Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
FLF Alm.del
Offentligt
1064358_0001.png
1064358_0002.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 10. januar 2012Sagsnr.: 13237Dok.nr.: 320807
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 21.12.2011 stilletfølgende spørgsmål nr. 68 (Alm. del) som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Erling Bonnesen (V)

Spørgsmål 68:

”Vil ministeren beskrive betydningen for de offentlige udgifter af det af Landbrug &Fødevarer fremsendte forslag til en ny YJ-ordning, jf. FLF alm. del - bilag 72, herunderom det eventuelle behov for at afsætte midler til en reserve til dækning af eventuelletab?”

Svar:

Indledningsvist bemærkes, at de tre scenarier, der beskrives i ”Rapport om muligescenarier for en selvfinansierende yngre jordbrugerordning”, er udarbejdet medudgangspunkt i, at scenarierne ikke indeholder statsstøtte. Denne forudsætning følger afudvalgsbehandlingen i forbindelse med vedtagelsen af L 159. Desuden antages det vedbesvarelsen, at der med ”reserve” tænkes på angivelse af forventningen til evt.finansieringsbehov som anføres i aktivitetsoplysningerne på Finansloven.Landbrug & Fødevarers forslag omfatter en fast præmie på 1,25 pct. Det indebærer, atordningen både kan give overskud og tab for staten, alt efter hvor storegarantiindfrielser, der kommer under ordningen. Et tab på en ordning vil indebære, atordningen kommer til at indeholde statsstøtte. Landbrug & Fødevarers forslagindeholder derfor en eksplicit hjemmel for statsstøtte.På baggrund af erfaringerne med den seneste yngre jordbrugerordning er detvurderingen, at Landbrug & Fødevarers forslag ikke vil kunne gennemføres uden enegentlig statsstøtteordning. Dermed vil der formentlig være behov for at anføre etfinansieringsbehov i aktivitetsoplysningerne på Finansloven.
Da mængden af garantiindfrielser, og dermed størrelsen af eventuelle tab, bl.a. erkonjunkturafhængigt, er det først muligt at angive forventningen til finansieringsbehoveti aktivitetsoplysningerne, hvis en evt. ordning bliver endeligt udformet og parat til atblive sat i gang. Finansieringsbehovet vil således også afhænge af forventningerne tilomfanget og størrelsen af ansøgningerne under ordningen.Afsluttende bemærkes, at rapporten, som meddelt i brev af 25. november 2011, vil bliveoversendt til Natur- og Landbrugskommissionen, så den kan indgå i Kommissionensmere principielle overvejelser om generationsskifte i forhold til den nødvendigestrukturudvikling og tilpasning i erhvervet. Landbrug & Fødevarers oprindelige forslagtil en ny yngre jordbrugerordning er som bekendt et bilag i arbejdsgruppens rapport.
Mette Gjerskov
/Tejs Binderup
2