Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2011-12
FLF Alm.del
Offentligt
1160398_0001.png
1160398_0002.png
Folketingets Udvalg for Fødevarer,Landbrug og Fiskeri
København, den 28. september 2012Sagsnr.: 17072Dok.nr.: 440837
Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i brev af 05.09.2012 stilletfølgende spørgsmål nr. 432 (Alm. del) som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Esben Lunde Larsen (V).

Spørgsmål 432:

”Ministeren bedes kommentere artiklen ”Kontrol er løbet løbsk” i LandbrugsAvisen den31. august 2012. Ministeren bedes herunder gøre rede for, om der bør væreminimumsstandarder for, hvornår NaturErhvervstyrelsen reagerer? Desuden bedesministeren gøre rede for, om ministeren agter at tage initiativer til at lette tilværelsen fordanske landmænd, når det gælder bøvl og bureaukrati generelt, eller om det ikke harministerens interesse som erhvervets minister at bidrage til bedre arbejdsvilkår?”

Svar:

Der er gennem de senere år generelt sket en skærpelse af kontrollen i forbindelse medudbetaling af landbrugsstøtten for at sikre, at den udbetales på et korrekt grundlag. Derudbetales ca. 6,5 mia. kr. for så vidt angår enkeltbetalingen alene i Danmark, og EU-Kommissionens revisorer lægger derfor stor vægt på, at det kontrolgrundlag, sommedlemslandene anvender i kontrollen, er så præcist og retvisende som muligt.Et vigtigt element i kontrollen er markkortsystemet, der viser det støtteberettigede areali en markblok. I forbindelse med den såkaldte krydskontrol, der kontrollerer, om der ersøgt støtte for et større areal end markblokkens samlede støtteberettigede areal, blev deri både 2011 og 2012 registreret 17.-18.000 overanmeldelser umiddelbart efteransøgningsfristen. I 2011 var det muligt administrativt at reducere antallet afoveranmeldelser, således at der i august kun blev udsendt ca. 5.000 krydskontrolbreve. I2012 var det imidlertid kun muligt at nedbringe antallet af krydskontrolbreve til ca.10.000 på samme tidspunkt. Markbloksystem er blevet væsentligt forbedret i de senereår. Det har øget antallet af små krydskontroller, men reducerer samtidig risikoen for
udbetaling af støtte for ikke-støtteberettigede arealer, hvilket er væsentligt i forhold til atsikre udbetaling af støtte på et korrekt grundlag.Der er ikke i EU-reglerne fastsat bagatelgrænser for overskridelse af markblokkenssamlede areal i forbindelse med krydskontrollen. Derfor skal alle konstateredeoverskridelser helt ned til 0,01 hapå markblokniveauundersøges for at få fastlagt,hvilke arealer, der er årsagen til overskridelsen. Det er baggrunden for, at vi kan havne ien uheldig situation som den omtalte i LandbrugsAvisen.Fra dansk side finder vi, at der er behov for bagatelgrænser på markblokniveau iforbindelse med den administrative krydskontrol. Det har i forskellige sammenhængeværet rejst over for EU-Kommissionen, som hidtil har været afvisende overforbagatelgrænser. EU-Kommissionen lægger stor vægt på, at der ikke udbetales støtte forarealer, der ikke er støtteberettigede. Danmark arbejder i forbindelse medforhandlingerne om reformen af EU´s landbrugspolitik også for indførelse af enbagatelgrænse på markblokniveau i forbindelse med den administrative krydskontrol.Jeg kan endvidere oplyse, at NaturErhvervstyrelsen er ved at undersøge mulighedernefor på anden vis at få nedbragt antallet af krydskontrolbreve fremover. Dette sker i tætdialog med erhvervet.Afslutningsvis vil jeg nævne, at under det danske EU-formandskab satte Danmarkendvidere forenkling på dagsordenen og det blev besluttet, at Rådet skal vende tilbagetil spørgsmålet inden vedtagelse af reformen.
Mette Gjerskov
/ Kathrine M. Steffensen
2