikke er det eneste redskab vi skal fokuserepå. Den indsats der består i at afskrække, afværge og afvæbne pirater og befrigidsler er i sig selv meget vigtig. Absalons indsats gør derfor stor nytte – også ide situationer, hvor det desværre ikke lykkes at retsforfølge alle tilbageholdte.Afslutningsvis vil jeg naturligvis også nævne, at det så sent som i weekendenlykkedes os at overgive 4 formodede pirater til Seychellerne med henblik påretsforfølgning. Der var tale om fire af de 16 formodede pirater, der har værettilbageholdt på Absalon siden aktionen den 11. april. De fire tilhører den hårdekerne af de tilbageholdte, mod hvem beviserne var allerstærkest. Også forud fordenne aftale ligger der et omfattende og grundigt diplomatisk arbejde.

Spørgsmål Q

Udenrigsministeren bedes redegøre for, hvad erfaringerne er med den ad hocaftale Danmark har med Kenya og bestræbelserne på at få en permanent aftalemed et af de omkringliggende lande om retsforfølgelse af pirater, der tilfangetages af danske krigsskibe i Adenbugten.
Udenrigsministeren:Danmark er et af de lande, der tidligere har indgået en genereloverdragelsesaftale med Kenya. Kenya opsagde imidlertid som bekendt i marts2010 alle generelle aftaler om overdragelse af formodede pirater, herunder ogsåaftalen med Danmark.
3
Kenya tilkendegav dog samtidig, at man fortsat ville overveje at modtagetilbageholdte formodede pirater fra andre lande, men at det fremover ville skepå ad hoc basis. Og Kenya har da indtil videre også taget en meget stor del afbyrden, for så vidt angår retsforfølgelse af pirater i regionen. Foreløbig harKenya modtaget omkring 140 pirater til retsforfølgning, heraf som nævnt 28tilbageholdt af danske styrker
På denne baggrund – og i lyset af, at Kenya flere gange har modtagetformodede pirater tilbageholdt af Danmark til retsforfølgning - er detvurderingen, at den kenyanske regering fortsat vil være åben for et samarbejdeom overdragelse af pirater, selvom vi ikke længere har en generel aftale. Og jegmå bestemt understrege, at de hidtidige erfaringer med samarbejdet med Kenyahar været meget positive.
Men det er selvfølgelig vigtigt, at byrderne fordeles, og at Kenya ikke er enesteland i regionen, der retsforfølger mistænkte pirater. Hertil kommer, at Danmarkselvfølgelig også selv har en interesse i at indgå aftaler med andre lande iregionen.
Ud over den aftale, vi allerede har med Seychellerne om overdragelse aftilbageholdte formodede pirater, er vi således i øjeblikket kontakt medMauritius og Tanzania om indgåelse af lignende generelle overdragelsesaftaler.
Selvom det lykkes at indgå sådanne generelle overdragelsesaftaler, vil det dogfortsat bero på en konkret vurdering fra sag til sag om der er grundlag for atmodtage de tilbageholdte I hver konkret sag vil det pågældende lands4
beslutning afhænge af de faktorer, jeg nævnte før, det vil sige blandt andetvurderingen af beviser og overvejelser om kapacitet.
Og så skal det også fremhæves, at det langt fra er alle lande, vi kan indgå aftalermed. Vi stiller fra dansk side krav til de pågældende landes overholdelse ogsikring af basale retsgarantier. Vi kan selvsagt ikke indgå aftaler omoverdragelser af formodede pirater med lande, der ikke kan honorere denødvendige retsgarantier.
5