Forsvarsudvalget 2011-12
FOU Alm.del
Offentligt
Besvarelse af forsvarsudvalgsspørgsmål nr. 209 stillet af folketingsmedlem NikolajWillumsen, EL.Spørgsmål nr. 209:
Vil ministeren oplyse hvilke opgaver, der vil blive nedprioriteret i forsvarsattacheernesarbejde, til fordel for den nye "Open for Business" strategi?Jf. http://politiken.dk/erhverv/ECE1568845/stor-vaekst-i-dansk-vaabeneksport--kan-skabe-etiske-dilemmaer/
Svar:
Forsvarsattacheernes deltagelse i ”Open for Business” strategien vil blive baseret påeksisterende elementer i forsvarsattacheernes opgaveanvisning. Der vil være tale om enmere koordineret og struktureret tilgang til eksisterende opgaver.Strategien indebærer, at forsvarsattachéerne skal søge at knytte kontakter i de pågældendelandes forsvarsministerier på vegne af danske virksomheder.Danmark fører en tilbageholdende politik med hensyn til våbeneksport, blandt andetgennem en restriktiv anvendelse af kriterierne i EU’s Fælles Regler for våbeneksport.Strategien vil ligge inden for rammerne af den restriktive danske anvendelse af kriterierne iEU’s fælles regler for våbeneksport.De 8 fælles kriterier for våbeneksport er følgende:1. Respekt for EU-medlemsstaternes internationale forpligtelser som eksempelvis vedtagnesanktioner og embargoer, internationale traktater og eksport-kontrolregimer. Eksport vilblive afslået, såfremt den strider mod sådanne forpligtelser.2. Respekt for menneskerettighederne i modtagerlandet. EU-landene vil afslå eksport, hvisder er risiko for, at udstyret vil blive anvendt til intern repression. Der vil ske en nøjevurdering i hver enkelt sag, i tilfælde hvor der er fastslået krænkelser afmenneskerettighederne i modtagerlandet.
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________HOLMENS KANAL 421060 KØBENHAVN KTELEFON: 33 92 33 20TELEFAX: 33 32 06 55MAIL: [email protected]WEB: www.FMN.DKCVR: 25-77-56-35EAN: 5798000201200
3. Den interne situation i modtagerlandet, set som en funktion af forekomsten afspændinger eller væbnede konflikter. EU-landene vil ikke tillade eksport, hvis eksporten kanfremkalde eller forlænge væbnede konflikter eller forværre spændingen i modtagerlandet.4. Opretholdelse af regional fred, sikkerhed og stabilitet. EU-landene vil ikke tillade eksport,hvis der er en klar risiko for, at udstyret vil blive brugt aggressivt eller til med magt at støtteet territorialt krav.5. EU-medlemsstaternes nationale sikkerhed såvel som venligtsindede og allierede landessikkerhed. Risikoen for, at det eksporterede udstyr kan anvendes imod medlemsstaterneeller venligtsindede og allierede lande, vil blive over-vejet nøje.6. Køberlandets adfærd over for det internationale samfund, især hvad angår dets holdningtil terrorisme, karakteren af dets alliancer og respekt for folkeretten.7. Risikoen for at udstyret vil blive omdirigeret inden for køberlandet eller reeksporteret.8. Våbeneksportens forenelighed med modtagerlandets tekniske og økonomiske formåen.Modtagerlandets økonomiske situation skal tages i betragtning med henblik på at vurdere,om der anvendes unødigt mange ressourcer på indkøb af våben.Eksportansøgninger vurderes desuden under hensyn til de øvrige forpligtelser Danmark harpåtaget sig i det internationale samarbejde. Det betyder for eksempel, at der ikke udstedeseksporttilladelse i strid med en våbenembargo vedtaget i FN, OSCE eller EU.
Side 2/2