Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
FLF Alm.del
Offentligt
1085038_0001.png
1085038_0002.png
[email protected]
København, den 9. februar 2012Sagsnr. 13793Dok.nr. 336848
Kære Carsten Angermair Elfrom, Vibeke Fedders, Lone Rosenlund Andersen og ÅseWinther NorupTak for jeres brev af 24. januar 2012 vedrørende den nedlæggelse afjordbrugskommissionerne, som regeringen agter at fremsætte lovforslag om.Som bekendt gennemførte VK-regeringen en liberalisering af landbrugsloven i 2010.Denne liberalisering af loven har sammen med den nuværende lavkonjunkturresulteret i et betydeligt fald i det anvendte tidsforbrug på administrationen aflandbrugsloven. Liberaliseringen af landbrugsloven har desuden betydet, at der er etvæsentligt mindre behov for kendskab til lokale forhold.Som følge af de alvorlige økonomiske udfordringer staten står overfor, har det væretrelevant at foretage en revurdering af, om den organisatoriske ramme foropgavevaretagelsen vedr. landbrugsloven er den mest hensigtsmæssige i forhold til eneffektiv administration af loven, og om der kan ske en yderligere fokusering ellerbortfald af de administrative opgaver loven vedrører.Det er på baggrund heraf vurderingen, at der ved en forenkling og samling aflandbrugslovens administration i NaturErhvervstyrelsen vil kunne realiseres enbesparelse uden, at det har negative konsekvenser for kvaliteten afopgavevaretagelsen. Besparelsen realiseres gennem stordriftsfordele isagsbehandlingen, en mere målrettet og enkel sagsbehandling – bl.a. som følge af atsagerne ikke længere skal forelægges for jordbrugskommissionerne – samt synergier iforhold til NaturErhvervstyrelsens øvrige opgaver vedr. landbrugsloven mv.De største økonomiske og faglige gevinster vil blive opnået ved at samle opgaverneunder NaturErhvervstyrelsen, således at alle opgaver vedr. landbrugsloven erforankret her. NaturErhvervstyrelsen varetager således i dag alle styringsopgavervedr. landbrugsloven, herunder regeludstedelse, politisk betjening, faglig ekspertisemv. Der vil endvidere være synergier i forhold til NaturErhvervstyrelsens regionaleenheder, der kan varetage besigtigelsesopgaver i sammenhæng med øvrige
kontrolopgaver og i forhold til NaturErhvervstyrelsen opgaver vedr. kort- ogdatagrundlag om danske arealer.Det er derfor min opfattelse, at det ikke vil være hensigtsmæssigt at etablere et særligtkontor i Statsforvaltningen Nordjylland, hvis opgaver alene vil være administrationenaf landbrugsloven og arbejdet med jordbrugsanalyserne.Jeg har lagt vægt på, at de omorganiseringer og besparelser, er netop er blevetgennemført på Fødevareministeriets område, er regionalt afbalancerede. Det mener jeger lykkedes. Det samlede billede på ministerområdet er således, at der netto etableres 17nye arbejdspladser i provinsen, mens der nedlægges ca. 125 stillinger iKøbenhavnsområdet. Det er imidlertid som følge af den statsfinansielle situationnødvendigt at foretage en prioritering og effektivisering af statens opgaver, og detteuanset hvor i landet de varetages. Det har således ikke været muligt at undgå, at der påspecifikke opgaveområder i mindre omfang sker nedlæggelse af stillinger i provinsen.Med venlig hilsen
Mette Gjerskov
2