Forsvarsudvalget 2011-12
FOU Alm.del
Offentligt
1146716_0001.png
1146716_0002.png
6. august 2012Besvarelse af forsvarsudvalgsspørgsmål nr. 225.

Spørgsmål nr. 225:

Ministeren bedes redegøre for, om Forsvarets Materieltjeneste (FMT) havde adgang til rap-porter eller lignende dokumentation i relation til M113 beskyttelsesopdateringen, der adva-rede mod den løsning, som FMT senere valgte.

Svar:

Forsvarskommandoen er anmodet om en udtalelse til brug for Forsvarsministeriets besvarel-se af spørgsmålet.Forsvarskommandoen har i den anledning oplyst følgende:”Opdateringen af pansret mandskabsvogn M113 fra version G3 til G4 omfatter enkombination af sikkerheds- og beskyttelsesopdateringer. Sikkerheds- og beskyttelses-opdateringerne omfatter et antal modifikationer, herunder bundbeskyttelse, brand- ogeksplosionsundertrykkelsesanlæg samt sæder til kører, vognkommandør og mand-skab.Forsvarets Materieltjeneste havde i forbindelse med udviklingen af pansret mand-skabsvogn M113’s sikkerheds- og beskyttelsesopdatering adgang til et antal rapporter,herunder testrapporter, som blandt andet beskriver højdeproblematikken.Forsvarets Materieltjeneste havde herudover adgang til de generelle amerikanske de-signkriterier for nybygning af denne type køretøjer, der er beskrevet i en amerikanskmilitær standard. Disse designkriterier berører ligeledes højdeproblematikken. Design-kriterierne er generelle og relateret til opbygning af nye køretøjer. De kan derfor ikkedirekte applikeres på den danske pansrede mandskabsvogn M113 G3 opdatering, dader er tale om forbedring af sikkerhed og beskyttelse af en eksisterende pansretmandskabsvogn, der er designet for flere årtier siden. Således er den danske pansredemandskabsvogn M113 G3 med de danske modifikationer ikke direkte beskrevet i ma-nualen.I februar 2011 gennemførtes første test med henblik på sikkerhedscertificering af deopdaterede pansrede mandskabsvogn M113 G3. Der opnåedes ikke certificering, daden anvendte testdummy ramte loftet. Den begrænsede højde i kabinen blev yderlige-re påpeget af Forsvarets Materieltjeneste, hvilket afstedkom, at leverandøren anskaf-fede en ny sædeløsning, som øgede frihøjden over sædet.
I maj 2011 gennemførtes fornyet test med henblik på sikkerhedscertificering. Dennetest blev gennemført uden bemærkninger vedr. højdeproblematikken.Ved en efterfølgende evaluering gennemført af Hærens Operative Kommando, Forsva-rets Materieltjeneste og leverandøren blev det blandt andet drøftet, at den til testfor-søget anvendte dummy ikke afspejlede siddehøjden for alle soldater. Det var dog For-svarets Materieltjenestes og Hærens Operative Kommandos vurdering, at eventuelleudfordringer i forhold til højde kunne håndteres ved at indføre en maksimalhøjde forpersonel, der anvender køretøjet.Det har efterfølgende vist sig, at denne vurdering medførte, at et relativt stort antaldanske soldater ikke ville kunne transporteres i køretøjet på tilstrækkelig sikker vis.Det er derfor besluttet at forøge kabinehøjden som en del af projektet.De designmæssige spørgsmål i relation til pansret mandskabsvogn M113 sikkerheds-og beskyttelsesopdatering har været genstand for løbende drøftelser i projektet i taktmed, at nye tekniske løsninger er blevet præsenteret.”Jeg kan henholde mig til det, som Forsvarskommandoen har oplyst.
2