Forsvarsudvalget 2011-12
FOU Alm.del
Offentligt
1089069_0001.png
1089069_0002.png
Holbergsgade 6DK-1057 København KT +45 7226 9000F +45 7226 9001M[email protected]Wsum.dk
Folketingets Forsvarsudvalg
Dato: 6. marts 2012Enhed: SygehuspolitikSagsbeh.: SUMTKSags nr.: 1201812Dok nr.: 839618
Folketingets Forsvarsudvalg har den 3. februar 2012 stillet følgende spørgs-mål nr. 130 (Alm. del) til ministeren for sundhed og forebyggelse, som hermedbesvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU)Liselott Blixt (DF).Spørgsmål nr. 130:”Ministeren bedes oplyse, hvor ofte SAR helikopterne bliver tilkaldt, når akut-helikopterne er i brug ved anden redningsaktion eller ikke kan flyve pga. vej-ret?”Svar:Jeg har anmodet Danske Regioner om bidrag til brug for besvarelse afspørgsmålet.Danske Regioner har på baggrund af bemærkninger fra regionerne oplyst, atregionerne ikke har datamateriale, som giver mulighed for en systematisk op-gørelse over, hvor ofte opgaver overdrages til forsvaret, fordi akutlægehelikop-teren enten ikke kan flyve på grund af vejrliget, eller er optaget af andre opga-ver. Nedenstående er derfor baseret på enkeltoberservationer.Forsvarets redningshelikopter kan rekvireres fra 112 til søredningsopgaver.Præstøulykken og Mandø-ulykken er eksempler på rekvisition som følge afulykke på vand, altså søredning.Forsvarets redningshelikopter disponeres ikke af regionerne, men kan rekvire-res, såfremt der ikke eksisterer andre muligheder, til akutte og livsnødvendigeoverflytninger af fx brandsårspatienter til specialafdeling og til andre akutte oglivsnødvendige overførsler fra sygehuse på de lidt større øer (primært Born-holm) og til den relevante specialafdeling (eksempelvis blev SOK anmodet omassistance i forbindelse med den store busulykke på Bornholm i 2011 medhenblik på overflytning af akutte patienter fra Bornholm til Rigshospitalet).Overflytningsopgaver udgør således hovedparten af de opgaver, som forsva-rets helikoptere rekvireres til af regionerne. I helt særlige tilfælde kan regioner-nes AMK-vagtcentraler herudover anmode forsvarets helikopter om assistance– fx hvis akutlægehelikopteren ikke kan flyve på grund af dårligt vejr ellereventuelt er optaget af andre opgaver.Regionerne har således kendskab til, at det siden etableringen af de to akut-lægehelikopterforsøgsordninger har forekommet i alt to gange, at forsvaretshelikopter er blevet rekvireret, fordi akutlægehelikopteren ikke kunne flyve pga.
Side 2
vejrlig. Den ene gang fordi kraftigt snevejr holdt akutlægehelikopteren på jor-den, og hvor både ambulance og militærets bæltekøretøj var kørt fast i sneen.Endvidere blev forsvarets helikopter rekvireret til den store busulykke i Nord-sjælland den 24. januar 2012, hvor den sjællandske akutlægehelikopter blevrekvireret men ikke kunne flyve på grund af en teknisk fejl. Herefter rettedeAMK-vagtcentralen henvendelse til SOK med henblik på assistance. Red-ningshelikopteren blev dog hurtigt afmeldt igen.Herudover er der kendskab til et tilfælde, hvor forsvarets helikopter blev til-kaldt, fordi den jyske akutlægehelikopter var blevet omdirigeret til en andenopgave.Jeg kan henholde mig til Danske Regioners oplysninger.Jeg kan derudover oplyse, at jeg fra Forsvarsministeriet har fået oplyst, atJoint Rescue Coordination Centre (JRCC) - som Danske Regioner - ikke førerregistrering over, hvor ofte SAR helikopteren bliver tilkaldt, fordi akutlægeheli-kopteren er i brug ved anden redningsaktion eller ikke kan flyve pga. vejret.
Med venlig hilsen
Pia Olsen Dyhr
/
Tove Kjeldsen