Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
FLF Alm.del
Offentligt
1081267_0001.png
1081267_0002.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 17. februar 2012Sagsnr.: 2012-545-0043Dok.nr.: 340892
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 20. januar 2012stillet følgende spørgsmål nr. 94 (Alm. del), som hermed besvares.

Spørgsmål 94:

Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 19/1-12 fra Dyrenes Beskyttelsevedrørende kommentarer til Kommissionens dyrevelfærdsstrategi2011-2015, jf. FLF alm. del - bilag 149.

Svar:

Jeg kan helt overordnet tilslutte mig flere af de synspunkter, som fremgår af DyrenesBeskyttelse brev til mig af 19. januar 2012.Jeg er principielt enig i, at Europa-Kommissionens strategi for dyrevelfærd 2012-15ikke er nogen fuldkommen køreplan for, hvordan vi på alle punkter opnår den bedsttænkelige tilstand for dyrevelfærd i Europa. Jeg fokuserer dog på de konstruktive tiltag,som der lægges op til, og på, at Kommissionen med udarbejdelsen af strategien har vistsig lydhør over for nogle af de kritikpunkter, som er rejst i forhold til den tidligerehandlingsplan for dyrevelfærd.Af de konkrete punkter, Dyrenes Beskyttelse nævner, er spørgsmålet omresultatbaserede dyrevelfærdsindikatorer et af dem, som jeg især er optaget af. Jeg erenig med Dyrenes Beskyttelse i, at disse indikatorer kan være gode værktøjer i mangesammenhænge, men tilsvarende helt enig i, at man ikke bør bygge lovgivningen omdyrevelfærd alene på disse. Navnlig er det efter min opfattelse afgørende, at brugen afresultatbaserede dyrevelfærdsindikatorer ikke fører til, at man i lovgivningen trædertilbage fra de krav til behandlingen af dyr, som allerede er gældende.Jeg kan ligeledes helt tilslutte mig, at man ikke udelukkende kan forlade sig påforbrugeroplysning, når det drejer sig om at fremme dyrevelfærden. I den forbindelse erjeg meget optaget af, at forbrugernes krav kommer til at virke som en løftestang, der foren del af den animalske produktions vedkommende – gerne en stor del – kan hæve
niveauet for dyrevelfærd op over den standard, vi stiller til al produktion gennemlovgivning. Det bør dog ikke føre til, at man opgiver også at højne delovgivningsmæssige standarder.Generelt kan jeg også tilslutte mig, at der er behov for øget fokus på håndhævelsen afdyrevelfærdslovgivning i EU, og jeg er helt enig i, at det vil være særdeles ønskeligt atfå revideret EU’s transportforordning.I det videre forløb vil vi fra dansk side arbejde ud fra disse synspunkter samt dem, somjeg tidligere har tilkendegivet over for Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Itilknytning til henvendelsen fra Dyrenes Beskyttelse er det dog vigtigt for mig atunderstrege, at en ændring af selve strategiens indhold ikke umiddelbart er påprogrammet. Strategien er ikke et lovgivningsmæssigt initiativ, men alene enmeddelelse fra Kommissionen, og strategien er heller ingen bindende ramme for, hvilkelovgivningsinitiativer der kan komme på tale frem til 2015.Under det danske formandskab er det min ambition, at vi fra Rådets side vil kunnetilkendegive en samlet holdning til Kommissionens strategi og på den måde giveKommissionen et sæt klare politiske retningslinjer for det videre arbejde med merekonkrete initiativer på dyrevelfærdsområdet.I den forbindelse er det min forventning, at vi vil kunne inddrage mange af desynspunkter, som fremkommer på den konference om dyrevelfærd, som det danskeformandskab og Kommissionen afholder i fællesskab den 29. februar og 1. marts 2012 iBruxelles, og som jeg tidligere har orienteret udvalget om. Emnerne for konferencenligger i forlængelse af flere af de spørgsmål, som strategien behandler, ogKommissionen vil under konferencen få lejlighed til at fremlægge strategien for en bredkreds af interessenter.
Mette Gjerskov
/Rikke Freil Laulund
2