Forsvarsudvalget 2011-12
FOU Alm.del
Offentligt
UDENRIGSMINISTERIET
21.maj 2012Besvarelse af FOU(alm.del)spørgsmål nr. 231 af 24.april 2012 tilUdenrigsministeren stillet afMarie Krarup (DF)
Spørgsmål nr. 231:”Vil ministeren redegøre for, hvilke overvejelser og drøftelser med andre landeman har haft afmuligheden for at indrette skibe til retsforfølgelse og straf afpirater på baggrund af det faktum,at juraen på et skib følger flaget, så manf.eks. kan dømme efter dansk lov på et dansk skib?”Svar:Det er en vanskelig opgave at sikre retsforfølgning af formodede pirater. Det er derfor også etspørgsmål, der gennem længere tid har været indgående drøftet blandt de mange lande, derdeltager aktivt i de internationale bestræbelser på at sætte ind over for pirateri.FN´s særlige rådgiver for juridiske emner i relation til pirateri ud for Somalias kyst, JacquesLang, afgav i januar 2011 en rapport til FN’s Sikkerhedsråd med gennemgang af en rækkeforslag til, hvorledes det bedst sikres, at formodede pirater bliver dømt. Blandt de midler, derbehandles i rapporten er etablering af en international domstolsmekanisme. Jacques Langsrapport har efterfølgende været behandlet både i Sikkerhedsrådet og i den juridiskearbejdsgruppe under den internationale kontaktgruppe for pirateri ud for Somalias kyst, somDanmark er formand for.Der har indtil videre været bred international enighed om, at den mest effektive måde at sikreretsforfølgning af pirater på, fortsat er at retsforfølge ved eksisterende nationale domstole iregionen samtidig med, at der ydes støtte til kapacitetsopbygning i disse lande. Det hænger førstog fremmest sammen med, at etablering af internationale domstolsmekanismererfaringsmæssigt tager meget lang tid og lægger beslag på meget omfattende ressourcer, ogderfor ikke er en særlig praktisk løsning på den akutte udfordring, som pirateri udgør. Dette er i
1
øvrigt ligeledes den tilgang, som Sikkerhedsrådet altovervejende baserer sig på i sin senesteresolution om indsatsen (Sikkerhedsrådsresolution nr. 2015 af 24. oktober 2011).Med hensyn til den del af spørgsmålet, der vedrører afsoning og fængselskapacitet, skal jegbemærke følgende:Der arbejdes allerede målrettet på at skaffe øget fængselskapacitet i Somalia i samarbejde medFN, og der er opnået gode fremskridt på dette område.Det har således været muligt for nylig at sikre overførslen af de første dømte somaliske piraterfra Seychellerne til et fængsel i Somaliland. Denne overførsel markerer et stort fremskridt i deinternationale bestræbelser på at løse problemet med manglende fængselskapacitet hos delande, der påtager sig at retsforfølge.Muligheden for at indrette et skib på åbent hav med fængselspladser har kort været drøftet iden internationale juridiske arbejdsgruppe, hvor det dog hurtigt stod klart, at dette ville rejse enlang række spørgsmål, ikke alene af praktisk og sikkerhedsmæssig art, men også af juridiskkarakter. Det vurderes derfor at være den mest praktiske løsning at gå videre ad det spor, derbestår i - sammen med andre lande og FN - at opbygge den nødvendige fængselskapacitet iSomalia, hvor dømte somaliske pirater efterfølgende kan overføres til.Hvad angår de danske jurisdiktionsregler har Justitsministeriet supplerende oplyst:”Straffelovens §§ 6-9 indeholder de almindelige regler om dansk straffemyndighed (jurisdiktion)- dvs. reglerne om, hvilke straffesager der kan pådømmes ved danske domstole.Efter straffelovens § 6, nr. 2 og nr. 3, om det såkaldte flagprincip omfatter danskstraffemyndighed bl.a. handlinger, som foretages på dansk fartøj, der befinder sig inden for etfremmed myndighedsområde (f.eks. en anden stats territorialfarvand), af en person, der hørertil fartøjet eller som rejsende følger med dette.Dansk straffemyndighed omfatter desudenhandlinger, der foretages på dansk fartøj, der befinder sig uden for et fremmedmyndighedsområde (f.eks. på åbent hav).Danske domstole har i visse tilfælde også kompetence til at pådømme handlinger, dereksempelvis foretages på et udenlandsk fartøj. De nærmere regler om straffemyndighed iforhold til handlinger begået uden for dansk territorium (og fartøj) følger af straffelovens §§ 7-8a. Reglerne giver bl.a. domstolene kompetence til under visse nærmere betingelser at pådømmehandlinger begået over for danske besætningsmedlemmer eller personer, der befinder sig ombord på et fremmed skib, hvis handlingen også er strafbar efter flagstatens lovgivning (kravetom såkaldt dobbelt strafbarhed).”
2