Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
FLF Alm.del
Offentligt
1162979_0001.png
1162979_0002.png
1162979_0003.png
1162979_0004.png
1162979_0005.png
1162979_0006.png
1162979_0007.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriDen 4. september 2012
TALEPUNKTERSamråd den 4. september 2012[Det talte ord](50 km-grænsen - detailbutikkers engrossalg til andre detailbutikker)Samrådsspørgsmål R”Ministeren bedes redegøre nærmere, hvilke overvejelser ministeren hargjort sig om den model, som det fremgår af FLF alm. del – bilag 351, atFødevarestyrelsen agter at præsentere for Kommissionen, herunder hvordande enkelte elementer transporttid, temperatur og produkter tænkes at fremgåaf modellen.”SvarMinisterens bemærkninger til spørgsmålet- Allerførst vil jeg naturligvis sige tak for invitationentil at komme her i udvalget og redegøre for sagen.- Det er tredje gang, vi mødes for at drøfte denne sag.Jeg vil derfor gøre den generelle gennemgang afområdet meget kort.
- Jeg vil bare sige at Danmark i mange år har tilladt, aten detailbutik kan have et begrænset salg af animalskefødevarer til andre detailbutikker uden at skulle leveop til kravene for engrosvirksomheder.- I efteråret 2010 startede Kommissionen en sag modDanmark, fordi Kommissionen fandt, at de danskeregler var for vidtgående i forhold til de fælles EU-regler om, at salget af animalske fødevarer fra éndetailbutik til andre detailbutikker kun må være enmarginal, lokal og begrænset aktivitet. På dettidspunkt havde man vurderet, at hele Danmark varensbetydende med lokal og det provokerede vidstKommissionen noget.- Derfor besluttede den forrige regering at ændre dedanske regler til det, der nu er gældende – altså, atsalget af animalske fødevarer må udgøre op til 1/3 afomsætningen af animalske fødevarer, op til 1.500 kgpr. uge, og at afsætningen skal ske inden for enafstand af op til 50 km. Dog kan der afsættes op til100 kg pr. uge af specialprodukter i hele landet.- Efter sidste samråd den 31. maj 2012 togFødevarestyrelsen påminforanledning til Bruxellesfor at drøfte sagen med Kommissionen pådirektørniveau. Dette møde fandt sted den 28. juni.
2
- På baggrund af Kommissionens nyeste udmeldinger,under de drøftelser, der fandt sted medFødevarestyrelsen lige før sommerferien, erFødevarestyrelsen nu i gang med at se på, hvordan dedanske regler eventuelt kan justeres.- Det, Kommissionen slog fast, var, at det somudgangspunkt er den bedste løsning, hvis depågældende virksomheder bliver engrosautoriseret.- Kommissionen gjorde samtidig Fødevarestyrelsenopmærksom på den fleksibilitet, der ligger ihygiejnereglerne til at moderere blandt andet deindretningsmæssige krav. Kommissionen var af denopfattelse, at ikke alle medlemsstater fuldt ud udnytterfleksibiliteten i reglerne.- Derudover nævnte Kommissionen muligheden for atkombinere transporttid og temperaturkrav i relation tilforskellige produkttyper. Kommissionen oplyste, atmed den rette kombination kan det eventuelt blivemuligt at øge transportafstanden til mere end 50 km,men kun for nogle produkttyper.- Det er for tidligt på nuværende tidspunkt at sige,hvordan en løsningsmodelkonkretkommer til at seud.3
- Det er der to grunde til: For det første skalFødevarestyrelsen lave et udkast til en ny model. Fordet andet skal dette udkast til model drøftes medKommissionen, før vi er sikker på, at vi har ramtrigtigt.- Men som sagt er udgangspunktet, at det skalundersøges, om der kan laves en eller anden form forkombination af transporttid og temperatur i forhold tilprodukttyper. Det vil muligvis betyde, at grænsen på50 km kan øges for udvalgte produkttyper. Men jegmå understrege, at modellen endnu ikke erfærdigudviklet,ogat den skal drøftes medKommissionen.- Jeg vil også gerne sige i den sammenhæng, at vi joskal tænke på, at det bliver så overskueligt, at det er tilat finde ud af reglerne. Vi har jo ikke brug for at vibare indfører mere bureakrati i den her sag.- Jeg ønsker, at reglerne fortsat skal gøre det muligt atsælge op til fem tons specialprodukter årligt over helelandet.- Og, jeg vil også benytte lejligheden til klart at meldeud, hvad der er vores klare forventning at en modelikke vil indeholde.4
o50 km grænsen bliver ikke udvidet til at omfattehele landet.oOg hakket kød kommer ikke til at blive omfatteti en ny model med en udvidelse af 50 kmgrænsen – Det er altså et hygiejne spørgsmål.- Kommissionen var meget klare i mælet om disse toforhold.
Kontekst – hvad er det overordnede billede.- Jeg synes også, at jeg skal sige, at i forhold til deløsninger der skal findes, er det afgørende, at have detoverordnede formål med hygiejnereglerne for øje. Detgælder uanset, hvor i landet virksomheden ligger. Oghvad er formålet? Det er, at:-

[1] Vi skal huske,

at en detailbutik er en butik, derlever af at sælge sine varer til den endelige forbruger –altså til hr. og fru Jensen, Hansen og Madsen, derbruger varerne i deres private husholdning.
-

[2] Vi skal huske,

at hvis en fødevarevirksomhedønsker at afsætte fødevarer til en andenfødevarevirksomhed - og altsåikketil den endeligeforbruger – så skal den som helt overvejende
5
hovedregel være registreret eller autoriseret somengrosvirksomhed.- I sådanne situationer er der nemlig tale om engrossalg.Det betyder, at der er nogle enkelte, ekstra krav tilindretningen i form af, at der skal være køl, der hvorman opskærer kødetogder skal være en vandhanesom er uden håndtag med automatik. Disse kravstammer fra EU-regler, og det er altså ikke noget, vibare kan fjerne. Og jeg synes faktisk også, det ernogle helt rimelige krav.-

[3] Vi skal huske,

at hovedformålet med 50 km-reglener at give lokale institutioner, butikker o.l. mulighedfor at kunne købe de lokale produkter, det vil vi jogerne understøtte.- Der er altså tale om en regel, der henvender sig til delokale handlendes muligheder for at sælge til de lokaleplejehjem, børnehaver, skoler og så videre. Den ermed til at sikre opretholdelsen af de lokale miljøer ogde små bysamfund og de små næringsdrivende.-

[4] Og så skal vi huske,

at uanset om en virksomheder en detail- eller en engrosvirksomhed, så skal denaltid sørge for, at fødevareproduktionen skerfødevaresikkerhedsmæssigt forsvarligt.6
Afslutning- Så konklusionen er altså:oFødevarestyrelsen arbejder på en ny model isamarbejde med Kommissionen.oDer skal være en drøftelse med Kommissionen,som forventes bliver i slutningen af september.- Jeg regner også med, at arbejdet er afsluttet i løbet afefteråret, og når der er en afslutning så vil jegorientere udvalget.
7